Onderzoek door Zoho: slechts 19 procent van alle Nederlandse bedrijven begon 2025 met een goede digitale gezondheid
![](https://www.emerce.nl/content/uploads/2023/05/Zoho-logo-430x275.jpeg)
- Het aantal Nederlandse bedrijven met een goede digitale gezondheid steeg met 1 procent ten opzichte van 2023, toen het 18 procent bedroeg. Er valt nog een lange weg te gaan voordat Nederlandse bedrijven hun volledige digitale potentieel benutten.
- Nederlandse bedrijven met een goede digitale gezondheid zijn meer geneigd om AI als een cruciale succesfactor te zien (44 procent) dan bedrijven met een gemiddelde (22 procent) of slechte (6 procent) digitale gezondheid.
- Het gebruik van cloudplatformen neemt toe onder Nederlandse bedrijven met een slechte digitale gezondheid. Slechts 5 procent maakt daar nog geen gebruik van. In 2023 was dit nog 16 procent.
Utrecht, 13 februari 2025 — Minder dan een vijfde van alle Nederlandse bedrijven (19 procent) verkeerde in 2024 in een goede digitale gezondheid. Ruim een derde (36 procent) had een gemiddelde digitale gezondheid en 45 procent een slechte digitale gezondheid*. Dit blijkt uit een onderzoek door het wereldwijde technologiebedrijf Zoho naar de digitale gezondheid van Europese ondernemingen.
Het onderzoek kende een waardering toe aan de ondervraagde bedrijven op basis van hun aanpak op het gebied van digitale transformatie. In Nederland scoren grote ondernemingen over het algemeen beter op dit gebied. Een kwart van hen bleek in een goede digitale gezondheid te verkeren. Dit gold voor 14 procent van de middelgrote Nederlandse ondernemingen en voor 18 procent van de kleine bedrijven in Nederland.
Duitse bedrijven presteerden beter. Een derde (33 procent) van alle Duitse ondernemingen werd aangemerkt als bedrijf dat in een goede digitale gezondheid verkeerde. De prestaties van Spaanse bedrijven waren vergelijkbaar met die van hun Britse tegenhangers: 27 procent van alle organisaties in deze landen verkeerde in een goede digitale gezondheid. In Frankrijk gold dit voor 20 procent van alle bedrijven. In Nederland was sprake van het grootste aantal bedrijven dat in een slechte digitale gezondheid verkeerde (45 procent).
Vergeleken met 2023 wijzen de onderzoeksresultaten voor alle landen op enige vooruitgang ten aanzien van de meeste indicatoren van digitale gezondheid.
AI speelt een steeds belangrijkere rol binnen het Nederlandse bedrijfsleven
De Nederlandse bedrijven die in een goede digitale gezondheid verkeren zijn het sterkst geneigd om AI als een bedrijfskritische technologie te zien en plukken daar al de voordelen van (44 procent). Dit is twee keer zoveel als voor bedrijven met een gemiddelde digitale gezondheid (22 procent) en ruim zeven keer meer dan voor bedrijven met een slechte digitale gezondheid (6 procent). Iets minder dan de helft van alle Nederlandse bedrijven (47 procent) voorziet dat AI een rol van belang binnen hun onderneming zal gaan spelen en is dan ook van plan om daar fors in te gaan investeren: een stijging van 14 procent ten opzichte van het voorgaande jaar.
Er wordt vooruitgang met digitale transformatie geboekt, maar er valt nog veel werk te verrichten
Ruim een derde (36 procent) van alle Nederlandse bedrijven zegt minstens de helft van hun bedrijfsprocessen te draaien met behulp van digitale tools. Dit vertegenwoordigt een stijging van 1 procent ten opzichte van het voorgaande jaar. Het aantal bedrijven dat de meerderheid van hun bedrijfsprocessen met digitale tools runt steeg met 6 procent ten opzichte van vorig jaar tot 26 procent. Iets meer dan een vijfde van alle Nederlandse bedrijven (22 procent) zegt de helft van hun bedrijfsvoering met digitale tools te runnen. Dit vertegenwoordigt een daling ten opzichte van de 29 procent van het voorgaande jaar. 6 procent van alle Nederlandse bedrijven zegt nog maar net aan het begin van hun digitaliseringstraject te staan. 10 procent van alle bedrijven zei 100 procent digitaal te opereren.
Bedrijven die in een goede digitale gezondheid verkeren zijn met veel grotere waarschijnlijkheid 100 procent digitaal dan bedrijven met een gemiddelde of slechte digitale gezondheid (respectievelijk 28 procent, 10 procent en 1 procent). Dit geeft blijk van de positieve impact die digitale transformatie op bedrijven kan hebben.
