Roorda ontwikkelt campagne om criminaliteit te herkennen
Op 13 januari gaat de publiekscampagne ‘Vreemd of verdacht?’ van start. Dit initiatief van het ministerie van Justitie en Veiligheid en de politie is bedoeld om het bewustzijn van Nederlanders te vergroten over georganiseerde ondermijnende criminaliteit en hen actiever te betrekken bij de strijd daartegen. Roorda Reclamebureau ontwikkelde verschillende uitingen op tv en online, waarin mensen ontdekken hoe ze signalen van criminele activiteiten kunnen herkennen en wat ze zelf kunnen doen. De campagne, geregisseerd door Achmed Akkabi, is de eerste onder de nieuwe koepel ‘Houd misdaad uit je buurt’, waarin politie, justitie, gemeenten en andere partijen zich hebben verenigd.
Wereld van georganiseerde misdaad
De urgentie is groot: schietpartijen, drugsafval in natuurgebieden en explosies in woonwijken. Komt het in de buurt, dan komt het dichtbij. Minister van Justitie en Veiligheid David van Weel over het belang van de nieuwe campagne: “Criminelen geven niets om anderen, dat blijkt wel uit de drugslabs midden in woonwijken die exploderen. Maar burgers kunnen zelf wat doen. Zij zijn vaak degenen die als eerste merken dat er iets niet pluis is in hun wijk. Zij kunnen deze situaties herkennen en misdaad uit hun buurt houden door bijvoorbeeld te melden bij politie of andere instanties, vermoedens met elkaar te delen, of het gesprek aan te gaan. Vergeet niet: goedwillende burgers zijn met meer dan de criminelen.”
Over de campagne
‘Vreemd of verdacht?’ is de eerste campagne onder de nieuwe koepel ‘Houd misdaad uit je buurt’. Op initiatief van het ministerie van Justitie en Veiligheid en de politie is een brede communicatie- en campagne-aanpak ontwikkeld om bij Nederlanders de urgentie van en betrokkenheid bij het tegengaan van georganiseerde, ondermijnende criminaliteit te vergroten. Op de campagnesite Houdmisdaaduitjebuurt.nl kunnen mensen meer lezen over hoe jij verdachte situaties kunt herkennen en wat je kunt doen om misdaad uit je buurt te houden.
Joeri Jansen (creatief directeur Roorda Reclamebureau): “De commercials werden geregisseerd door Achmed Akkabi, bekend van series als Mocro Maffia waarin hij al duidelijk maakte dat het criminele pad opgaan slecht voor je afloopt. Achmed heeft voor dit project wederom een zeer diverse groep gecast. In onderzoek zagen we dat mensen geraakt werden door het realistische karakter van de scènes en de herkenning van actuele thema’s. Deze combinatie zorgt voor meer bewustwording van de impact van ondermijnende criminaliteit.”
Signaleren van verdacht gedrag
Een eenvoudige woning met opvallend veel camerabeveiliging, een verbouwing waarbij grote ketels en tonnen naar binnen worden gesjouwd, iemand die opeens allerlei dure spullen heeft – het zijn deze voorbeelden waarop wordt ingezoomd in de drie tv-commercials. Stuk voor stuk situaties die niet vreemd, maar verdacht zijn. De campagne bestaat verder uit online banners, een campagnewebsite en interactieve social media stories, waarin de nadruk ligt op het signaleren van verdacht gedrag dat kan wijzen op ondermijnende criminaliteit en wat je vervolgens kunt doen
Hanneke Ekelmans, verantwoordelijk voor de portefeuille ondermijning bij de korpsleiding van de Politie, over het betrekken van burgers en bedrijven: “Aan veiligheid kunnen we allemaal iets bijdragen. Deze campagne laat zien dat iedereen, ongeacht wie je bent of waar je woont, een verschil kan maken. Met de hulp van de gemeenschap kunnen we samen criminele netwerken aanpakken en onze buurten veiliger maken. Door verdachte signalen te herkennen en erop te reageren, staan we als samenleving sterker tegen criminaliteit.”
Links naar 3 TVC’s
Bedrijventerrein: https://vimeo.com/1039680946
Flat: https://vimeo.com/1039680792
Nieuwe schoenen: https://vimeo.com/1039680668
(verzoek aan redactie: graag alle 3 commercials plaatsen, de campagne is een optelsom)
Credits
Opdrachtgever ministerie van J&V:
Els van der Vaart, Jan van Zomeren, Manon van den Bosch
Opdrachtgever Politie: Saskia Olde Weghuis
Bureau: Roorda Reclamebureau en Tabula Rasa
Creatie: Joeri Jansen, Joost van Nistelrooij
Creatie socials: Eva Koffeman, Willemijn Besteman
Designer en VFX: Jorn Slotboom
Digital manager: Alex de Kok
Strategie: Bart de Vos, Christine Swankhuisen
Account: Anne van der Meulen, Hans Bauman, Annemaartje van Minnen
Agency producer: Marcel Ossendrijver
Productiemaatschappij: TEBBERNEKKEL
Regisseur: Achmed Akkabi
Co-Regisseur: Simon Becks
Executive producer: Quintin Baker
Producer: Emily Barendse
Production manager: Kenneth Okorley
DOP: Jurgen Lisse
First Ad: Damian Hope
Focus puller: Christiaan van Dijk
Key Grip: Bjorn Schumacher
Gaffer: Jeroen Zwart
Set sound: Willem de Wijs
Art director: Paula Loos
Construction manager: Dirk Tolman
Setdresser: Sander Leemans
Styling: Lisa Scheffer
Make-up & hair: Chinouk Meurer
Locatie management: Joep Rameckers
Catering: Nanja’s Catering
Casting: Jut & Jul Casting, Post Casteleijn Casting
Set Fotografie: Mark de Blok
Grading: Joppo te Veldhuis (De Grot)
Soundmix en sounddesign: Feike de Wit (Soundcircus)
Edit: Daniel Falkenhagen (The Compound)
Postproductie producer: Swaen Nouwen (The Compound)
Compositing: Koen van Someren Greve & Saba Nayagam
Versioning: Nino Oosterwijk
———————————- einde persbericht ————————————-
Dit artikel is een ingezonden bericht en valt buiten de verantwoordelijkheid van de redactie.