Onderzoek Descartes: 43% van de Nederlandse consumenten koopt meer online dan een jaar geleden

Amersfoort, 24 september 2024 – 43% van de Nederlandse consumenten heeft meer producten online gekocht ten opzichte van een jaar geleden. Volgens 46% is hun aantal online aankopen hetzelfde gebleven en 10% heeft minder online gekocht. Dit blijkt uit het jaarlijkse onderzoek van Descartes naar het sentiment onder consumenten over hun ervaringen met e-commerceaankopen en thuisbezorging. In het onderzoek zijn 8.000 consumenten uit Europa en Noord-Amerika ondervraagd, waarvan 250 consumenten uit Nederland. |
![]() |
Aantal online aankopen blijft toenemen Uit het onderzoek blijkt ook dat consumenten verwachten dat ze naar verhouding steeds meer online aankopen doen in plaats van in de winkel. Nederlandse consumenten kochten een jaar geleden gemiddeld 43% van hun producten online, nu is dat 45% en ze schatten dat dat in de toekomst 49% zal zijn. Waarom online aankopen doen?
Aan de respondenten die juist verwachten minder online aankopen te doen, werd gevraagd waarom ze dat verwachten. Uit hun antwoorden blijkt dat slechte ervaring met de bezorging en het eerst kunnen zien van een product voor het gekocht wordt, belangrijke redenen zijn om juist minder online te kopen:
Populaire productcategorieën Over het onderzoek |
Over Descartes |
Dit artikel is een ingezonden bericht en valt buiten de verantwoordelijkheid van de redactie.