Revolut investeert in toekomstige groei met een omzet van meer dan $ 1 miljard in 2022 en verwacht $ 2 miljard te behalen in 2023

De omzet steeg naar $ 1,1 miljard (£ 923 miljoen) in 2022, een stijging van 45% vergeleken met $ 800 miljoen (£ 638 miljoen) in 2021.
Revolut kreeg er vorig jaar bijna 10 miljoen klanten bij, met een toename van 71% in stortingen en een stijging van 55% van het aantal klanten met betaalde plannen.
Het bedrijf herinvesteerde $ 269 miljoen (£ 216 miljoen) van de brutowinst in toekomstige groei, verdubbelde het personeelsbestand en verhoogde de uitgaven voor nieuwe productlanceringen en wereldwijde uitbreiding.
Revolut verwacht een omzet van $ 2 miljard (£ 1,7 miljard) en een dubbelcijferige nettowinstmarge voor 2023.
Vandaag heeft Revolut haar jaarverslag gepubliceerd voor het jaar eindigend op 31 december 2022.
Nik Storonsky, Chief Executive Officer: “2022 was opnieuw een geweldig jaar voor Revolut: Het was een jaar waarin we ons hebben onderscheiden van onze concurrenten. We hebben onze financiële positie versterkt, ons klantenbestand uitgebreid, meerdere nieuwe producten gelanceerd, uitgebreid naar nieuwe markten en onze risico-, compliance- en bestuursinfrastructuur versterkt.”
“Voor de toekomst richten we ons op voortdurende groei in al onze markten. We blijven ons inzetten voor onze lopende aanvraag voor een banklicentie in het Verenigd Koninkrijk. Daarnaast willen we de Revolut-app in nieuwe markten en bij nieuwe klanten introduceren over de hele wereld. We hebben onlangs de kaap van 35 miljoen klanten wereldwijd overschreden, die samen meer dan een half miljard transacties per maand doen. Bovendien hebben we Revolut 10 gelanceerd, onze belangrijkste herziening van het ontwerp en de lay-out van de app tot nu toe. Dit zijn geweldige prestaties, maar we zijn niet aan het afremmen: we streven naar ’10x’, op weg naar 350 miljoen klanten en meer.”
Martin Gilbert, Chairman: “Ondanks het uitdagende macro-economische en geopolitieke landschap was 2022 een uitstekend jaar voor Revolut. We hebben aanzienlijk geïnvesteerd in onze producten, technologie, risico, compliance en bestuur, terwijl we een strikte kostendiscipline hebben toegepast. Deze strategie wierp haar vruchten af: klanten maakten meer dan ooit gebruik van onze producten. We zagen een toename van 71% in stortingen en een stijging van 55% in klanten met een betaald plan.”
“Ik ben enthousiast en vastbesloten om voort te bouwen op onze solide basis en resultaten te boeken voor onze aandeelhouders. We hebben een grote kans om wereldwijd een primaire financiële dienstverlener voor onze klanten te worden. Onze ambitie, aanpassingsvermogen en innovatie stellen ons in staat om dit doel met succes te bereiken.”
Hoogtepunten voor de twaalf maanden eindigend op 31 december 2022
Versnelde groei door diversificatie van inkomsten (Zie figuur 1)
Revolut bewees opnieuw de kracht van haar gediversifieerde inkomstenmodel met een verdere groei in producten zoals Betalingen, Abonnementen en Valutawissel, evenals toegenomen rente-inkomsten.
De inkomsten van de Revolut-groep stegen tot meer dan $ 1,1 miljard (£ 923 miljoen) in 2022, een stijging van 45% vergeleken met $ 800 miljoen (£ 638 miljoen) in 2021, ondanks de marktbrede daling van retailbeleggingsactiviteit in crypto- en aandelenmarkten in 2022, waaruit Revolut Vermogen in 2021 voordeel had gehaald.