Iets minder dan de helft (48 procent) van alle Nederlandse besluitvormers op het gebied van digitale transformatie zegt dat hun organisatie twee tot drie cloudplatformen gebruikt. De helft (50 procent) maakt gebruik van 1 tot 5 cloudapplicaties. 31 procent maakt gebruik van 6 tot 10 cloudapplicaties. Slechts 3 procent van alle Nederlandse respondenten gebruikt geen enkel cloudplatform, en slechts 3 procent gebruikt geen cloudapplicaties.
Het gebruik van cloudplatformen is toegenomen ten opzichte van 2023. Slechts 5 procent van alle Nederlandse bedrijven met een slechte digitale gezondheid maakt geen gebruik van cloudplatformen. In het voorgaande jaar was dat nog 16 procent. Op vergelijkbare wijze maakt een aanmerkelijk hoger percentage bedrijven met een slechte digitale gezondheid geen gebruik van cloudapplicaties (5 procent). Voor bedrijven met een gemiddelde digitale gezondheid is dat 2 procent en voor bedrijven met een goede digitale gezondheid ook 2 procent.
Ruim negen op de tien Nederlandse bedrijven (92 procent) heeft te maken gekregen met uitdagingen op het gebied van digitale transformatie. Het meest voorkomende probleem was de noodzaak om externe hulp in te schakelen om ervoor te zorgen dat hun digitale tools beter samenwerkten (35 procent). Op de tweede plaats kwam het besteden van meer tijd en energie dan verwacht aan de implementatie van digitale tools (31 procent), gevolgd door het ontbreken van de kennis en/of vaardigheden die nodig zijn voor een juiste inzet van digitale tools (26 procent).
De voordelen van, en besluitvorming rond digitale transformatie
De meest genoemde voordelen van digitale transformatie volgens de ondervraagde digitale transformatieleiders in Nederlands blijven jaar op jaar hetzelfde. Dit zijn efficiëntie (onveranderd op 39 procent ten opzichte van vorig jaar), een verbeterde klantenervaring (36 procent ten opzichte van 39 procent vorig jaar), een verbeterde werknemerservaring (34 procent ten opzichte van 30 procent vorig jaar) en automatisering (33 procent ten opzichte van 28 procent vorig jaar). Al deze factoren zijn van cruciaal belang voor concurrentievermogen en succes.
Wat de evaluatie van cloudapplicaties betreft ziet slechts iets meer dan een derde van alle Nederlandse bedrijven (36 procent) de prijs als het belangrijkste beslissingscriterium. Dit wordt op de voet gevolgd door de mate waarin de cloudoplossing hen in staat stelt om klanten effectiever te bedienen (32 procent), de mogelijkheid van integratie met de andere digitale applicaties die bedrijven gebruiken (30 procent) en de gebruikservaring die de cloudapplicatie biedt (28 procent).
“In Nederland valt er duidelijk nog een hoop werk te verrichten als het aankomt op het digitaliseren van de bedrijfsvoering. Het is echter bemoedigend om te zien dat er sprake is van vooruitgang ten opzichte van vorig jaar”, zegt Sridhar Iyengar, managing director bij Zoho Europe. “Bedrijven hebben duidelijk oog voor de voordelen, maar is meer voorlichting en training nodig van werkgevers en van leveranciers van digitale oplossingen om organisaties te helpen met het overwinnen van obstakels en realiseren van het volledige potentieel van hun investeringen in digitalisering nu we 2025 ingaan. Een goede digitale gezondheid is een eerste vereiste voor het realiseren van een ROI op investeringen in digitale tools en technologie.”
Hij vervolgt: “Bedrijven moeten beter nadenken over het aangaan van samenwerkingen op de lange termijn met de juiste leveranciers voor hun digitale transformatie. We adviseren hen om een strategische benadering te hanteren. Het integreren van tools, het consolideren van platformen en het nauwgezet afstemmen van deze oplossingen op de bedrijfsdoelstellingen is cruciaal om de problemen die uit dit onderzoek naar voren kwamen te vermijden en de digitale gezondheid van Nederlandse bedrijven te verbeteren. Verder is het belangrijk om voor de juiste bedrijfscultuur te zorgen. Om succes te boeken met digitale transformatie is het essentieel dat leveranciers een langetermijnperspectief hanteren op hun relaties met klanten. Ze moeten organisaties helpen om tools op de juiste manier in te zetten, het personeel voor te lichten, de gebruikersacceptatie te bevorderen en een significante ROI te realiseren. Digitale transformatie is een traject. Het is belangrijk dat gebruikers van digitale tools beseffen dat ze die niet simpelweg kunnen ‘aanzetten’ om er direct blijvende voordelen uit te halen.”
