Berlijn, 17 oktober 2024 – Nederlandse consumenten staan open voor technologische innovaties bij het winkelen van mode. Dat blijkt uit een representatief onderzoek, uitgevoerd door iVOX in opdracht van Zalando.* Ondervraagde consumenten kijken vooral uit naar hulpmiddelen om de juiste maat te vinden. Verder zijn het virtueel passen van kleding en schoenen de populairste innovaties onder Nederlanders, zowel in fysieke winkels als online. Daarnaast blijkt dat ongeveer een derde interesse heeft in AI-gebaseerd winkeladvies en gepersonaliseerde aanbevelingen. Deze uitkomsten worden tegelijkertijd bekendgemaakt met de lancering van een nieuwe virtuele paskamer van Zalando en Levi’s die voor het eerst gebruikmaakt van de eigen afmetingen van de klant. Dit volgt kort op de introductie van de AI-gebaseerde Zalando Assistant in Nederland en andere markten. Deze innovaties zorgen ervoor dat klanten sneller producten vinden die hen bevallen en kunnen helpen het aantal retouren te verminderen.
Makkelijker en met meer vertrouwen
Consumenten tonen veel interesse in technologieën die hun winkelervaring vereenvoudigen, vooral als het gaat om het vinden van de juiste pasvorm. Meer dan twee derde van de Nederlandse consumenten (69%) zegt de mogelijkheid te missen om kleding te passen tijdens het online winkelen, wat maakt dat dit het meest gemiste aspect is ten opzichte van fysiek winkelen. Op de vraag wat het winkelen van kleding en schoenen makkelijker of leuker zou maken in winkels of webshops, gaven consumenten het vaakst aan behoefte te hebben aan hulpmiddelen zoals scanners voor hun maat- en pasvorm en de mogelijkheid om virtueel te passen, en beelden die laten zien hoe kleding bij anderen staat. Voor fysiek winkelen van mode kozen respectievelijk 32%, 22% en 13% van de respondenten voor deze opties, en voor online winkelen respectievelijk 32%, 28% en 25%.
Innovaties verbeteren het vertrouwen in de aankoop
Innovaties bieden niet alleen gemak, maar versterken ook het vertrouwen van consumenten, vooral wanneer het aankomt op het kiezen van de juiste maat. Zo’n 64% van de Nederlanders geeft aan te vertrouwen op maattabellen en klantbeoordelingen om de juiste maat te bestellen. Meer dan de helft (52%) zou een virtuele paskamer of augmented reality gebruiken om makkelijker de juiste maat en pasvorm te vinden.
Gepersonaliseerd advies
AI-gebaseerd winkeladvies lijkt een aantrekkelijke nieuwe functie voor veel consumenten. Een derde (34%) zou AI-gebaseerd winkeladvies gebruiken als het beschikbaar was. Deze voorkeur voor personalisering gaat verder dan AI: 42% van de consumenten vindt het leuk om nieuwe mode te ontdekken via gepersonaliseerde aanbevelingen en 37% overweegt vaak advies over wat past bij de kleding die ze al hebben gekozen. Daarnaast vindt 34% inspiratie in content over nieuwe modetrends. Deze bevindingen geven aan dat consumenten graag gepersonaliseerd advies en aanbevelingen willen tijdens het winkelen.
De toekomst van winkelen
Hoe ziet het winkelen van de toekomst eruit volgens Nederlanders? AI-gebaseerd advies speelt over 20 jaar ook een flinke rol volgens de ondervraagden. De drie meest gekozen toekomstige innovaties zijn (1) slimme spiegels die kunnen zien wat de klant draagt en direct modeadvies geven (36%), (2) een op AI-gebaseerde kledingkast-assistent die producten suggereert op basis van wat een consument vaak draagt en wat nog ontbreekt in de kledingkast (31%), en (3) kleding en schoenen die op maat zijn gemaakt met behulp van 3D-printtechnologie (28%). Uit deze antwoorden blijkt dat shoppers in de toekomst verwachten dat technologie tegemoet komt aan hun specifieke voorkeuren en behoeften.
Nieuwe virtuele paskamer
Om klanten een nog gepersonaliseerde ervaring te bieden en een nog beter maatadvies te geven, heeft Zalando zijn virtuele paskamer verder verbeterd. Voor het eerst kunnen klanten een 3D-model creëren op basis van hun eigen lichaamsafmetingen, wat zorgt voor een nog preciezere weergave van hoe de kleding valt. Voorheen was het 3D-model gebaseerd op een statistische berekening, gebruikmakend van de lichaamslengte, het gewicht en het geslacht van de klant. De nieuwe paskamer is beschikbaar in 14 Europese landen, inclusief Nederland, voor een selectie van Levi’s kleding voor het bovenlichaam, zoals jassen, overhemden en t-shirts, voor vrouwen en mannen. Deze paskamer zal vier weken getest worden om meer te leren over deze ervaring en de technologie verder te verbeteren. Sinds het eerste project in 2022 hebben meer dan 80.000 klanten de virtuele paskamer gebruikt, waardoor ze beter begrepen hoe kleding past en hebben ze bijgedragen om maat-gerelateerde retouren te verminderen.
Fabio Baum, General Manager Benelux & Nordics: “De bevindingen van het onderzoek bevestigen dat innovaties en personalisatie alleen maar belangrijker worden in retail. Nederlanders willen dat merken een hoogwaardige en inspirerende winkelervaring aanbieden. Ze willen dat het makkelijk is om de juiste maat te vinden en leuk om nieuwe mode te ontdekken. Zalando neemt hier een leidende rol in door te blijven innoveren en nieuwe standaards te zetten voor het winkelen van mode, lifestyle en beauty. Het belang van dit soort innovaties is groot: ze helpen klanten bijvoorbeeld relevante artikelen sneller te vinden en ze dragen bij aan het verminderen van retouren. De onlangs gelanceerde AI-gebaseerde Zalando Assistant in Nederland en andere markten is een sterk voorbeeld op het gebied van gepersonaliseerd modeadvies. Ik ben ook zeer trots dat we nu samen met Levi’s een nieuw project van Zalando’s virtuele paskamer lanceren, ditmaal gebaseerd op de persoonlijke afmetingen van de klant. We hebben met eerdere projecten van onze virtuele paskamer al een reductie van de retourenquote tot en met 40% gezien. Hoewel deze resultaten alleen gelden voor de testfase van de technologie die we tot nu hebben gehouden, zijn ze een veelbelovende indicator van het potentieel. De virtuele paskamer kan zowel de ervaring voor de klant als die van partnermerken sterk verbeteren.”
Details over de virtuele paskamer
Details over de Zalando Assistant en Trend Spotter
* Het onderzoek is uitgevoerd in samenwerking met onderzoeksbureau iVox. Het bedrijf nam de enquête af onder 1.000 Nederlandse consumenten tussen 27 september 2024 en 3 oktober 2024. Het onderzoek is representatief op taal, geslacht, leeftijd en diploma. De percentages in dit persbericht zijn naar onder afgerond wanneer het eerste decimaal 4 of lager was en naar boven afgerond wanneer het decimaal 5 of hoger was.