Inkomsten uit Kaarten en interchange fees stegen in 2022 met 105% naar $ 382 miljoen (£ 306 miljoen), vergeleken met $ 186 miljoen (£ 149 miljoen) in 2021.
Inkomsten uit Abonnementen stegen in 2022 met 48% naar $ 200 miljoen (£ 158 miljoen), vergeleken met $ 135 miljoen (£ 107 miljoen) in 2021.
Rente-inkomsten uit de activa van Revolut zijn in 2022 verveelvoudigd tot $ 104 miljoen (£ 83 miljoen), vergeleken met $ 2,1 miljoen (£ 1,7 miljoen) in 2021, door de toename in stortingen, rentestijgingen en de uitbouw van treasury-activiteiten.
Revolut kreeg er vorig jaar een recordaantal klanten bij: we verwelkomden bijna 10 miljoen nieuwe gebruikers. Stortingen stegen met 71% in vergelijking met het voorgaande jaar, doordat klanten meer van hun geld toevertrouwden aan Revolut. Bovendien werden ze dagelijkse gebruikers van de app, wanneer ze vroeger occasionele gebruikers waren.
Extra investeringen in de toekomstige groei van Revolut (zie figuur 2)
In een marktomgeving die gedomineerd wordt door onzekerheid en aarzeling, heeft Revolut haar overschot aan brutowinst, na het aftrekken van bedrijfskosten, $ 269 miljoen (£ 215 miljoen), voornamelijk gebruikt om te investeren in:
Verkoop en marketing: het bedrijf investeerde meer dan $ 150 miljoen (£ 120 miljoen) in marketing op alle markten om peer-to-peerverwijzingen te stimuleren, de aanwezigheid op digitale kanalen te vergroten en de grootste advertentiecampagne ooit te lanceren in het Verenigd Koninkrijk – ‘Your Way In’.
Nieuwe producten en wereldwijde uitbreiding: Revolut heeft meer dan $ 80 miljoen (£ 65 miljoen) geïnvesteerd in het ontwikkelen en lanceren van innovatieve, nieuwe producten en biedt nu meer dan 50 producten in haar markten. Revolut versterkte ook haar personeelsbestand en leiderschap in de uitbreidingsmarkten en legde de basis voor nieuwe lanceringsgebieden in Brazilië (mei 2023) en Nieuw-Zeeland (juli 2023).
Klantervaring: Revolut heeft haar klantenondersteuningsteam* meer dan verdubbeld, van 648 medewerkers in 2021 naar 1.440 in 2022, met als resultaat dat 90% van de klantenondersteuningsvragen binnen twee minuten wordt beantwoord.
Als gevolg van deze investering heeft Revolut het personeelsbestand verdubbeld van ca. 3.000 naar ca. 6.000. Dit in een tijd waarin veel andere technologiebedrijven massaontslagen uitvoerden en in 2022 de kosten probeerden terug te dringen.
Evenwicht tussen snelle groei en winstgevendheid (zie figuur 3)
De financiële resultaten van 2022 tonen dat Revolut zich inzet om een duurzaam bedrijf op te bouwen dat snelle groei en winstgevendheid in evenwicht houdt.
Tijdens het jaar bleef Revolut het momentum uitbouwen met een kwartaalomzet die met meer dan 20% steeg vergeleken met het vorige kwartaal en met een brutowinstmarge van 80% in Q4.
Deze boost aan inkomsten zorgde voor duurzame winstgevendheid, met een aangepaste EBITDA van $ 28 miljoen (£ 23 miljoen) voor 2022 en een nettowinst van $ 7,5 miljoen (£ 6 miljoen).
2023 en vooruitzichten
Het momentum van Revolut heeft zich voortgezet in de eerste drie kwartalen van 2023.
Revolut ligt op koers om in 2023 een omzet van $ 2 miljard (£ 1,7 miljard) te behalen en tegen het einde van dit jaar een dubbelcijferige nettowinstmarge te boeken.
