Industry Wire

Geplaatst door Stripe

‘Online Creator Economy’ groeit door en gaat wereldwijd

Nog maar twee jaar geleden, aan het einde van de coronacrisis, werd er veel geschreven over het fenomeen van de ‘creator economy’. Op dat moment was er reden om te denken dat het zijn hoogtepunt had bereikt. De pandemie had een piek veroorzaakt in online creators die hun hobby’s en liefhebberijen te gelde maakten met nieuwgevonden tijd. Er ontstonden nieuwe platforms voor ontwikkelaars om in te spelen op het nieuwe tijdperk, vaak met steun van prominente venture-capitalfondsen. Sindsdien is de financiering voor creatieve platforms sterk teruggelopen en staan technologieën als crypto en AI in de schijnwerpers. De hype-cyclus van de creatieve economie lijkt het dieptepunt te hebben bereikt.

Data-analyse van Stripe schetst echter een ander beeld: dat van een creatieve economie die weliswaar is veranderd, maar nog steeds bloeit. Stripe heeft deze ontwikkeling van dichtbij kunnen waarnemen, aangezien veel van de grootste platforms voor creatieve diensten Stripe Connect gebruiken om ontwikkelaars aan te sluiten en geld uit te betalen over de hele wereld.

In 2021 verzamelde het bedrijf de gegevens van de 50 populairste online content platforms op Stripe en ontdekte het dat ze 668.000 makers aan boord had die gezamenlijk $10 miljard aan betalingen hadden ontvangen. Stripe heeft die gegevens in 2023 bijgewerkt en ontdekte iets verrassends: de online creators economy groeit nog altijd, en bijna net zo snel als in 2021. Vandaag de dag hebben diezelfde 50 platforms meer dan 1 miljoen makers ‘aan boord’ en meer dan 25(!) miljard dollar aan betalingen verricht.

Steeds internationaler
De makerseconomie is ontstaan in de VS, maar is anno nu onmiskenbaar een wereldwijde aangelegenheid. Het aantal nieuwe makers dat online komt, loopt in de VS terug (nu 25% minder op jaarbasis), maar versnelt overal daarbuiten. De snelst groeiende creatieve landen op Stripe zijn Thailand (waar Stripe vorig jaar is gelanceerd), Brazilië en Roemenië. In Europa en het Midden-Oosten is het aandeel makers verdubbeld: van 11% toen we voor het laatst keken naar 22% nu.

In 2021 kwam 85% van de makers nog uit Noord-Amerika; dat percentage is nu 72%. Vorige maand zagen we de eerste makers uit Tanzania, Mozambique en El Salvador beginnen met geld verdienen. Dit jaar is X (voorheen Twitter) begonnen met een nieuw programma om advertentie-inkomsten te delen met makers, waardoor Stripe Connect uitbetalingen verstuurt naar makers in meer dan 115 landen.

Opleidingen en abonnementen voor ontwikkelaars groeien het snelst
Veel platforms, zoals Kajabi, Teachable en Thinkific, die makers helpen bij het verkopen van onlinecursussen, richten hun tools op specifieke vaardigheden. Zo heeft ‘creator’ Latrina Walden, een tweevoudig gediplomeerd verpleegkundige, via Thinkific 5.000 toekomstige werknemers in de gezondheidszorg geholpen om verpleegkundige examens te halen. Educatieve platforms hebben hun inkomsten de afgelopen twee jaar met 120% zien stijgen en vormen de grootste categorie creators qua inkomsten.

Maandelijkse abonnementen worden ook een steeds meer populaire manier voor makers om een betrouwbaar inkomen te verdienen. In plaats van een tweewekelijks salaris, kunnen ze plannen maken voor de toekomst dankzij maandelijks terugkerende inkomsten (MRR).
In overeenstemming met wat Stripe in 2021 heeft vastgesteld, lijken makers in Azië-Pacific zich meer op dit model te richten en behalen zij de hoogste MRR. Jaar na jaar behalen makers in Hong Kong en Japan de tweede en derde snelst groeiende MRR, na de VS. Makers in Hong Kong hadden ook nog eens de hoogste gemiddelde MRR met $6,6K, gevolgd door Nederland ($3,2K) en het VK ($2,6K).
Toch is zijn de inkomsten voor de meerderheid van de makers eerder een aanvulling op ander werk dan hun enige bron van inkomen. Het percentage Amerikaanse makers dat een leefbaar inkomen ontvangt, is nu 2,8%, vergeleken met 4% in 2021.

Naarmate platforms meer mogelijkheden toevoegen om geld te verdienen en de beschikbaarheid uitbreiden naar alle delen van de wereld, heeft de online ’creator economy’ nog veel ruimte om te groeien. De aandacht is weliswaar verschoven naar crypto en AI, maar deze sectoren sluiten elkaar niet uit. Vorige week nog lanceerde Runway een programma om creators uit te rusten met AI-videotools. En gisteren breidde Braintrust zijn mogelijkheden uit om freelancers over de hele wereld in staat te stellen te worden betaald in crypto.

Stripe constateert dat de creator economy nog steeds sterk is, en in sommige opzichten zelfs sterker dan voorheen omdat het nu deel uitmaakt van de bredere wereldeconomie. Stripe blijft geïnspireerd door deze nieuwe ondernemers en zal doorgaan met het bouwen van soepelere onboarding mogelijkheden en snellere manieren om betalingen te ontvangen zodat creators meer kunnen verdienen met datgene waar ze van houden en waar ze goed in zijn.

Dit artikel is een ingezonden bericht en valt buiten de verantwoordelijkheid van de redactie.

Deel dit bericht