Platform voor duurzame kledingproductie Manufy lanceert versie 2.0 met nieuwe functionaliteiten
Manufy, een platform voor duurzame modeproductie, heeft een compleet nieuwe versie van het platform gelanceerd. Manufy verbindt verantwoorde merken met duurzame fabrikanten in de hoop bij te dragen aan een groenere toekomst voor de kledingindustrie. Door het platform uit te rusten met een flinke lading extra functionaliteiten hoopt Manufy merk en producent van in de hele productieketen te ontlasten.
Bakken feedback
Manufy heeft heel 2021 gebruikt om zoveel mogelijk feedback op te halen bij hun gebruikers. Bij de lancering van het platform was het enkel mogelijk voor merken en producenten om met elkaar in contact te komen en berichten naar elkaar te sturen. Tot bleek dat gebruikers meer nodig hadden. “We hebben constant de vinger aan de pols gehouden bij onze users om te vragen waar zij op zaten te wachten. Deze ideeën hebben wij meegenomen in de nieuwe versie!” vertelt Michiel Dicker, mede-oprichter van Manufy.
Het hele platform werd opnieuw van de grond af opgebouwd en kreeg een complete visuele transformatie. Maar de belangrijkste ontwikkeling is het scala aan nieuwe functionaliteiten. “Gebruikers kunnen nu bijvoorbeeld eenvoudig een sample-proces starten, hun projecten van begin tot eind organiseren en inzichten krijgen in duurzaamheid,” vertelt Dicker. “Het moet echt een one-stop-shop worden voor de hele productieketen!”
Het juiste moment
De start-up, die in december 2020 werd gelanceerd, zag het afgelopen jaar een sterke toename van gebruikers. Doordat beurzen werden afgelast vanwege covid, zijn veel fabrikanten en merken op zoek naar nieuwe manieren om zaken te doen. Digitaal gaan was een van de logische stappen. “We hebben veel gebruikers aangesloten op Manufy die eerder vooral op traditionele wijze werkten”, zegt mede-oprichter Michiel Dicker. “Sommigen hadden geen website, dus ons platform helpt hen online zichtbaar te worden.”
Ook aan de merken kant van Manufy was een stijging te zien. Omdat de meeste nieuwe merken digital natives zijn met een sterke focus op duurzaamheid, helpt het platform hen om direct aan de slag te gaan.
Producenten zoeken
De productie verzoeken die op het platform worden geplaatst, hebben betrekking op een breed scala aan kledingstukken. Hoodies en t-shirts zijn populair, maar het Manufy-team ziet ook veel aanvragen voor schoenen, petten, tassen, jurken, badkleding en lingerie binnenkomen. “Daardoor moeten we soms op zoek naar een producent die specifiek die producten kan maken, maar daar wordt het platform alleen maar beter van!” vertelt Dicker uit. “Juist van die nieuwe gebruikers krijgen wij informatie om nieuwe tools en diensten toe te voegen.”
Focus op duurzaamheid
Een andere trend in de branche is de groeiende vraag naar duurzame kledingproductie. Met schrijnende rapporten over klimaatverandering en steeds meer vraag vanuit consumenten naar duurzame alternatieven, spannen merken zich in om hun producten op een meer verantwoorde manier te produceren. De mode-industrie, de op één na grootste vervuilende industrie, moet kritisch naar eigen werkwijze gaan kijken en op zoek gaan naar oplossingen. “Met Manufy hopen we daar een steentje aan bij te dragen,” aldus dicker.
Over Manufy
Manufy is in 2020 gelanceerd nadat een groep Nederlandse ondernemers zag dat er een gebrek was aan online vertegenwoordiging van duurzame fabrikanten. Manufy wil merken en fabrikanten op een efficiënte, transparante en vooral duurzame manier met elkaar verbinden. Op dit moment heeft het platform meer dan 3400 actieve merken en 1200 actieve fabrikanten.
Dit artikel is een ingezonden bericht en valt buiten de verantwoordelijkheid van de redactie.