Industry Wire

Geplaatst door AWS

Onderzoek geeft beeld AI-adoptie in Nederland: ruim 60 procent van bedrijven van plan AI te omarmen

AMSTERDAM – 12 december 2024 – Uit nieuw onderzoek dat Strand Partners in opdracht van Amazon Web Services (AWS) onder duizend Nederlandse bedrijven heeft verricht, komt een sterke stijging naar voren van het aantal bedrijven dat kunstmatige intelligentie toepast. Zo maakt 45 procent al gebruik van AI en het is de verwachting dat dit aantal snel zal stijgen, nu zeven van de tien bedrijven van plan zijn de inzet van AI in het komende jaar uit te breiden. De belangrijkste drijfveren zijn het vergroten van de efficiency (42 procent) en het realiseren van kostenbesparingen (38 procent). Het onderzoek omvat daarnaast een sectorspecifieke enquête onder driehonderd bedrijven in de zorg, de maakindustrie en retail.

Bedrijven die investeren in AI zijn beter in staat snel in te spelen op nieuwe ontwikkelingen, waardoor kunstmatige intelligentie voor hen een belangrijke factor is om zich te onderscheiden van andere spelers in de markt. Over de gehele linie zijn Nederlandse bedrijven optimistisch over de kansen die AI biedt; zo is de adoptie van AI dit jaar met 13 procent gestegen ten opzichte van vorig jaar. Deze trend zal naar verwachting doorzetten in 2025: zeven op de tien bedrijven geeft namelijk aan AI in het komende jaar te gaan implementeren.

Zorg: verbetering van patiëntenzorg met AI
In de zorg wordt AI steeds vaker beschouwd als een veelbelovende innovatie, mede dankzij een verbeterde efficiency en lagere kosten. Bijna driekwart van de zorginstellingen maakt gebruik van AI voor voorspellende analyses en prognoses, terwijl meer dan de helft kunstmatige intelligentie inzet om processen te automatiseren en optimaliseren, zodat de werkdruk voor zorgverleners afneemt. AI speelt ook een waardevolle rol bij het verrichten specifieke taken, zoals diagnostiek en het voorschrijven van medicijnen. Het onderzoek toont aan dat bijna drie op de vier zorginstellingen hun prestaties dankzij AI hebben verbeterd. Meer dan de helft geeft aan dat er behoefte is aan gezamenlijke inspanningen om personeel op te leiden en vertrouwd te maken met deze nieuwe technologie. Tegelijkertijd verwacht meer dan 80 procent dat AI de zorg in de komende vijf jaar verder zal transformeren.

Productie: koploper in AI-adoptie
Hoewel bedrijven in de maakindustrie iets onder het nationale gemiddelde scoren wat betreft AI-kennis, loopt de sector voorop in de toepassing van kunstmatige intelligentie. 44 procent van de bedrijven maakt al gebruik van AI, in vergelijking met 36 procent in de zorg en 43 procent in de retail. De hoge adoptiegraad in de maakindustrie opent op verschillende manieren de weg voor AI-toepassingen – zoals personalisatie (30 procent) en supply chain-optimalisatie (26 procent – die kostenbesparingen en een hogere efficiency stimuleren. De belangrijkste drijfveren voor AI-implementatie in de maakindustrie zijn dan ook efficiencywinst (33 procent en kostenbesparingen (30 procent. Veel bedrijven geven wel aan dat er meer duidelijkheid nodig is over AI-regelgeving, wat nu wordt beschouwd als het grootste obstakel voor een bredere adoptie.

Retail: AI voor betere klantbeleving
Retailbedrijven voeren AI vooral in om de klantbeleving te verbeteren. Het onderzoek toont aan dat zulke bedrijven AI daarnaast beschouwen als een manier om zich te onderscheiden van concurrenten. 83 procent is dan ook van plan om AI in de komende twaalf maanden te implementeren, dat 13 procent hoger is dan het landelijk gemiddelde ligt. Meer dan de helft van de bedrijven zegt dat AI bijdraagt aan een betere klantbeleving. Dit krijgt onder meer invulling door gepersonaliseerde marketing, prijsoptimalisatie en voorraadbeheer.

“De versnelde adoptie van AI biedt enorme kansen voor bedrijven in Nederland”, zegt Danielle Gorlick, Managing Director van AWS Benelux. “Om hiervan maximaal te profiteren, moeten we de digitale vaardighedenkloof overbruggen. Een sterke AI-strategie is hierbij cruciaal. Tegelijkertijd dient de overheid duidelijke regelgeving te introduceren om innovatie te bevorderen. Het succes van digitalisering en AI-adoptie zit vooral in het toerusten van medewerkers met de juiste digitale vaardigheden.”

Dit artikel is een ingezonden bericht en valt buiten de verantwoordelijkheid van de redactie.

Deel dit bericht