Onderzoek Descartes: Nederlandse consument verkiest lage bezorgkosten en stiptheid boven snelheid

Amersfoort, 17 september 2024 – Gemiddeld genomen over 14 categorieën* vinden Nederlandse consumenten de laagste bezorgkosten (29%) en stiptheid (28%) het belangrijkste aan thuisbezorging. Daarna volgen snelste bezorging (18%), handigste bezorging (15%) en meest milieuvriendelijke bezorging (9%). Dit blijkt uit het jaarlijkse onderzoek van Descartes naar het sentiment onder consumenten over hun ervaringen met e-commerceaankopen en thuisbezorging. In het onderzoek zijn 8.000 consumenten uit Europa en Noord-Amerika ondervraagd, waarvan 250 consumenten uit Nederland.
Keuzes maken
Wanneer Nederlandse consumenten wordt gevraagd om te kiezen uit twee opties, dan vindt een derde van hen (32%) stiptheid belangrijker dan snelheid. Ook vindt iets meer dan een derde (38%) de laagste kosten belangrijker dan snelheid. 14% vindt snelheid belangrijker dan stiptheid, 11% vindt een snelle en precieze bezorging belangrijker dan de kosten en 5% vindt de meest milieuvriendelijke bezorgkeuze belangrijker dan snelheid.
Verwachtingen van de bezorging: nauwkeurigheid en kosten
De belangrijkste onderdelen van het leveringsproces zijn volgens Nederlandse consumenten:
Bezorgkosten (78%)
Kosten en gemak van het afhandelen van retourzendingen (77%)
Het traceren van de bezorging (75%)
Keuze/gemak/tijdvenster-opties beschikbaar (73%)
Hoewel Nederlanders de beschikbaarheid van tijdvakken een belangrijk onderdeel vinden van het leveringsproces en ze nauwkeurige bezorging belangrijker vinden dan snelheid, zouden ze er niet méér voor willen betalen. 64% zou niet méér willen betalen om een geschikte bezorgtijd te hebben en 60% zou niet méér betalen om een online aankoop sneller te ontvangen. Over het algemeen is twee derde van de Nederlandse consumenten (65%) meestal tevreden met de bezorgdiensten. 15% van de Nederlanders is altijd tevreden, 14% soms, 5% niet zo vaak en 2% is nooit tevreden over de bezorgdiensten.
Belang van het milieu
Uit het onderzoek blijkt ook dat Nederlandse consumenten het milieu in gedachten houden als ze een online aankoop gaan doen. 40% van de Nederlanders vindt milieuprestaties van de bezorging/groene aspecten belangrijk. Ook is 65% van de consumenten in enige mate geïnteresseerd in het op de webshop zien van de meest vriendelijke bezorgoptie: 35% van de consumenten zou dit graag willen zien en bijna hetzelfde percentage (30%) is matig geïnteresseerd hierin.
Over het onderzoek
Voor het derde jaar op rij heeft Descartes, samen met SAPIO Research, 8.000 consumenten uit Europa en Noord-Amerika ondervraagd, waarvan 250 consumenten uit Nederland. Hen werd gevraagd naar hun ervaringen van consumenten met e-commerceaankopen en thuisbezorging in de periode van eind oktober 2023 tot medio januari 2024.
Download het volledige onderzoek voor meer informatie.
——–
* Boodschappen, medicijnen, sieraden en horloges, kleding en schoenen, meubilair, elektronische apparatuur, gezondheids- en schoonheidsproducten, witgoed, muziekinstrumenten, boeken, huishoudelijke artikelen, films/muziek, sportartikelen, anders
Over Descartes
Descartes is de wereldwijde leider op het gebied van on-demand SaaS-oplossingen (Software-as-a-Service) die bijdragen aan de verbetering van de productiviteit, en van de prestaties en zekerheid voor ondernemingen, waarbij logistiek een belangrijke rol speelt. Klanten gebruiken de modulaire, cloud-based oplossingen om leveringen te plannen, te sturen, te volgen en te meten. Ook kunnen zij vrachten plannen, toewijzen en uitvoeren, transportfacturen opstellen, controleren en betalen, wereldwijde handelsdata bekijken, douane- en beveiligingsdocumenten voor import en export archiveren, en verschillende andere logistieke processen uitvoeren. Dit alles door deelname aan ’s werelds grootste, multimodale samenwerkingscommunity voor logistiek. Het hoofdkantoor van Descartes is gevestigd in Waterloo (Canada), en de organisatie heeft kantoren en partners wereldwijd. Meer informatie op www.descartes.com en op LinkedIn.
Dit artikel is een ingezonden bericht en valt buiten de verantwoordelijkheid van de redactie.