Industry Wire

Geplaatst door Prosus

Prosus Group lanceert podcast over AI: From data to dollars

Valt er met AI ooit geld verdienen? Zijn de hoge tech-waarderingen op de beurs te rechtvaardigen? Levert AI echt rendement op? In een tijd waarin de wereld leert over – en twijfelt aan – de impact van nieuwe AI-tools, onderzoeken Euro Beinat, hoofd AI en Data Science bij Prosus en Naspers, en Gideon Lichfield, oud-hoofdredacteur van MIT Technology Review en Wired, in de podcast From Data To Dollars wat AI voor bedrijven kan betekenen wanneer de technologie op grote schaal wordt ingezet.

Prosus heeft uitgebreide technische expertise en ervaring met het opbouwen van een AI-cultuur in tientallen bedrijven, verspreid over meer dan 100 landen. Met toegang tot 2 miljard consumenten over de hele wereld, van fintech tot edtech, maaltijdbezorging en online advertenties, heeft Prosus een uniek inzicht in wat werkt. De podcastafleveringen geven inzichten in die ervaringen en best practices. Zo gaat de eerste aflevering van From Data To Dollars in op de grote vraag of we wel of niet in een AI-bubbel zitten. Ook wordt ingegaan op de return on investment bij het inzetten van AI.

Euro Beinat leidt het centrale AI-team van zo’n 1000 datawetenschappers die werken aan het opbouwen van een AI-cultuur op schaal in een portfolio van 90+ bedrijven. Met zijn team onderzoekt hij wat werkt en bouwt hij AI-tools die waarde opleveren. Een paar voorbeelden die hij geeft uit de portefeuille van Prosus in de eerste aflevering van de podcast:

  • Maaltijdbezorger iFood bespaart dankzij AI jaarlijks zo’n 100 miljoen dollar op een omzet van 1,2 miljard dollar. Het bedrijf bezorgde in 2018 zo’n 60 miljoen bestellingen per jaar. Inmiddels is dat aantal gegroeid naar zo’n 100 miljoen maaltijden per maand, en dat terwijl de kosten per bestelling zijn gedaald. Dit zou zonder de technologie niet mogelijk zijn geweest.
  • Online marktplaats OLX zet AI in om te voorspellen wat marketingcampagnes zouden kunnen opleveren om vervolgens de meest effectieve campagne te kiezen. Op deze manier levert elke dollar die het bedrijf aan marketing uitgeeft, 15% meer op.
  • Online marktplaats Meesho in India heeft dankzij AI de kosten voor klantenservice met 90% weten te verlagen.

From Data To Dollars is beschikbaar op alle grote podcastplatforms, met elke twee weken een nieuwe aflevering.

Dit artikel is een ingezonden bericht en valt buiten de verantwoordelijkheid van de redactie.

Deel dit bericht