Tot nu toe heeft Revolut Retail in 2023 producten gelanceerd zoals Gezamenlijke Rekeningen, Tap to Pay, Experiences, autoverzekeringen en andere.
Revolut heeft nu meer dan 35 miljoen klanten, meer dan 8.000 werknemers en is in 10 Europese landen de meest gedownloade app in de categorie Financiën, en staat in 15 Europese landen in de top 3.
Einde
OPMERKINGEN VOOR DE REDACTIE
Verklaring onder voorbehoud betreffende de jaarrekening
De auditor van Revolut, BDO, heeft bevestigd dat de “kwestie [met betrekking tot de boekhoudkundige kwalificatie van het boekjaar 2021] is opgelost, en dat we daarom in staat waren om voldoende geschikte auditbewijzen te verkrijgen met betrekking tot de relevante saldi die zijn opgenomen in de jaarrekening per en voor het jaar eindigend op 31 december 2022. Onze verklaring is alleen gewijzigd vanwege het mogelijke effect van deze kwestie op de vergelijkbaarheid van de cijfers van het huidige jaar voor inkomsten en gerelateerde saldi en de cijfers van het voorgaande jaar.”
BDO heeft bevestigd dat de basis voor de kwalificatie “uitsluitend betrekking heeft op de vergelijkbaarheid van de cijfers van het huidige jaar met de cijfers van het voorgaande jaar”.
Afgezien van deze vergelijkbaarheid geeft de jaarrekening van Revolut voor het boekjaar 2022 “een getrouw beeld van de stand van zaken van de Revolut-groep en van het Moederbedrijf en van de winst van het boekjaar dat op dat moment is afgesloten”.
Meer details zijn te vinden op p. 77 van het jaarverslag.
Zakelijke hoogtepunten van 2022
De kaap van 25 miljoen retailklanten wereldwijd werd bereikt, met in 2022 een stijging van 55% in retailklanten die betaalde plannen gebruiken en een toename van bijna 50% in maandelijks actieve klanten.
De lancering van Revolut Bank in 30 landen in de EER, wat betekent dat Revolut nu een bank is voor de meerderheid van de klanten. Lokale IBAN’s zijn ook gelanceerd in Frankrijk (en in 2023 in Spanje, Ierland en Nederland).
De lancering van betaaldiensten en overschrijvingen voor Oekraïense vluchtelingen, om te verzekeren dat degenen die gevlucht waren door de invasie van Rusland snel en makkelijk toegang tot hun geld hadden. We hebben meer dan £ 10 miljoen ingezameld om slachtoffers van de oorlog in Oekraïne te steunen via donaties aan het Rode Kruis Oekraïne.
De toestemming van de FCA en de ‘Cyprus Securities and Exchange Commission’ om crypto-diensten aan te bieden in respectievelijk het VK en de EER.
Een Australische kredietlicentie en ‘Broker Undertaking facilities’ voor krediet en verzekeringen in Revolut Australië.
De rebranding van Revolut <18: vernieuwing van de financiële app voor iedereen van 6 tot 17 jaar.
De lancering van Revolut Chat: een directe chatfunctie in de app.
De lancering van Pay Later in Ierland en in Polen.
De introductie van commodities- en cryptodiensten in Singapore en van aandelenhandel in de VS en in Australië.
De lancering van een reeks nieuwe producten en diensten voor klanten en zelfstandigen van Revolut Business, waaronder een point-of-sale kaartlezer (de Revolut Reader), afrekenen met één klik (Revolut Pay) en een dienst gericht op freelancers (Revolut Pro).
De lancering van de grootste reclamecampagne van Revolut ooit in het VK: ‘Your Way In’.
De lancering van een beurs om vrouwelijke topstudenten in India te erkennen en te belonen (IRA Scholarship).
Disclaimer: Niet alle vermelde producten zijn beschikbaar in alle Revolut-markten.
*Geeft het gemiddelde aantal werknemers per maand aan.
Dit artikel is een ingezonden bericht en valt buiten de verantwoordelijkheid van de redactie.