Geplaatst door BrainFirst

Online marketeers hebben uniek breinprofiel

In een werkende wereld waar je dagelijks je weg moet vinden in een 24/7 informatiestroom, komt het aan op flexibiliteit en wendbaarheid. Zeker binnen online marketing. Binnen HR zingt nu ook de in project management-kringen al langer bekende term agility rond. Maar hoe weet je als organisatie over welke eigenschappen jouw online marketing-werknemers moeten beschikken om dagelijks het verschil te maken? En hoe meet je dat? Deze week rondde HR Tech start-up BrainsFirst een onderzoek naar het specifieke online marketing-brein af. “Nu bedrijven weten welk breinprofiel ze eigenlijk zoeken, vinden ze sneller de juiste match.”

De uitdaging in de online marketingwereld

Online marketing-bedrijven delen een bekend probleem: er is meer vraag naar goede, ervaren en gedreven professionals dan aanbod. Nog altijd sluiten de gangbare MBO-, HBO- en WO-opleidingen matig aan bij de veeleisende, continu veranderende praktijk. Mede daarom is het lastig te bepalen waar je tijdens het scannen van een cv op moet letten. “Als handvat wordt vaak teruggegrepen op klassieke IQ-scores, maar het brein laat zich niet zo eenvoudig vangen. Ook persoonlijkheidstesten blijken van weinig voorspellende waarde te zijn voor succes op de werkvloer. Om een goede match te maken voor specifieke functies moet je op zoek naar een unieke set cognitieve vaardigheden. Online marketeers blijken als groep over enkele specifieke, overeenkomstige cognitieve talenten te beschikken ” aldus Dr. Ilja Sligte, Chief Science Officer van BrainsFirst en als docent en neurowetenschapper verbonden aan de Universiteit van Amsterdam.

Het online marketeer-brein: snel, flexibel & resultaatgericht

Uit recent onderzoek onder ruim 100 online marketeers kwam naar voren dat een goed presterende online marketeer hoog scoort op de brein-clusters aandacht en controle. Dit betekent dat een online marketeer zijn aandacht goed moet kunnen loskoppelen, sturen en verplaatsen en bovendien gemakkelijk en snel kan schakelen tussen verschillende werkzaamheden.

Het breinprofiel van een goede online marketeer correleert niet per sé hoog met klassieke intelligentie. Dit maakt dat een traditionele IQ-test dan ook ontoereikend als selectie-instrument. De enige echte relevante vraag is: beschikt een kandidaat over deze specifieke cognitieve skills van een online marketeer? “Nu je weet wat je in een online marketeer zoekt, zul je het makkelijker gaan vinden”, lacht Sligte.

BrainsFirst heeft sinds 2012 ruime ervaring met het betrouwbaar meten van breinfuncties om de match tussen baan en brein te kunnen voorspellen. Opdrachtgevers bevinden zich in luchtvaart, finance, strategy consultancy, IT en internationale topsport. Voor dit onderzoek in online marketing klopte het bedrijf onder meer aan bij Newpeople. “Wij zijn altijd op zoek naar innovatieve, wetenschappelijk onderbouwde manieren om talent nauwkeuriger te kunnen identificeren. Dit past bij ons streven om de beste match op de juiste plek te krijgen. Deze op het brein gebaseerde aanpak voegt weer iets toe aan de toolkit van de moderne recruiter,” stelt Jurriaan Meijschke, Recruitment

Lead bij Newpeople.
Dat het aantrekken van de juiste online marketing-talenten tijdrovend en lastig is, weet Lennart Ruigrok, resultant en partner bij Booming, uit eigen ervaring. “Mensen bepalen de kwaliteit van de dienstverlening. Dat wij bij Booming de lat hoog leggen, betekent dat we erg vaak nee zeggen. Maar het gaat erom: tegen welke kandidaat zeg je “ja”? Juist omdat er geen duidelijke vooropleiding is en veel mensen erg goed zijn in het oppoetsen van een cv is het lastig. Iedereen kan zich op Linkedin een expert noemen en met een aantal  jaar werkervaring “bluf” je je al snel door een sollicitatie heen. Aan ons om het kaf van het koren te scheiden. De inzet van Neurolympics geeft ons een nieuw inzicht waardoor wij wel de mensen kunnen vinden die niet alleen op papier sterk lijken, maar in de praktijk ook onze opdrachtgevers gelukkig maken.”

NeurOlympics: neem een kijkje onder de motorkap

De brain-based assessment games van BrainsFirst, de NeurOlympics, meten tijdens het spelen 16 cognitieve factoren. Deze games geven daarmee een uitgebreid overzicht over de cognitieve talenten, letterlijk de biologische ‘breinbouwstenen’ van een kandidaat. Denk hierbij aan skills als aandachtscontrole, automatische controle, werkgeheugencapaciteit, stressbestendigheid, snelheid van denken, anticipatie en (mentale) flexibiliteit. “Om een match tussen brein & baan te kunnen maken, wordt een cognitief doelprofiel opgesteld,” licht Sligte toe. “Binnen een bedrijf testen wij de bestaande medewerkers en maken op basis hiervan een doelprofiel voor een specifieke functie(groep). We kijken daarbij veel verder dan IQ en zoeken juist naar die afzonderlijke cognitieve skills die specifiek voor de gevraagde werkzaamheden vereist zijn. Vervolgens worden ook de kandidaten getest. Alleen de best matchende kandidaten worden zo voorgeselecteerd. Aan het bedrijf zelf om uit dit selecte groepje de beste keus te maken op basis van diepte-interviews, zodat je weet of iemand het kan en of je die persoon graag binnen je bedrijf ziet rondlopen.”