De naam is Visualfabriq

Baanbrekende AI scale up in Revenu Growth Management software haalt grote investeringsmaatschappij aan boord.
Visualfabriq is een Nederlands bedrijf uit Maarssen. Acht jaar na oprichting toonaangevend in de tier 1 Enterprise wereld van de voedselindustrie.
De met Artificial Intelligence ondersteunende Revenue Growth Management software van Visualfabriq is binnen die acht jaar één van de beste opties geworden voor top FMCG bedrijven wereldwijd, en streeft daarmee grote gevestigde concurrenten voorbij.
Afgelopen week heeft Visualfabriq de internationale investeringsmaatschappij PSG Equity aan zich verbonden, met een investering die stevig in de top 10 staat van investeringen in Nederlandse tech bedrijven in dit jaar.
Het verhaal:
Jaco Brussé (CEO Visualfabriq) en Carst Vaartjes (CPO) werkten al jaren, op directieniveau in de FMCG-industrie. En om hun werk echt goed te kunnen doen mistten ze iets: de juiste data om alleen de beste beslissingen te kunnen nemen op Revenue Growth Management gebied. Bijvoorbeeld bij promoties. Als je een promotie wil uitvoeren in een supermarkt, wil je eigenlijk vooraf weten of die promotie succesvol wordt. En meer: je wil op basis van alle noodzakelijke data verschillende scenario’s kunnen voorspellen, en zo je promotie optimaliseren en optimaal plannen. Vooraf. Dat is iets anders dan achteraf zien of de promotie geslaagd is of niet.
Brussé en Vaartjes gingen op zoek naar mogelijke tools in de wereld, die hen konden helpen. Maar ze konden het niet vinden. Geen enkel tool voldeed aan wat ze voor ogen hadden, wat ze nodig hadden. Daarom besloten ze in 2013 Visualfabriq op te richten. Een rebel with a cause in een vrij logge, conservatieve industrie. Waarom een rebel? Brussé en Vaartjes deden alles anders dan de industrie gewend was: ze bouwden het platform van Visualfabriq in SAAS (software as a Service), ze zorgden ervoor dat alle relevante data ook werkelijk konden worden verkregen, echt inzicht gaven, en met Artificial Intelligence en Machine Learning zorgden ze ervoor dat hun klanten niet alleen veel lagere kosten kregen (want efficiënter), maar ook veel hogere winsten (want door optimaliseren veel effectiever).
Nu, acht jaar later, heeft Visualfabriq 100 medewerkers, is het een wereldspeler op het gebied van Revenue Growth Management, wordt het alom gewaardeerd door internationale klanten (waaronder verscheidene uit de Top 15 van global FMCG bedrijven), heeft het kantoren in Londen, Barcelona, New York, Mexico, Singapore, Johannesburg én: in Maarssen, nog steeds het hoofdkwartier.
Met recht een spannend jongensboek. Met nu als laatste wapenfeit: de samenwerking met PSG Equity (mede tot stand gekomen door IMPROVED Corporate Finance). Het vervult ons niet alleen met trots, het is ook het begin van een nieuw prachtig hoofdstuk.
Dit artikel is een ingezonden bericht en valt buiten de verantwoordelijkheid van de redactie.