Industry Wire

Mannen zoeken tijdens lunch nieuwe hamer, vrouwen een nieuw topje

In de ochtend hebben we andere behoeften dan in de avond. Dit is ook duidelijk terug te zien in ons (online) zoekgedrag. Beslist.nl analyseerde gebruikersdata van 3 miljoen (geanonimiseerde) bezoekers, om te achterhalen welke producten op welk tijdstip en op welke dag éxtra gewild zijn.

Zowel per dagdeel als per dag van de week zijn duidelijke verschillen te zien. Zo wordt de ochtend besteed aan het zoeken van gezondheidsproducten of nieuw gereedschap, terwijl in de avonduren naar schoenen en camera’s wordt gezocht.

Opmerkelijke trends
Voor vrijwel iedere productgroep zijn er één of meerdere dagen waarop de vraag groter, of juist kleiner is. Schoenen zijn hierop echter een uitzondering. De zoektocht naar een nieuwe aanwinst voor de schoenenkast duurt de hele week.

De maandag is in bijna alle productgroepen het drukst, behalve bij camera’s, speelgoed en vooral meubels. Dit laatste vergelijk je op zondag, wellicht om het op de “offline” meubelboulevard bekeken meubilair nog even online op te zoeken.

Het zoeken naar speelgoed gebeurt veel na schooltijd (tussen 15:00 en 17:00 uur), maar toch ook wel als de meeste kinderen al naar bed zijn, na 20:00 uur.

Gezondheidsproducten en bikini’s
Bikini’s en gezondheidsproducten zijn elkaars tegenpolen. In de ochtend en rond de lunchtijd zoekt men verhoudingsgewijs 30% vaker naar gezondheidsproducten. Bikini’s worden daarentegen ’s middags en ’s avonds 20% vaker bekeken.

Zoeken in de tijd van de baas
Tijdens de lunchpauze zoeken mannen naar gereedschap en barbecues. Vrouwen zoeken op dit moment naar gezondheidsproducten. Aan het eind van de middag zijn DVD’s, schoenen, mobiele telefoons en vooral bikini’s het populairst.

Avondproducten
Aan het begin van de avond zoeken vrouwen nog steeds naar een nieuwe bikini, maar schakelen daarna over naar mode en schoenen. Ook naar meubilair en camera’s wordt vooral wat later op de avond gezocht, terwijl erotische producten ’s nachts verhoudingsgewijs het populairst zijn.

Visuele weergave
Beslist.nl analyseerde ruim 60 miljoen (geanonimiseerde) bezoeken op hun website . Op http://www.beslist.nl/info/zoektrends.html staat meer informatie over de onderzochte productgroepen, evenals enkele grafieken met de meest in het oog springende zoektrends.

Dit artikel is een ingezonden bericht en valt buiten de verantwoordelijkheid van de redactie.

Deel dit bericht