Industry Wire

Geplaatst door Beemup B.V.

De Metaverse: dé kans voor merken om te excelleren

De Metaverse: dé kans voor merken om te excelleren

De coronapandemie heeft de maatschappij in een virtuele versnelling gezet. Zeker onder jongeren worden relaties steeds meer binnen virtuele werelden onderhouden in plaats van op social media. Waar het vroeger ging om de gameplay, draait dat bij moderne games veel meer om het sociale aspect. De afgelopen twintig jaar wordt deze verschuiving naar deze nieuwe wereld, de Metaverse, geschetst in sci-fi films zoals de Matrix, eXistenZ en Ready Player One.

Online games zoals Fortnite, Roblox en Grand Theft Auto zijn voorbeelden van virtuele werelden waarin spelers nu andere behoeftes vervullen dan de makers oorspronkelijk voor ogen hadden. Zo heeft Travis Scott 20 miljoen dollar verdient aan een 12 minuten virtueel concert op Fortnite, terwijl Fortnite oorspronkelijk gebouwd is als schietspel.

De direct-to-avatar economie

We hebben sinds begin dit jaar een enorme direct-to-avatar economie zien opbouwen dankzij de ontwikkelingen achter de Non-Fungible-Tokens (NFTs), welke het mogelijk maken het eigendomsrecht van virtuele producten uit de games te onttrekken en te verhandelen. Inmiddels is er 2.5 miljard aan verkoopvolume gerealiseerd in de eerste helft van 2021. Tegelijkertijd zijn belangrijke spelers in de industrie zoals Warner Brothers, Nvidia en Epic Games op weg om de infrastructuur van de Metaverse te realiseren.

Impact voor het bedrijfsleven

Beemup, een b2b tech startup in Utrecht, ziet dat het tijdperk van digital transformation langzaam maar zeker wordt vervangen door een tijdperk van virtual transformation.

In een recente commercial met reclame-icoon Harry Piekema laat Beemup de mogelijkheden van verhalen vertellen zien in een wereld die verschuift van een fysieke naar een virtuele wereld.

Game development hart van Europa

Beemup is optimistisch over de toekomst en helpt merken zichzelf te positioneren in de Metaverse. Daarnaast bouwt Beemup een analytics platform dat de impact meet van merk expressies op deze virtuele kanalen en maakt hiermee nieuwe verdienmodellen mogelijk voor gameontwikkelaars. Beemup draagt daarmee bij aan het game development ecosysteem van Utrecht, welke nu al gezien wordt als het Sillicon Valley van Nederland en misschien zelfs van Europa.

Dit artikel is een ingezonden bericht en valt buiten de verantwoordelijkheid van de redactie.

Deel dit bericht