Onderzoek: 59% van de Nederlandse bedrijven schroeft AI-investeringen terug door gebrek aan vertrouwen
Amsterdam, 10 december 2024 – Het gebrek aan AI-vaardigheden, problemen met datagovernance en onvoldoende middelen blijken de belangrijkste factoren die succesvolle AI-implementaties in de weg staan. Hierdoor lopen veel projecten vast in de planningsfase. Voor veel bedrijven zijn kant-en-klare AI-oplossingen de ideale manier om snel van start te gaan en een rendement op hun investering te realiseren. Dit blijkt uit een wereldwijd onderzoek van Qlik, waarin werd onderzocht welke hindernissen bedrijven ervaren bij de vooruitgang van AI en hoe deze kunnen worden overwonnen. Aan het onderzoek namen 4.200 C-suite executives en AI-beslissers uit diverse landen deel, waaronder 200 respondenten uit Nederland. Hieruit kwamen verschillende uitdagingen naar voren.
Obstakels bij AI-projecten
Het belang van AI voor het behalen van succes wordt steeds duidelijker. Uit het onderzoek blijkt dat 78 procent van de Nederlandse respondenten AI als essentieel of zeer belangrijk beschouwt voor het bereiken van strategische doelen en het verhogen van winst (Europees gemiddelde: 86%).
Hoewel AI steeds meer erkenning krijgt, blijven veel projecten hangen in de planningsfase en worden uiteindelijk stopgezet. Uit het onderzoek blijkt dat 10 procent van de Europese bedrijven tussen de 50 en meer dan 100 AI-projecten heeft liggen die nog niet zijn uitgevoerd. In Nederland ligt dit percentage iets hoger, namelijk op 13 procent. Daarnaast heeft een vijfde (21%) van de Nederlandse bedrijven tot 50 projecten tot de planningsfase gebracht, maar moest deze uiteindelijk pauzeren of annuleren (EU: 20%).
Het blijft vaak een uitdaging om AI-projecten van de grond te krijgen, waardoor 63 procent van de Nederlandse AI-beslissers kant-en-klare AI-oplossingen als een waardevolle manier ziet om de ontwikkeling te versnellen (EU: 71%).
Belangrijkste oorzaken
In Nederland kampen bedrijven vooral met:
Gebrek aan vaardigheden voor AI-ontwikkeling: 27 procent (EU: 23%)
Uitdagingen rondom datagovernance: 24 procent (EU: 20%)
Obstakels bij de uitrol van AI: 23 procent (EU: 22%)
Budgetbeperkingen: 22 procent (EU: 19%)
Tekort aan betrouwbare data: 16 procent (EU: 19%)
Bijna alle Nederlandse bedrijven (89%) geven aan goed te weten welke soorten AI binnen hun organisatie inzetbaar zijn. Tocht ontbreekt het intern vaak aan vertrouwen in de technologie. Zo geeft 48 procent van de Nederlandse AI-beslissers aan dat managers op lagere niveaus weinig vertrouwen hebben in AI, terwijl 41 procent vindt dat ook senior managers sceptisch zijn. Daarnaast denkt 23 procent dat hun klanten weinig vertrouwen hebben in AI.
Maar liefst 59 procent van de Nederlandse bedrijven zegt dat het gebrek aan vertrouwen de AI-investeringen aanzienlijk remt (EU: 60%). Betere kennisdeling, zowel intern als richting klanten, kan helpen dit vertrouwen te vergroten. Daarom is 63 procent van de Nederlandse bedrijven van plan de voordelen van AI actiever te communiceren (EU: 71%).
AI-succes realiseren
Het verbeteren van de AI-vaardigheden van medewerkers door middel van training is belangrijk om intern vertrouwen op te bouwen en AI-projecten succesvol te implementeren in plaats van ze in de planningsfase te laten vastlopen.
Uit het onderzoek blijkt dat in Nederland 56 procent van de AI-beslissers gelooft dat hun land binnen vijf jaar wereldleider kan worden op het gebied van AI-vaardigheden (EU: 64%). Om dit te bereiken vindt 73 procent van de Nederlandse bedrijven dat er meer geïnvesteerd moet worden in de opleiding en bijscholing van medewerkers (EU: 76%). Daarnaast is een meerderheid van de Nederlandse bedrijven (63%) van mening dat de overheid meer moet doen om AI-onderwijs en -financiering te ondersteunen (EU: 74%)
“Bedrijven zien de waarde van AI, maar stuiten op obstakels die het lastig maken om proefprojecten uit te voeren. Een succesvolle AI-strategie begint met het kiezen van een duidelijke use case, met heldere doelen en meetbare succescriteria. Dit helpt om precies te bepalen welke vaardigheden, middelen en data nodig zijn voor een succesvolle en schaalbare aanpak. Op deze manier bouw je vertrouwen op en vergroot je het draagvlak binnen het management om je te helpen slagen”, aldus James Fisher, Chief Strategy Officer bij Qlik.
BERICHT VOOR DE REDACTIE
Over Qlik
Qlik zet complexe datalandschappen om in bruikbare inzichten en stimuleert zo strategische bedrijfsresultaten. Het portfolio bedient meer dan 40.000 wereldwijde klanten en maakt gebruik van geavanceerde AI/ML. Qlik excelleert in data-integratie & -governance, en biedt uitgebreide oplossingen voor uiteenlopende databronnen. De intuïtieve analyses van Qlik onthullen verborgen patronen, waardoor teams complexe uitdagingen kunnen aangaan en nieuwe kansen kunnen benutten. De praktische en schaalbare AI/ML-tools van Qlik leiden sneller tot betere besluitvorming. Qlik’s platformagnostische technologie en expertise stellen hun klanten in staat om zich als strategische partners te positioneren, waardoor ze een concurrentievoordeel behalen.
www.qlik.com.
Voor verdere persinformatie, beeldmateriaal of
Dit artikel is een ingezonden bericht en valt buiten de verantwoordelijkheid van de redactie.