Industry Wire

Geplaatst door Panasonic

Onderzoek van Panasonic Connect onthult dat Gen AI naar verwachting 38% omzetgroei zal genereren in 2025

Panasonic Connect Europe heeft vandaag nieuw onderzoek aangekondigd waaruit blijkt dat 91% van de verkoopprofessionals generatieve AI (GenAI) gebruikt om concurrentievoordeel te behalen. Volgens het onderzoek zijn de respondenten van mening dat de implementatie van GenAI in hun processen de komende 12 maanden een gemiddelde omzetstijging van 38% zal opleveren, dankzij de voordelen die het biedt, zoals verbeterde nauwkeurigheid voor data-analyse, meer gepersonaliseerde klantinteractie en snellere responstijden.

Mogelijk spanningsveld tussen IT en HR
Een opvallend probleem dat uit het onderzoek naar voren kwam, was de vraag wie de uitrol van GenAI zal ondersteunen. 90% van de deelnemers gaf aan dat ze hulp nodig hebben bij het integreren ervan in hun processen. 68% daarvan gelooft dat deze ondersteuning zal komen van de IT-afdeling van hun organisatie. Hoewel de IT-afdeling expertise heeft in de functionele elementen van de technologie, moeten organisaties een breder scala aan ondersteuningsopties overwegen bij het implementeren van door GenAI aangedreven verkoopprocessen.

Integratie is een grote uitdaging voor de adoptie van GenAI. 92% van de respondenten verwacht hier problemen mee te ondervinden. Hierna wordt training (68%) vermeld als een belangrijke barrière, evenals beveiliging (63%) en naleving van regelgeving (61%).

Een duidelijke scheiding tussen jongere en oudere sales professionals
Er was een duidelijk verschil in perceptie tussen jongere en oudere verkoopprofessionals over wat de beste user cases zijn en de potentiële impact van GenAI. Senior verkoopprofessionals melden een hoger gebruik van GenAI, terwijl junior respondenten minder optimistisch zijn over de tijdbesparende voordelen ervan.

Margarita Lindahl, Head of AI bij Panasonic Connect Europe: “Uit ons onderzoek blijkt dat generatieve AI een revolutie teweegbrengt in de verkoop, aanmerkelijke groei stimuleert en hoge verwachtingen schept bij professionals. Succes vereist echter meer dan adoptie. Organisaties moeten barrières zoals opleidingstekorten en integratie-uitdagingen overwinnen door transformatie te stimuleren met gedurfde strategieën, duidelijke vangnetten en uitgebreide ondersteuning om duurzame impact en een concurrentievoordeel te kunnen garanderen.”

Voor organisaties die hun personeel willen bijscholen om gebruik te maken van GenAI en de prestaties willen verbeteren, heeft Panasonic onlangs zijn B2B-verkoop GenAI-advies- en trainingsprogramma gelanceerd. Dit helpt bij de creatie van specifieke doelgroepen met op maat gemaakte communicatie. Om meer te weten te komen over dit programma, kunt u hier meer informatie downloaden: https://eu.connect.panasonic.com/gb/en/ai-training-sales

Het volledige onderzoeksrapport van Panasonic: “The Ultimate Sales Professional: Integrating Generative AI into Sales” kan hier worden gedownload: https://eu.connect.panasonic.com/de/en/whitepapers/integrating-generative-ai-sales.

Dit artikel is een ingezonden bericht en valt buiten de verantwoordelijkheid van de redactie.

Deel dit bericht