###
*Methodologie en toelichtingen
Voor dit onderzoek werden grote bedrijven gedefinieerd als bedrijven met 1000+ werknemers, middelgrote bedrijven met 250-999 werknemers, en kleine bedrijven met 25-249 werknemers.
Censuswide heeft 1.503 senior beslissers op het gebied van digitale transformatie ondervraagd in bedrijven met 25+ werknemers in Nederland, het Verenigd Koninkrijk, Frankrijk, Duitsland en Spanje tussen 31 oktober 2024 en 12 november 2024. De Nederlandse steekproef omvat 300 senior beslissers op het gebied van digitale transformatie, gelijk verdeeld over de drie bedrijfsgroottes.
Waar in het rapport wordt verwezen naar bedrijven met een ‘goede digitale gezondheid’, ‘gemiddelde digitale gezondheid’ en ‘slechte digitale gezondheid’, is een scoremodel ontwikkeld om betere IT-uitkomsten en -processen te belichten. Gebieden die zijn beoordeeld, omvatten innovatie, technische problemen, platformstabiliteit en IT-beheer. Hoe hoger de score, hoe beter de prestaties van de bedrijven in deze gebieden. De scores zijn vervolgens samengevoegd en ingedeeld in categorieën, zodat bedrijven met hoge scores konden worden vergeleken met bedrijven met lage scores, om te identificeren welke factoren bijdragen aan dit succes en welke overeenkomsten er tussen hen zijn.
AANVULLENDE BEVINDINGEN
Veel bedrijven in Nederland die digitale applicaties (nieuwe technologieën) implementeren, stuiten nog steeds op problemen doordat zij hier niet volledig op zijn voorbereid. In 2024 waren de meest voorkomende problemen:
- Het is niet eenvoudig om data van de nieuwe technologie te integreren in onze bestaande datasets voor een volledig bedrijfsbeeld (36 procent).
- We hebben veel moeten investeren in gespecialiseerde hulp om optimaal gebruik te maken van de nieuwe technologie (32 procent).
- De technologie voldoet niet meer aan onze behoeften omdat we een kortetermijnvisie hadden (31 procent).
- De nieuwe technologie integreert niet met andere platforms of applicaties (27 procent).
- Succesvolle digitale transformatie verschilt per bedrijfsafdeling. Marketing en operations boeken het meeste succes, met nieuwe technologieën die eenvoudig werden geadopteerd en zonder weerstand (beide 35 procent), gevolgd door sales (34 procent), customer experience (32 procent), finance (30 procent), juridische zaken (29 procent) en HR (28 procent).
Disclaimer: Alle handelsmerken, productnamen en bedrijfsnamen die hier worden genoemd, zijn eigendom van hun respectieve eigenaren.
Over Zoho
Als aanbieder van ruim 55 applicaties in vrijwel elke zakelijke categorie, waaronder sales, marketing, klantenservice, accounting en back-officeprocessen en een breed scala aan productiviteits- en samenwerkingstools is Zoho Corporation een van ’s werelds meest veelzijdige softwarebedrijven.
Zoho is een private, winstgevende multinational met ruim 15.000 werknemers. Het hoofdkantoor is gevestigd in Chennai in India en Zoho heeft Europese kantoren in Nederland, het Verenigd Koninkrijk, Duitsland, Frankrijk en Spanje. Het bedrijf heeft daarnaast vestigingen in de Verenigde Staten, India Japan, China, Singapore, Mexico, Australië en de Verenigde Arabische Emiraten.
Zoho respecteert de privacy van gebruikers en hanteert geen verdienmodel voor het genereren van advertentieomzet uit gebruikersdata. Dat geldt ook voor de gratis producten van het bedrijf. Meer over de manieren waarop Zoho de privacy van haar gebruikers waarborgt, is te vinden op https://www.zoho.com/privacy.html.
Zoho beschikt over eigen datacenters in alle delen van de wereld, waaronder twee in Europa. Wereldwijd werken meer dan 100 miljoen gebruikers bij honderdduizenden bedrijven met de oplossingen van Zoho, waaronder Zoho zelf. Ga voor meer informatie naar www.zoho.com.
Dit artikel is een ingezonden bericht en valt buiten de verantwoordelijkheid van de redactie.