Online schoenenboetiek Uppark.nl opent fysieke winkel

Drieënhalf jaar nadat de webwinkel online gegaan is, opent online schoenenboetiek Uppark per 1 augustus ook een fysieke winkel in Horst. Eigenaren Willem Prins (30) en Sanne Noorman (27) zijn ervan overtuigd dat de fysieke winkel en de webwinkel elkaar kunnen versterken. Door het cross-channel principe te hanteren denken zij zich te kunnen onderscheiden in het overvolle webwinkellandschap. Noorman: “Het zijn geen gemakkelijke tijden in de mode- en schoenenbranche. Met webshop only red je het niet, met alleen een fysieke winkel ook niet. Deze stap is nodig om te overleven.”
Toen de twee jonge ondernemers Noorman en Prins vier jaar geleden besloten een eigen schoenenwinkel te starten was het winkelaanbod in de mode- en schoenensector enorm. Online winkelen was daarentegen in opkomst en dus was de keuze voor het starten van een damesschoenen webwinkel al snel gemaakt. Nu, een paar jaar later, is het webwinkellandschap verzadigd geraakt. ”Het kaf wordt de komende jaren van het koren gescheiden: de beste en meest onderscheidende schoenenwebwinkels blijven over. Plus de webwinkels die het cross-channel principe hanteren en goed doorvoeren.” Noorman denkt dat er nog steeds mensen zijn die niet graag online winkelen. Vooral de oudere doelgroep heeft hier moeite mee. “Wij merken dat vooral vijfenvijftigplussers het een gedoe vinden om online te bestellen en te betalen. Zij hebben vaak geen zin om het pakketje weer naar het postkantoor te brengen, mochten de schoenen onverhoopt toch niet passen. Ook hebben zij vaker last van voetproblemen en denken zij uitsluitend te kunnen slagen in winkels met comfortschoenen. Met de winkel willen wij graag laten zien dat ook deze groep vrouwen kan slagen in een modernere winkel. We verkopen niet alleen prachtige producten, de schoenen zitten ook nog eens comfortabel.”
Met de shop-in-shop, schoenenboetiek Uppark gaat zich vestigen op de bovenverdieping van dameskledingzaak Heerenstraat, denken Noorman en Prins veel nieuwe klanten te trekken. “We hebben eerst een aantal maanden proefgedraaid met een pop-up store op dezelfde locatie. Dat is een succes gebleken. Heerenstraat bestaat al langer dan 15 jaar en is een begrip in de omgeving. De winkel heeft in al die jaren een flink klantenbestand opgebouwd. Daar kunnen wij nu van profiteren. Daarnaast sluit de schoenencollectie qua assortiment en prijsniveau perfect aan op de kledingcollectie van Heerenstraat.” Niet alleen nieuwe klanten, maar ook de klant die online koopt kan terecht in de winkel. Bijvoorbeeld voor advies over de maatvoering of de pasvorm van een bepaalde schoen. De persoonlijke service die Uppark online biedt, het pakketje wordt netjes ingepakt met een feestelijk lint om de doos en bij iedere bestelling zit een handgeschreven kaartje, zal ook in de winkel een belangrijke pijler worden. Noorman zegt ervoor te willen zorgen dat iedere bezoeker met een goed gevoel de deur uit gaat. “Met of zonder schoenen. Wij geven liever eerlijk en oprecht advies zodat diezelfde klant op een later moment in het seizoen nog eens terugkomt, dan dat zij met schoenen de deur uit loopt die toch niet helemaal lekker zitten. Of erger nog: te klein zijn. Dat is geen goede reclame voor ons.”
De winkel gaat tevens dienen als afhaallocatie voor online bestellingen. “Handig voor klanten die in het zuiden van het land wonen, of wanneer je het paar schoenen wil ruilen voor een maat kleiner of groter. Kun je meteen even passen.” Noorman en Prins beseffen zich goed dat de online klant uit Amsterdam niet helemaal naar het zuiden van het land komt rijden. “Wat dat betreft hadden we ons inderdaad beter in de Randstad kunnen vestigen. Echter wonen wij zelf allebei in Limburg en omdat wij zelf zowel de webwinkel als de fysieke winkel runnen, we hebben geen personeel, is Horst voor ons op dit moment de beste optie. Bovendien liggen de huurprijzen in de Randstad veel hoger dan hier in Limburg. En we kunnen over een paar jaar altijd nog een filiaal openen in Amsterdam, toch?”
Dit artikel is een ingezonden bericht en valt buiten de verantwoordelijkheid van de redactie.