Provincie trekt opnieuw geld uit voor innovatie

Innovatieve ondernemers kunnen opnieuw gebruik maken van de Technologische Milieu Innovatie regeling (TMI) van de provincie Flevoland. Vanaf 1 augustus 2013 is 1.5 miljoen euro beschikbaar om ondernemers te stimuleren om ook tijdens de huidige economische situatie te investeren in nieuwe ontwikkelingen. De regeling maakt deel uit van een breder pakker aan maatregelen dat de provincie Flevoland ontwikkelt om innovaties bij het MKB financieel mogelijk te maken.

De provincie Flevoland wil de regionale economie en de concurrentiekracht van het Flevolandse bedrijfsleven versterken. Sinds 2009 heeft de provincie met de TMI-regeling daarom meer dan 50 duurzame en innovatieve projecten ondersteund op veel verschillende terreinen, zoals robottechnologie, high tech composiet en in de metaalindustrie. In totaal is tot nu toe ruim 28 miljoen euro in de regionale economie geïnvesteerd. Gedeputeerde Jan-Nico Appelman: “Het is belangrijk dat ondernemers juist in deze tijd blijven investeren in innovatie, want dit jaagt de economie aan en er ontstaan extra arbeidsplaatsen. Ik trek hier dan ook graag extra geld voor uit.”

Europees geld
De TMI-regeling bestaat uit geld uit het Europees Fonds voor Regionale Ontwikkeling (EFRO), provinciale en Rijkscofinanciering. De huidige verlenging van de regeling wordt gefinancierd met 250.000 euro EFRO middelen en 1.250.000 euro provinciale cofinanciering. Flevolandse bedrijven kunnen tussen de 20% en 30% van de kosten van een innovatief project gesubsidieerd krijgen met een maximum van 200.000 euro. De regeling loopt door tot eind 2014. Op staan de voorwaarden voor de TMI-regeling.

Breder pakket
Het economisch profiel van Flevoland is jong en dynamisch. Zonder veel grote bedrijven, maar met veel midden- en kleinbedrijf. Juist het MKB heeft in de huidige economische tijd moeite om financiering te vinden voor nieuwe investeringen in innovatie. Daarom werkt de provincie op basis van haar Economische Agenda aanvullend aan een aantal nieuwe financieringsmogelijkheden voor het MKB. Deze zullen naar verwachting in 2014 geopend worden voor Flevolandse ondernemers.