Industry Wire

Geplaatst door Bloeise

Onderzoek toont aan: promotieartikelen weggeven loont

Klanten zijn eerder geneigd om zaken te doen met een bedrijf waarvan ze een promotieartikel met logo hebben ontvangen. Dat blijkt uit een grootschalig onderzoek van het Amerikaanse bedrijf ASI Central onder bijna 25.000 consumenten.

Het bedrijf houdt zich al vele jaren bezig met de markt van de promotieartikelen. Vooral voor het midden- en kleinbedrijf heeft het weggeven van artikelen met een logo erop volgens de onderzoekers veel potentie. Voor ondernemers die zich bezighouden met e-commerce liggen hier gouden kansen.

Klanten werven

Ondernemer hebben heel wat mogelijkheden om klanten te werven. Ze kunnen advertentiecampagnes starten, zowel online als offline. Soms zijn die zeer effectief, maar de attentiewaarde van een persoonlijk cadeautje is natuurlijk vele malen hoger. Wanneer je als ondernemer regelmatig op een beurs staat om potentiële klanten te attenderen op jouw product of dienst, laat je bijvoorbeeld waterflessen bedrukken met de naam van jouw bedrijf erop. Die geef je weg aan mensen die bij het bezoeken van jouw kraam direct een bestelling plaatsen of een offerte aanvragen. Het ontvangen van een geschenk heeft een psychologisch effect. Mensen houden een positieve herinnering over aan je bedrijf en dat stimuleert ze om klant te blijven.

Uitsluitend online

Ook voor bedrijven die uitsluitend online actief zijn en niet op beurzen staan, is het mogelijk om artikelen gratis weg te geven. Zij kunnen dit bijvoorbeeld koppelen aan een bepaald minimum bestelbedrag. Deze methode wordt ook offline al jaren succesvol toegepast. Winkels stunten graag met extra cadeaus die de klant ontvangt bij een minimale bestelwaarde. Veelal gaat het dan om cadeaus die men zeer scherp heeft kunnen inkopen, zodat de investering gering is en het effect optimaal.

Verdiepend onderzoek

ASI Central onderzocht in de Ad Impressions Study niet alleen het effect van promotieartikelen op zich, maar verdiepte zich ook in diverse aspecten die een extra impuls geven aan je reputatie. Zo speelt bijvoorbeeld een rol hoe lang het product meegaat, want dat is mede bepalend voor het aantal malen dat een klant de naam van een bedrijf voor zich ziet. Ook zijn er verschillen op basis van leeftijdscategorie en genieten duurzame producten vaak de voorkeur. Dat laatste heeft te maken met het feit dat een duurzaam product bij veel consumenten de voorkeur geniet. Door dergelijke producten ander ondernemer actief te promoten en/of weg te geven, laat je blijken dat je duurzaamheid zelf ook verankerd hebt in de bedrijfsvoering.

Dit artikel is een ingezonden bericht en valt buiten de verantwoordelijkheid van de redactie.

Deel dit bericht