Palantir en DataRobot gaan samenwerken om demand forecasting-modellen sneller en flexibeler te maken

Voor retailers zijn er maar weinig uitdagingen zo complex en cruciaal als het voorspellen van de vraag. Om hen hierbij te helpen kondigen AI-pioniers DataRobot en Palantir Technologies Inc (NYSE: PLTR) een nieuwe samenwerking aan gericht op het creëren van flexibele en realtime oplossingen voor het oplossen van de meest urgente problemen in demand forecasting.
Demand forecasting-modellen zijn vaak verouderd, rigide en niet in staat om in te spelen op veranderingen. De snelheid waarmee supply chains de vraag van de consument en de scheepvaartlogistiek het afgelopen jaar hebben veranderd, heeft organisaties gedwongen hun werkwijze voor demand forecasting te heroverwegen. Om retailers te ondersteunen bij deze uitdaging, hebben DataRobot en Palantir een raamwerk ontwikkeld. Hiermee kunnen bedrijven een slimmere strategie voor demand forecasting inzetten waardoor ze tijd en middelen kunnen besparen die worden besteed aan het handmatig opschonen van data en eenmalige modellering.
Het raamwerk combineert het beste van Palantir Foundry en modelontwikkeling van DataRobot zodat klanten binnen enkele minuten in plaats van maanden, op één platform datagedreven, eenvoudig te updaten prognosemodellen kunnen creëren en testen. Met een holistische kijk op het retail-ecosysteem kunnen merken eerdere blinde vlekken vermijden en betere beslissingen nemen die meer impact hebben.
“In ons wereldwijde ‘2021 BuyerView-onderzoek’ noemt 35% van de bedrijven beperkte AI-expertise en 33% toenemende datacomplexiteit en silo’s, als belemmeringen voor succesvolle AI-adoptie”, zegt Ritu Jyoti, Program Vice President, WW AI & Automation Research Practice bij IDC. “Traditionele modellen voor demand forecasting raken verouderd door de toegenomen hoeveelheid data die wordt gegenereerd door bedrijven en externe bronnen. Met behulp van rijke datasets en de implementatie van moderne machine learning-algoritmen in supply chain management, kunnen bedrijven de nauwkeurigheid van prognoses verbeteren en hun plannen voor bevoorrading optimaliseren. Deze nieuwe samenwerking brengt complementaire oplossingen samen en zal retailklanten helpen de transformatieve kracht van AI te ontsluiten. Zo zullen nauwkeuriger voorspellingen leiden tot een vermindering van verloren verkopen doordat de voorraad op is en helpen de magazijnkosten te verlagen.”
Om deze modellen te creëren en uit te voeren, gebruikt de oplossing Palantir Foundry’s Software Defined Data Integration om meerdere grootschalige bestaande datasets te integreren, waardoor snel een hoogwaardige data-asset ontstaat. Deze geïntegreerde data-asset wordt vervolgens ingevoerd in de Augmented Intelligence-technologie van DataRobot, die honderden voorspellingsmodellen traint en produceert in de tijd die een data scientist nodig zou hebben om er slechts één te produceren. Het vermogen van DataRobot om Time Series-modellen te ontwikkelen en meerdere datatypen te combineren in modelontwikkeling, zorgt ervoor dat de vraag aanzienlijk beter kan worden voorspeld.
De beste modellen worden vervolgens teruggebracht naar Foundry en voorzien van operationele workflows, waardoor zakelijke gebruikers data en AI op grote schaal krijgen. De modellen worden voortdurend bijgewerkt en getraind door DataRobot om ze relevant te houden en terug te voeren naar de geïntegreerde data-asset van de organisatie. Modellering wordt in de toekomst nog sneller, waardoor elk volgend project kan profiteren van de data-activa van Foundry en eerdere modellering resultaten.
“Deze samenwerking brengt het beste van beide bedrijven samen en we zijn verheugd om te zien wat onze klanten kunnen doen met deze nieuwe oplossing”, zegt Shyam Sankar, COO van Palantir Technologies. “Bij Palantir vertellen we onze klanten dat wanneer ze hun software upgraden, ze hun bedrijf upgraden en deze samenwerking sluit hier perfect bij aan voor het upgraden van demand forecast, voorraadplanning, prijsstelling en promoties, logistiek, productie en nog veel meer.”
“De pandemie heeft de manier waarop onze klanten de vraag voorspellen volledig op zijn kop gezet. Daarom zijn we een samenwerking aangegaan met Palantir om ervoor te zorgen dat ze in het vervolg de meest nauwkeurige modellen kunnen maken”, zegt Dan Wright, CEO van DataRobot. “Door de kracht van het DataRobot Augmented Intelligence-platform te combineren met de mogelijkheden van Palantir, helpen we onze gezamenlijke klanten duurzamere, meer flexibele AI-oplossingen te creëren die een enorme zakelijke waarde zullen opleveren.”
—–
Over DataRobot
DataRobot is marktleider op het gebied van Augmented Intelligence en levert wereldwijd AI-technologie en ondersteunende diensten waarmee organisaties met slimme inzichten een voorsprong krijgen op hun concurrentie. Het enterprise AI-platform van DataRobot democratiseert data science met end-to-end automatisering voor het bouwen, implementeren en beheren van machine learning-modellen. Het platform creëert meerwaarde door AI op schaal te leveren en continu de prestaties te optimaliseren. De bewezen combinatie van geavanceerde software en AI-implementatie, training en ondersteunende diensten stelt elke organisatie in staat – ongeacht de grootte of branche – om betere resultaten te behalen met AI.
DataRobot heeft kantoren over de hele wereld en ontving financiering van ’s werelds grootste investeringsmaatschappijen. DataRobot staat in de Forbes 2020 Cloud 100-lijst en de Forbes 2019 en 2020 Most Promising AI Companies, en is uitgeroepen tot leider in de IDC MarketScape: Worldwide Advanced Machine Learning Software Platforms Vendor Assessment.
Ga voor meer informatie naar www.datarobot.com, word onderdeel van de DataRobot Community, beluister de More Intelligent Tomorrow podcast en volg DataRobot op Twitter en LinkedIn.
Dit artikel is een ingezonden bericht en valt buiten de verantwoordelijkheid van de redactie.