Nederlanders willen terrasje pakken zonder gedoe: 48% ergert zich aan lang wachten op de rekening

myPOS vroeg Nederlanders naar de grootste betaalergernissen en –voorkeuren in de horeca |
Amsterdam, 10 april 2025 – Nu de zon zich weer vaker laat zien, maken horecaondernemers zich op voor een druk terrasseizoen. Nederlanders kunnen niet wachten om buiten te genieten van een hapje en een drankje. Naast vriendelijke bediening en lekker eten en drinken, speelt ook een soepele betaalervaring een grote rol. Zo geeft 1 op de 5 vaker fooi als het pinapparaat suggesties doet. Dit blijkt uit onderzoek* van myPOS Nederland, leverancier van betaaloplossingen voor het mkb. Top 5 betaalergernissen |
|
De resultaten laten zien dat het juiste betaalmoment draait om balans. Te lang wachten is irritant, maar gasten opjagen met het pinapparaat is bijna net zo vervelend. Ondernemers kunnen hierop letten door ervoor te zorgen dat de rekening niet eerder komt dan de bestelling. Waakzaamheid tijdens het pinnen Ook regionaal zijn er verschillen. Inwoners van de gemeente Amsterdam, Rotterdam en Den Haag (47%) controleren vaker hun pinbedrag dan mensen in de noordelijke provincies (37%). Toch controleert 1 op de 10 Nederlanders (11%) zelden het bedrag op het pinapparaat en betaalt zonder te kijken. Fooigedrag: van zuinig tot gulle gevers |
|
In Noord-Nederland (Groningen, Friesland en Drenthe) lijken mensen het zuinigst: daar geeft 32 procent van de mensen meestal geen fooi. In de drie grote gemeenten (Amsterdam, Rotterdam, Den Haag) is de groep die geen fooi geeft het kleinst (15%). Fooi pinnen: liever zelf bedrag kiezen Ook verschillen de voorkeuren wat betreft de digitale fooienoptie op pinapparaten. 69 procent voert liever zelf een bedrag in dan te kiezen uit voorgestelde percentages. Toch zegt 1 op de 5 Nederlanders (21%) juist wél vaker fooi te geven als het pinapparaat suggesties doet. Betaalervaring als visitekaartje |
*Het onderzoek is uitgevoerd door onderzoeksbureau Multiscope onder 1.000 Nederlanders. |
Dit artikel is een ingezonden bericht en valt buiten de verantwoordelijkheid van de redactie.