Industry Wire

Geplaatst door PostNL

PostNL-app viert 10-jarig bestaan: de meest gebruikte logistieke app van Nederland

Den Haag, 22 april 2025 – Tien jaar geleden introduceerde PostNL, als een van de eerste logistieke dienstverleners in Nederland, een app. Daarmee kon je eenvoudig je pakketten volgen en de bezorging aanpassen. Inmiddels is de PostNL-app uitgegroeid tot het digitale hart van de bezorging. In 2024 gebruikten 5,9 miljoen mensen de app. Zij ervaren gemak, doen navraag bij de bezorger, krijgen inzicht en kiezen zelf waar hun pakket bezorgd wordt.

Pakketautomaat in opkomst als favoriete bezorgoptie
De PostNL-app is in tien jaar tijd uitgegroeid tot een slimme en flexibele bezorgassistent. Vorig jaar gebruikten 5,9 miljoen van de ruim 9 miljoen accountbezitters de app van PostNL, waarvan 2,3 miljoen zelfs wekelijks. In 2024 openden zij de app gemiddeld 4 keer per week. Inmiddels heeft de helft van de appgebruikers ook bezorgvoorkeuren ingesteld – bijvoorbeeld afleveren bij de buren, op een veilige plek rond het huis, bij een PostNL-punt of in een pakketautomaat. Vooral die laatste optie wint snel aan populariteit: 7% van de gebruikers met ingestelde voorkeuren kiest standaard voor een pakketautomaat en het totale gebruik ervan is het afgelopen jaar verdubbeld.

Stephan van den Eijnden, Directeur Commerce PostNL: “Onze bezorgers zijn en blijven het gezicht van PostNL. Maar de PostNL-app is als digitaal contactpunt inmiddels net zo belangrijk. Wat begon als idee van een postkantoor in je broekzak is inmiddels uitgegroeid tot een platform waarmee je écht grip hebt op je bezorging. En we gaan verder. We blijven investeren in nieuwe functies, meer keuzemogelijkheden, groter gebruiksgemak en toegankelijkheid voor iedereen in Nederland én België.”

Ontvangers met de PostNL-app zijn tevredener en PostNL kan het pakket bij appgebruikers vaker in één keer op de juiste plek bezorgen. Dit komt mede door de pushnotificaties en het dynamische tijdvak waardoor je op de hoogte blijft van de zending en precies weet waar en hoe laat het pakket wordt bezorgd. Ook biedt de app de functie ‘pakketmaatjes’, een mogelijkheid om navraag te doen bij de bezorger, een overzicht van verwachte post via ‘Mijn Post’ en een innovatiehoekje waarin nieuwe functies getest worden. Voor een betere gebruikerservaring is er een donkere modus en ondersteuning voor Nederlands, Engels en Frans toegevoegd. PostNL blijft de komende jaren investeren in digitalisering om het gemak voor klanten en consumenten te vergroten.

Introductie nieuwe functie in aanloop naar het voorjaar
Het voorjaar, met feestdagen als Koningsdag en Hemelvaart, en de voorbereiding op de zomervakantie zorgen traditioneel voor een piek in online aankopen. Juist in deze drukkere periode introduceert PostNL een nieuwe functie in de app: consumenten kunnen vanaf nu zelf hun favoriete PostNL-punt instellen als standaard bezorglocatie door het hele land. Voorheen was dat een vast PostNL-punt dichtbij huis. Het is vanaf nu mogelijk om een andere locatie te kiezen, bijvoorbeeld dichtbij werk- of sportlocaties. Daarmee bepaal je zelf waar je pakket wordt bezorgd. Bij het instellen van je bezorgvoorkeuren kun je eenvoudig aangeven naar welk PostNL-punt je pakketten voortaan standaard gestuurd worden.

Dit artikel is een ingezonden bericht en valt buiten de verantwoordelijkheid van de redactie.

Deel dit bericht