Industry Wire

Geplaatst door Ronin Amsterdam

RONIN Amsterdam en Patta vechten tegen sneakerbots

Onlangs lanceerde het befaamde streetwear en sneaker label Patta een nieuwe webshop. RONIN Amsterdam tekende niet alleen voor het design, maar bracht ook een nieuwe e-commerce oplossing in stelling. Hiermee wordt de strijd aangebonden tegen de ‘sneakerbots’ – geautomatiseerde bestelscripts om special edition schoenen te scoren.

Sneaker liefhebbers kijken er vaak reikhalzend naar uit: de ‘drop’ van een nieuw, limited edition model om aan hun collectie toe te voegen. Met hun vinger of cursor zweven ze boven de bestelknop tot ze toe kunnen slaan, maar daarbij worden ze steeds vaker afgetroefd door ‘sneakerbots’ – scripts die automatisch in 0,2 seconden een bestelling plaatsen en betalen.

Bizarre bezoekersaantallen
Behalve dat sneakerbots het voor ‘gewone’ fans onmogelijk maken om bijzondere sneakers te kopen, zorgen ze ook nog eens voor duizenden extra acties op de webshop. Een gigantische belasting, als je weet dat er tijdens een ‘drop’ steevast pieken zijn van honderdduizenden bezoekers die tegelijk willen bestellen. Het gaat dan ook om super exclusieve schoenen die boutique merken samen met grote merken in beperkte oplage op de markt brengen. Gehyped op belangrijke sites als Hypebeast, Highsnobiety en StockX, met als resultaat dat de voorraad in een paar minuten is uitverkocht.

Race tegen de klok
Voor Patta werkte RONIN Amsterdam daarom niet alleen aan een nieuw design, maar ging ook op zoek naar een nieuwe e-commerce oplossing. Hiervoor werd samen met digital production agency Robot Kittens de webshop vanaf de grond opnieuw opgebouwd, zodat het de bots en de traffic beter aankan. Een flinke klus, waarvoor het team weinig tijd kreeg. “We hadden een harde deadline van 18 mei, vanwege een belangrijke drop” vertelt Toby Mok (co-founder RONIN Amsterdam). Op die dag kwam de langverwachte Patta x Nike Air Jordan VII ‘collab’ beschikbaar. Dit betekende dat we in 2 maanden klaar moesten zijn en dat onze aanpak voor de nieuwe webshop zich meteen moest bewijzen.”

Decepticons
De deadline is gehaald. De eerste aanvallen zijn afgeslagen. De drop was een succes. Maar bij RONIN wordt er zeker niet achterover geleund. “We zijn nu bezig om Patta’s webshop visueel, functioneel en technisch verder te optimaliseren.” geeft Toby aan. “Want bij de volgende drop krijgen we weer te maken met een nieuwe generatie, verder geëvolueerde bots. Je kunt ze vergelijken met de Decepticons van de Transformers. Ze kunnen makkelijk veranderen en worden steeds gehaaider in de manier waarop ze de strijd aangaan.”

Nike x RONIN x Patta
Om de exclusieve ‘collab’ sneakers weer bij de echte fans te krijgen, was er achter de schermen ook een bijzondere collab nodig. Nike: “Het resultaat is waanzinnig en de samenwerking was zeer flexibel, ondanks de moeilijkheid en betrokkenheid van zoveel verschillende partijen.”

Dankzij de nauwe samenwerking tussen de Jordan Brand, het Nike Digital Commerce Partnership team, RONIN en Patta, stond er in 2 maanden tijd een solide e-commerce platform mét een nieuw design én een passende 3D launch experience. Toby: “Fashion & Sports liggen ons goed. Daarnaast kun je met een sterk team echt de meters maken die nodig zijn. We hebben in ieder geval een mooi visitekaartje afgegeven.”

Dit artikel is een ingezonden bericht en valt buiten de verantwoordelijkheid van de redactie.

Deel dit bericht