Meer inzicht in energie met ‘Eneco verlicht’

Amsterdam, 4 maart 2025 – Vandaag lanceert Eneco de merkcampagne ‘Eneco verlicht’, een initiatief dat voortkomt uit een intensieve samenwerking met Publicis Groupe. Onder invloed van de energietransitie krijgen consumenten en bedrijven met steeds meer complexiteit en keuzes te maken, waardoor velen aarzelen om duurzame stappen te zetten. Eneco en Publicis Groupe willen daarom met deze campagne heldere informatie en inzichten delen, waarbij de focus ligt op wat wél kan in het betaalbaar verduurzamen van het energieverbruik.
Een campagne met een missie
Energie is de laatste jaren een hot topic geworden. Het is complex en er verandert veel, waardoor het voor consumenten soms lastig is om zelf keuzes te maken. Eneco blijft met deze aangescherpte merkpositionering volop koersen op het doel om in 2035 klimaatneutraal te zijn, voor zowel eigen energieverbruik, als dat van klanten. Het bieden van nog meer helderheid en inspiratie staat daarom centraal. Door kennis en inzichten te delen over energie en het energiesysteem, wil Eneco consumenten en bedrijven helpen om de complexiteit te doorgronden en juist de mogelijkheden te zien. Zo kunnen zij weloverwogen keuzes maken die passen bij hun specifieke situatie.
Strategie en creatieve invulling
Publicis Groupe, sinds 2022 het lead agency van Eneco, stond aan de basis van deze strategische en creatieve transformatie. De uitdaging? Hoe zorg je ervoor dat mensen begrijpen wat hun keuzes zijn in de energiewereld en dat zij grip hebben op hun eigen mogelijkheden? “Het antwoord lag voor onze voeten. Eneco brengt energie, maar door meer kennis en inzichten te bieden en antwoord te geven op vragen van mensen breng je ook verlichting als in opluchting. Het is een campagne die vertrekt vanuit herkenbare menselijke situaties én vraagstukken.” vertelt Sander Bergmeijer, senior copywriter bij Publicis Groupe. “Door weg te blijven van windmolens en zonnepanelen, maar dicht bij de mensen te blijven bieden we een verhelderende kijk op energie”.
Selina Thurer, lid van de Raad van Bestuur van Eneco benadrukt het belang van deze aanpak: “Een belangrijke stap naar een klimaatneutrale toekomst is het verminderen en verduurzamen van ons energieverbruik. Met de nieuwe campagne Eneco verlicht willen we mensen inspireren na te denken over de eigen mogelijkheden; van het aanpassen van energieverbruiksmomenten tot het investeren in bijvoorbeeld een warmtepomp. Zo kunnen consumenten en bedrijven de juiste keuzes maken voor hun eigen situatie én de energietransitie.”
Multichannel aanpak
In nauwe samenwerking tussen Publicis Groupe en Eneco is gewerkt aan de merkpositionering, strategie, creatie en uitrol van de communicatiemiddelen voor de campagne. Het mediaplan is in samenwerking met Mindshare opgesteld. De komende tijd is de campagne onder meer terug te zien op online kanalen, televisie, bioscoop, digital out-of-home en in branded content samenwerkingen.
Dit artikel is een ingezonden bericht en valt buiten de verantwoordelijkheid van de redactie.