Geplaatst door SAS

Nieuwe studie: optimisme over GenAI bij overheid groter dan implementatievermogen

Ondanks de hoge verwachtingen over het gebruik van GenAI moeten overheidsinstanties de veiligheidsmaatregelen en het opleidingsniveau verhogen

Huizen, (4 oktober 2024) – Een nieuwe wereldwijde studie van SAS en Coleman Parkes Research, toont aan dat overheidsinstellingen een grote achterstand hebben op andere sectoren bij de toepassing van generatieve AI. Toch gelooft 60 procent van de respondenten binnen de overheid dat GenAI een impuls zal geven aan innovatie. Degenen die er al mee zijn gestart, zien nu al verbeteringen op het gebied van medewerkerstevredenheid, naleving van wet- en regelgeving en operationele kosten- en tijdbesparingen.

Ondanks een achterstand van 10 procent ten opzichte van andere sectoren in het gebruik van generatieve AI (44% vs. 54%), impliceert het succes van bedrijven die GenAI vroegtijdig toepassen een enorm potentieel voor de technologie. Die voordelen kunnen snel werkelijkheid worden, aangezien 84 procent van de besluitvormers bij de overheid aangeeft dat hun organisatie van plan is te investeren in GenAI in het komende boekjaar. 91 procent van hen heeft al een specifiek budget voor GenAI vastgesteld.

Noodzaak om organisatorische obstakels te overwinnen

In alle sectoren heerst een grote bezorgdheid over dataprivacy, databeveiliging en AI governance. Bij de overheid maken respondenten zich echter meer zorgen over weerstand tegen verandering (52%) dan over andere kwesties (46%).

Daarnaast lopen de overheidsinstellingen achter op andere sectoren als het gaat om het opstellen van GenAI-richtlijnen (52% bij de overheid vs. 61% andere sectoren), het hebben van een formeel framework voor governance (50% bij overheid vs. 61% andere sectoren) en het goed voorbereid zijn op de huidige en toekomstige GenAI-regelgeving (51% bij overheid vs. 58% andere sectoren).

Tevens is bewustwording een aandachtspunt, aangezien slechts 35 procent van de werknemers in de publieke sector bekend is met het gebruik van GenAI binnen hun organisatie, aanzienlijk lager dan het gemiddelde van 46 procent. Dit kan deels te wijten zijn aan een gebrek aan inzicht op leiderschapsniveau: slechts 38 procent van de senior besluitvormers bij de overheid zegt GenAI en de impact ervan op bedrijfsprocessen goed of volledig te begrijpen, vergeleken met 48 procent in andere sectoren.

De lagere adoptiepercentages in de publieke sector gaan gepaard met een iets geringere voorbereiding op beleid en persoonlijke kennis, wat suggereert dat er veel te leren is door GenAI in de praktijk toe te passen. Overheidsinstellingen die GenAI al gebruiken, zien al een aantal positieve resultaten. Zo zijn er meer beleidsmakers bij de overheid die zeggen dat de implementatie van GenAI de ervaring en tevredenheid van werknemers heeft verbeterd (94%) of operationele kosten en tijd heeft bespaard (84%).

Beperkte interesse in synthetische data kan innovatie belemmeren

Synthetische data zijn kunstmatig gegenereerde gegevens die nauwkeurig echte datasets nabootsen, met een statistische nauwkeurigheid tot 99 procent. Zo wordt synthetische data gebruikt voor het trainen en testen van systemen die gevoelige informatie verwerken, zoals gezondheidsdossiers, studentengegevens of belastinggegevens. Ondanks de mogelijkheden van synthetische data, is 32 procent van de overheidsbesluitvormers niet bereid om dit te overwegen, vergeleken met 23 procent in andere sectoren. Gezien de gevoeligheid van veel overheidsdata biedt het gebruik van synthetische data een belangrijke kans voor overheden om modellen effectief te trainen.

“Synthetische data zijn vooral relevant voor overheidsinstanties die moeten voldoen aan strikte regelgeving voor dataprivacy. Door synthetische data te gebruiken voor onderzoek, testen en analyses, kunnen overheden de risico’s op het overtreden van privacyregels of de openbaarmaking van gevoelige informatie beperken.

De opkomst van AI en generatieve AI biedt organisaties in de publieke sector nieuwe inzichten in hun dienstverlening en stimuleert hen om bestaande processen opnieuw te evalueren.

“Hoewel overheidsinstanties niet voorop lopen in de adoptie van GenAI, lijkt het er wel op dat ze bereid zijn om de productiviteit en de dienstverlening aan burgers te verbeteren en te transformeren,” zegt Andre van der Meer, Principal Business Development Manager bij SAS. “Het is essentieel om GenAI op een zorgvuldige en verantwoorde manier te implementeren. Als dit goed gebeurt, kan het aanzienlijke waarde opleveren voor zowel burgers als de samenleving. Denk hierbij aan het vergemakkelijken van afspraken, kortere wachttijden, inclusievere communicatie door automatische vertalingen en een snellere afhandeling van administratieve taken.”

Meer informatie

Bekijk het volledige rapport Your Journey to a GenAI Future: A Strategic Path to Success for Government.

Over SAS
SAS is wereldwijd marktleider op het gebied van data en AI, waaronder sectorspecifieke oplossingen. SAS helpt organisaties data sneller om te zetten in betrouwbare beslissingen. SAS biedt THE POWER TO KNOW®