Meer dan honderd Vlaamse scholen aan de slag met i-Learn MyWay
Vanaf dit schooljaar gaan 112 Vlaamse lagere en secundaire scholen aan de slag met het online portaal i-Learn MyWay. Het gratis portaal bundelt verschillende digitale, educatieve tools die leerkrachten kunnen inzetten voor leertrajecten op maat van de leerling. Via de i-Learn Academy krijgen leerkrachten de nodige opleiding en begeleiding om de hulpmiddelen op een efficiënte manier in te zetten. Op 16 september wordt i-Learn MyWay voorgesteld met een toonmoment in pilootschool Olvi-PiusX te Zele.
“Elke leerling verdient onderwijs op maat. Al in 2011 onderlijnde de Europese Commissie het belang van gepersonaliseerd leren. Onze kinderen moeten klaargestoomd worden om hun weg te vinden in deze snel veranderende maatschappij. Leren op maat is dus de toekomst”, aldus Ambra Neri, programmamanager van het i-Learn-project.
Het project is een initiatief van de Vlaamse overheid en wordt uitgevoerd door imec en KU Leuven. Dankzij i-Learn MyWay moeten leerkrachten hun weg niet meer zoeken in het enorme aanbod aan educatieve tools, maar krijgen ze toegang tot een ruim aanbod aan kwaliteitsvolle tools gebundeld op één portaal en via één enkele login. Met deze tools kunnen ze vervolgens binnen het portaal leertrajecten klaarzetten op maat van hun leerlingen en de voortgang van hun leerlingen gemakkelijk opvolgen.
Ervaringen pilootscholen
Tijdens het schooljaar 2020-2021 vond een piloottraject plaats bij 12 Vlaamse scholen. Zij kregen de kans om gedurende een volledig schooljaar het prototype van MyWay uit te testen. Hun feedback werd vervolgens meegenomen in de ontwikkeling van het finale portaal.
“De sterkte van i-Learn MyWay is dat leerlingen zelf actief aan de slag gaan. Ze gaan door hun eigen leerspoor, op hun eigen tempo. Je kan als leerkracht nog sturing geven, maar je leerlingen zijn vooral zelf bezig. Het is echt op maat van de leerling”, zegt Freya, leerkracht van pilootschool Olvi-PiusX in Zele. Pedagogisch directeur Toska beaamt dit: “Leerlingen die wat zwakker zijn, kunnen herhalen, en leerlingen die wat sterker zijn, kunnen zich dankzij MyWay verder verdiepen in de leerstof.”
De impact op de leerling is dus niet te onderschatten. “Elke leerling is uniek en dat vertaalt zich ook naar leren toe. De stof verwerken op eigen ritme, met aangepaste verwerkingstaken, is daarbij essentieel”, zegt professor Piet Desmet, promotor van het project en vicerector bevoegd voor educatieve technologie aan KU Leuven. “Een leerkracht kan weliswaar een stuk inspelen op specifieke leernoden in het contactonderwijs zelf,maar technologie kan echt wel het verschil maken om de leerkracht de noodzakelijke ondersteuning te geven om de aanpak en leermiddelen aan te passen aan het niveau en het profiel van de leerling. i-Learn maakt die doorgedreven personalisatie mogelijk en zo kunnen we er alles aan doen om elke leerling aan boord te houden.”
Bovendien blijkt uit het piloottraject dat leerlingen het zelf ook leuk vinden om met MyWay aan de slag gaan. Ze beseffen vaak zelfs niet dat ze met moeilijke leerstof bezig zijn. Ook de Vlaamse Scholierenkoepel ziet daarom het belang van i-Learn in: “In i-Learn zit toekomst. Hoe meer een leerling zelf het gevoel heeft ‘ik ben mee aan het werken aan mijn eigen leerproces, ik maak keuzes waardoor het voor mij gemakkelijker en leuker is’, hoe meer leerlingen je in de boot krijgt, die anders uit de boot zouden vallen.”
Professionalisering van leerkrachten
Het i-Learn-project voorziet niet alleen een online portaal, maar biedt ook een gratis professionaliseringstraject aan. Via de i-Learn Academy krijgen leerkrachten de nodige opleiding en begeleiding zodat ze het portaal en digitaal gepersonaliseerd leren (i.e. digitaal leren op maat) op een efficiënte manier kunnen inzetten tijdens hun lessen. Dit gebeurt aan de hand van e-learning modules, vormingssessies en de mogelijkheid om een coachingstraject op maat van de eigen school aan te vragen.
Impact van i-Learn
i-Learn draagt een steentje bij aan de digitale transformatie van het Vlaamse onderwijs en is zo complementair met het Digisprong-programma van de Vlaamse overheid. De doelgroep van i-Learn zijn leerlingen, leerkrachten en ICT-coördinatoren in het lager en secundair onderwijs. Naast impact op het onderwijs (leerling, leerkracht) en de Vlaamse EdTech-sector (ontwikkelaars van educatieve applicaties), zorgt het i-Learn project voor een unieke wisselwerking tussen fundamenteel onderzoek en de praktijk dankzij de betrokkenheid van onderzoeksgroepen itec (een imec-onderzoeksgroep aan de KU Leuven) en IDLab (een imec-onderzoeksgroep aan de UGent).
Vlaams minister van Werk, Economie en Innovatie Hilde Crevits: “Met i-Learn brengen we de top van de educatieve technologie op de klasvloer en bieden we leerkrachten een platform dat gepersonaliseerd leren echt mogelijk maakt. Na de Digisprong die de nodige hardware voorziet, maken we zo ook op inhoudelijk vlak in meer dan honderd scholen een reuzensprong.”
“Vlaanderen investeert 385 miljoen in een grote Digisprong voor ons onderwijs, omdat dit de onderwijskwaliteit zal verbeteren. Via digitale weg kan je veel meer op maat van de leerling werken. Zwakkere leerlingen kunnen extra ondersteund worden, terwijl sterkere leerlingen in dezelfde klas extra uitgedaagd worden. De leerkracht krijgt bovendien veel beter zicht op het leerproces van elke individuele leerling. Nieuwe digitale instrumenten gaan ons onderwijs dus echt versterken en verbeteren”, aldus Vlaams minister van Onderwijs Ben Weyts.
Over KU Leuven
De KU Leuven werd opgericht in 1425 en is naast één van de oudste ook de meest innovatieve universiteit van Europa (Reuters). Met haar 60 000 studenten en meer dan 20 000 medewerkers is zij bovendien de grootste universiteit van België. Vijftien faculteiten bieden bachelor- en masteropleidingen aan op 10 locaties in Vlaanderen. De verschillende klemtonen en aanpak op de campussen zorgen voor een grote variatie in het onderwijsaanbod. De opleidingen zijn gebaseerd op het onderzoek van meer dan 7000 wetenschappers. Als medeoprichter van de League of European Research Universities (LERU) is KU Leuven zowel nationaal als internationaal een toonaangevende onderzoeksinstelling.
Dit artikel is een ingezonden bericht en valt buiten de verantwoordelijkheid van de redactie.