Nieuw boek over Design Thinking

Venlo – 5 juni 2019 – Met het boek Design Thinking heeft Teun den Dekker van /LAB Service en Experience Design een praktische handleiding geschreven voor (hbo-) studenten en werkenden die de manier waarop ontwerpers denken en werken, willen toepassen om uitdagingen, problemen en complexe (maatschappelijke) vraagstukken op een andere wijze aan te pakken. Het boek, uitgegeven door Noordhoff Uitgevers, beschrijft design thinking op vier verschillende wijzen: als denkwijze, werkwijze, projectaanpak en verzameling methoden. Het boek biedt een stevige basis aan theorie, casussen uit de dagelijkse praktijk en speelse opdrachten die aanzetten tot actie.
Design thinking kan rekenen op groeiende aandacht van het bedrijfsleven en maatschappelijke instanties, universiteiten en hogescholen. Organisaties zien zich geconfronteerd met complexe problemen en vraagstukken die niet langer op zichzelf staand, duidelijk en eenvoudig te definiëren zijn. De probleemoplossingsstrategie die design thinking biedt, wordt steeds vaker ingezet om adequaat in te kunnen spelen op vragen, wensen en behoeften van klanten en de maatschappij.
Teun den Dekker: “Ons bedrijf zet design thinking in bij allerlei organisaties. De belangstelling om organisatievraagstukken met design thinking te benaderen is groot, maar de beschikbare Nederlandse vakliteratuur is zeer beperkt. Dat terwijl design thinking ook steeds belangrijker wordt in het hbo-onderwijs. Het boek Design Thinking is een praktische eerste kennismaking, een eerste trigger voor iedereen om aan de slag te gaan met design thinking. De kans is groot dat bedrijven en studenten daarna dieper in de materie willen duiken.”
Op donderdag 13 juni vindt in Venlo de boekpresentatie plaats met een werksessie voor hbo-docenten en een interview met auteur Teun den Dekker en uitgever Petra Prescher van Noordhoff Uitgevers. Aanmelden voor de boekpresentatie kan op www.labservicedesign.com/boekpresentatie.
Over de auteur: Teun den Dekker (1983) ondersteunt organisaties bij het toepassen van design thinking als denk- en werkwijze. Sinds 2013 doet hij dit als creative director en mede-eigenaar van /LAB service & experience design, een bureau voor service en experience design dat ervoor zorgt dat organisaties, diensten en producten daadwerkelijk aansluiten bij de wensen en behoeften van de klant. Teun publiceerde eerder in internationale wetenschappelijke vakbladen over kwalitatieve onderzoeksmethoden, co-creatie en design thinking.
Dit artikel is een ingezonden bericht en valt buiten de verantwoordelijkheid van de redactie.