Opmars Amerikaanse techreuzen in DX300: ‘Dat is zorgelijk, het maakt ons kwetsbaar’

Amsterdam, 29 april 2025 – Amazon Web Services, Salesforce en Oracle stormen dit jaar de top tien binnen van de DX300, het jaarlijkse onderzoek van MT/Sprout naar digitale transformatie in het Nederlandse bedrijfsleven. UvA-hoogleraar Henk Volberda noemt die ontwikkeling zorgelijk. ‘Er staan weinig Europese of Nederlandse spelers in het lijstje.’
Europa is verslaafd geraakt aan Amerikaanse cloudtechnologie. Onze e-mails, documenten en bedrijfsgegevens staan massaal op servers van techgiganten als Microsoft, Amazon en Google. Lang leek dat geen probleem, maar sinds de herverkiezing van Donald Trump klinken de alarmbellen luider. Wat als Amerika plotseling de digitale kraan dichtdraait?
Een blik op de DX300 van 2025 leert dat de afhankelijkheid van big tech uit de VS alleen maar is gegroeid. ‘Dat is zorgelijk’, zegt Henk Volberda, hoogleraar Strategic Management en Innovation van de Universiteit van Amsterdam. Vanuit zijn rol als wetenschappelijk directeur van het Amsterdam Centre for Business Innovation van de UvA leidt hij ook het onderzoek voor de DX300, dat dit jaar voor de vierde keer werd uitgevoerd.
‘Bedrijven en overheden maken grootschalig gebruik van Google en Microsoft. Met de Trump-regering en de techgiganten die tegen Trump aanschurken, maakt dat ons heel kwetsbaar’, aldus Volberda.
Big tech in de top
Het DX300-onderzoek brengt in kaart welke bedrijven de digitale transformatie in Nederland leiden en welke dienstverleners hen daarbij helpen. Zo ontstaan twee lijsten van elk 150 zogeheten Leaders in en Enablers van digitale transformatie.
Bij de Enablers, bedrijven die digitale transformatie mogelijk maken, valt de opmars van Amerikaanse techbedrijven op. Amazon Web Services steeg van plek 34 naar plek 4, Salesforce van 16 naar 7, en Oracle van 32 naar 10. Microsoft (6) en McAfee (9) handhaven hun plek in de top tien.
‘Je ziet dat de Enablers met name de Amerikaanse techbedrijven zijn’, constateert Volberda. ‘Er staan weinig Europese of Nederlandse spelers in dat lijstje.’
Toch is de eerste plek opnieuw voor een Nederlandse ‘reus’. KPN staat voor het derde jaar op één bij de Enablers. ‘Knap’, vindt Volberda. ‘Ziggo staat pas op plek 31 en Odido is verder gezakt naar 43. In telecom is KPN echt van de buitencategorie.’
ING weer op één
In de top van de Leaders, de koplopers in digitale transformatie, staat ING voor het derde jaar op rij op nummer één. Voor Volberda is dat geen verrassing: financiële partijen lopen voorop in digitale transformatie. Ook Rabobank, ABN Amro en DeGiro staan dit jaar in de top tien.
Ook pure digitale spelers als Bol.com (nummer 2) en Booking.com (positie 3) scoren wederom goed. Opvallend is dat PostNL en KLM hun plek in de top tien zijn kwijtgeraakt. ‘Binnen de pakketbezorging zien we concurrenten als DHL en UPS oprukken’, zegt Volberda. ‘En KLM stond altijd bekend om zijn goede digitale klantervaring. Blijkbaar is dat minder geworden.’
Onderzoek: 17.944 beoordelingen
Het onderzoek werd uitgevoerd door Volberda’s team onder leiding van projectleider Niels van der Weerdt van het Amsterdam Centre for Business Innovation. Dat ondervroeg tussen september en november 2024 5.836 zakelijke beslissers. Samen gaven ze ruim
17.944 beoordelingen van 1.377 organisaties op verschillende criteria. Op basis daarvan stelde het onderzoeksteam de twee ranglijsten op met 150 Leaders en 150 Enablers.
De complete DX300-gids en de ranglijsten zijn vanaf 29 april te vinden op https://mtsprout.nl/dx300.
Top 10 Leaders
1. ING Nederland
2. Bol (Ahold Delhaize)
3. Booking.com
4. Albert Heijn (Ahold Delhaize)
5. a.s.r.
6. Coolblue
7. McDonald’s Nederland*
8. Rabobank*
9. ABN AMRO
10. DEGIRO*
Top 10 Enablers
1.KPN
2. Currence
3. Hostnet (group.one)
4. Amazon Web Services*
5. AFAS Software
6. Microsoft
7. Salesforce*
8. Exact
9. McAfee
10. Oracle*
*) Nieuw in de top 10
Dit artikel is een ingezonden bericht en valt buiten de verantwoordelijkheid van de redactie.