RAJA ondertekent overeenkomst met RE-ZIP voor de distributie van herbruikbare verzenddozen
RAJA, de grootste distributeur van verpakkingen in Europa heeft een overeenkomst getekend met de Deense start-up RE-ZIP om hun innovatieve herbruikbare dozen in diverse Europese landen te introduceren. Deze e-commerce dozen kunnen tot 10 keer hergebruikt worden dankzij een retoursysteem in samenwerking met verschillende postdiensten. RAJA biedt deze nieuwe verpakkingsoplossing aan in België, Nederland en sinds oktober ook in Frankrijk.
Een circulatie in 4 stappen
1. E-commerce bedrijven: De webshop verstuurt de producten in een herbruikbare RE-ZIP doos. Om de klanten te motiveren om de doos terug in te leveren, kan de handelaar er voor kiezen om een korting of een ander voordeel aan te bieden.
2. Consumenten: Bij het ontvangen van een pakketje scant de klant de QR code op de doos om de dichtsbijzijnde inleverpunten te bekijken. Bij deze ‘Drop Points’ kan de consument de verpakking eenvoudig inleveren.
3. Postdiensten: BPost (België) of DHL (Nederland) stuurt de doos weer terug naar RAJA.
4. RAJA ontvangt de doos, controleert de kwaliteit en maakt ze klaar voor hergebruik. Hierna is de doos opnieuw beschikbaar om door webshops aangekocht te worden.
Tot 10 keer hergebruiken
Wanneer RE-ZIP verzenddozen correct verwerkt worden, bieden deze verzenddozen 2 aanzienlijke voordelen: een onmiddellijke vermindering in verpakkingsafval en een lagere CO2-voetafdruk dan een wegwerpverpakking vanaf 5 circulaties (Bron: studie van RE-ZIP en Deloitte).
RE-ZIP dozen zijn gemaakt van duurzaam karton dat uit Europa afkomstig is. Ze zijn makkelijk op te vouwen en ontworpen voor max. 10 circulaties, waarna ze gerecycled kunnen worden.
“Deze overeenkomst met RE-ZIP is een belangrijke mijlpaal voor de toekomst van herbruikbare e-commerce verpakkingen,” zegt Catherine Cambier, algemeen directielid van de RAJA Group, verantwoordelijk voor Verpakkingen en Magazijnuitrustingen. “Nu hebben we een werkbaar alternatief voor single-use verzenddozen dat voldoet aan de EU-regelgeving rond duurzaamheid.”
RE-ZIP is meer dan een duurzame verpakking voor webshops; het bedrijf biedt ook ondersteuning op andere gebieden. Zo delen ze hun cijfers over de CO2-voetafdruk en bieden ze integratietools aan om de RE-ZIP optie aan het winkelmandje toe te voegen.
De AGEC-wet van 10 februari 2020 in Frankrijk stelt als doel dat 10% van de verpakkingen in de non-food e-commerce herbruikbaar moet zijn tegen 2027. Sinds april 2024 hanteert de Europese wetgeving een gelijkaardige doelstelling.
RAJA zette de RE-ZIP dozen en het bijhorende inleversysteem in de kijker tijdens de ALL4PACK Emballage Paris in het Paris Nord Villepinte Exhibition Centre. RAJA en RE-ZIP’s herbruikbare verpakkingsoplossing heeft daar bovenop ook nog eens de categorie ‘Hergebruik’ gewonnen op de “ALL4Pack Innovation Awards 2024.”
——————————————–
Over RAJA Group
De RAJA Group is Europa’s toonaangevende distributeur van zakelijke benodigdheden en uitrustingen via meerdere kanalen. RAJA, dat aanwezig is in 19 landen met 27 bedrijven, is een groep die gespecialiseerd is in de distributie van verpakkingen, kantoorbenodigdheden en meubilair, industriële uitrustingen, hygiëne- en schoonmaakproducten en persoonlijke beschermingsmiddelen. De bedrijven van de Group bedienen meer dan 2 miljoen klanten in Europa, van starters tot multinationals, in alle sectoren: distributie, industrie, e-commerce, diensten en overheid.
RAJA, opgericht in 1954, is een onafhankelijke Franse familiegroep die zich onderscheidt door de kwaliteit van haar producten, de uitmuntendheid van haar diensten en de nauwe relatie met haar klanten. Met het Europese hoofdkantoor in Roissy, vlakbij Parijs, stelt de RAJA Groep 5.000 mensen tewerk en genereert een omzet van 1,7 miljard euro.
Dit artikel is een ingezonden bericht en valt buiten de verantwoordelijkheid van de redactie.