Ruim helft Nederlanders weet niet wat chatbot is
Amsterdam, 16 mei 2017 – De populariteit en het gebruik van chatbots – computerprogramma’s die automatisch antwoorden op klantvragen via berichtendiensten als Facebook Messenger – groeit in razend tempo. Dit blijkt onder andere uit het nieuwe Mobile Travel Report van reiszoekmachine KAYAK.nl, dat vandaag is gepubliceerd.
Hoewel de populariteit en het gebruik stijgt, blijkt uit de resultaten dat het nog wel even kan duren voordat de nieuwe technologie omarmt zal worden door de meeste Nederlanders. Zo weet ruim de helft (53%) niet wat een chatbot is en heeft slechts een derde (36%) een keer bewust een chatbot gebruikt.
Zoals meestal geldt voor nieuwe technologieën, zijn ook chatbots het meest bekend bij de jongere generatie. In de leeftijd van 18 tot 24 jaar weet bijna driekwart (72%) wat een chatbot is, terwijl slechts 21 procent van de 65-plussers bekend is met de term.
Kwart Nederlanders zocht vliegtickets of hotels via chatbot
Van de Nederlanders die weleens een chatbot hebben gebruikt, deed 64 procent dat om vragen of klachten neer te leggen bij de klantenservice van een webwinkel na een online aankoop. Een derde (32%) gebruikte een chatbot om specifieke producten op te zoeken tijdens het online shoppen en een kwart (26%) van de chatbot-gebruikers zocht een keer vliegtickets of hotels via een chatbot.
Ondanks het feit dat veel Nederlanders niet bekend zijn met chatbots, kunnen veel mensen zich wel voorstellen wat de voordelen ervan kunnen zijn. Voor 40 procent van de respondenten is de beschikbaarheid van chatbots op ieder uur van de dag het grootste voordeel. Een ander voordeel is de snelle antwoordtijd; 32 procent vindt het fijn dat je via een chatbot sneller antwoord krijgt op een vraag dan wanneer je zelf op onderzoek uit zou gaan.
Gemengde gevoelens
Hoewel Nederlanders de voordelen inzien, hebben veel respondenten toch gemengde gevoelens bij het gebruiken van chatbots. Zo heeft maar liefst 39 procent liever online contact met een mens dan een chatbot. Uit dit opvallend hoge percentage blijkt dat Nederlanders – in vergelijking met andere Europese landen – face-to-face contact veruit het belangrijkste vinden. Nederlanders hebben de volgende bedenkingen bij chatbots:
- Ik praat online liever met een echt persoon (39%)
- Chatbots begrijpen mij waarschijnlijk niet goed genoeg (26%)
- Ik maak me zorgen over databeveiliging (23%)
- Ik praat liever niet met computers (20%)
De technologie van chatbots is misschien al verder dan we denken. Zo wist 14 procent van de Nederlanders niet zeker of zij in het afgelopen jaar een keer met een chatbot hebben gepraat.
Julia Stadler-Damisch, KAYAK Regional Director van Nederland, Zwitserland en Duitsland: “Hoewel de technologie van chatbots zich in de beginfase bevindt, worden de bots steeds verfijnder en lijken de conversaties meer en meer op online gesprekken met echte mensen. Bij KAYAK spelen we graag in op nieuwe technologieën om het plannen van een reis nóg sneller en gemakkelijker voor onze gebruikers te maken. Op dit moment zijn wij druk bezig met het integreren van chatbots via Facebook Messenger en Alexa’s Amazon.”
Londen favoriet bij desktop- en iPhone-gebruiker
Voor het Mobile Travel Report van KAYAK werd ook het boekingsgedrag van reizigers onderzocht aan de hand van de verschillende devices die worden gebruikt als desktop, iOS en Android. Uit de resultaten blijkt dat iPhone- en desktop-gebruikers het liefst naar Londen reizen, terwijl de gemiddelde Android-reiziger Bangkok als favoriete bestemming heeft. Ook valt op dat Nederlanders graag exotische bestemmingen opzoeken zoals Denpasar (Bali), Cali (Colombia) en Manilla (Filipijnen).
Daarnaast blijkt dat Nederlanders over het algemeen in luxere hotels overnachten tijdens de reis: er wordt het liefst overnacht in een 4-sterren hotel en maar liefst een kwart van de iOS-gebruikers overnacht liever in een hotel met 5 sterren.
BERICHT VOOR DE REDACTIE
Het Mobile Travel Report is gebaseerd op resultaten die voortkomen uit het onderzoek dat werd uitgevoerd in samenwerking met Opinium Research. Het onderzoek werd uitgevoerd in 11 Europese landen (Verenigd Koninkrijk, Duitsland, Oostenrijk, Zwitserland, Spanje, Italië, Polen, Rusland, Frankrijk, Ierland en Nederland). In elk land zijn minimaal 1.000 respondenten ondervraagd. De statistieken van de KAYAK’s chatbot-gebruikers zijn gebaseerd op zoekacties via alle KAYAK Facebook Messenger Bots en de KAYAK-integratie voor Alexa tussen juni 2016 tot april 2017. De reizigersprofielen zijn gebaseerd op zoekacties naar vluchten en hotels en clicks op KAYAK.nl voor het zoeken naar een geschikte reis in 2016.
Het chatbot-onderzoek werd voor KAYAK uitgevoerd door Opinium Research tussen 24 en 28 maart 2017 onder 1.000 Nederlandse volwassenen. De onderzoeksresultaten komen voort uit een nationaal representatieve steekproef.
OVER KAYAK
KAYAK is ‘s werelds leidende reiszoekmachine. KAYAK doorzoekt andere reiswebsites en toont precies de informatie die reizigers nodig hebben voor het vinden de juiste vlucht, het perfecte hotel, deals voor huurauto’s en gunstige pakketreizen. Ook bieden de website en apps van KAYAK tools om reizigers te helpen bij het plannen en organiseren van hun reis.
Prijs-alerts, Prijsvoorspellingen en Trips zijn enkele voorbeelden van de gratis tools die KAYAK biedt. KAYAK verwerkt per jaar 1,5 miljard aanvragen over reisinformatie, heeft meer dan 40 internationale websites en is beschikbaar in 20 talen.
KAYAK is een onafhankelijke dochteronderneming van The Priceline Group.
Website: www.kayak.nl
Blog: www.kayak.nl/news
Facebook: www.facebook.com/kayak.netherlands
Dit artikel is een ingezonden bericht en valt buiten de verantwoordelijkheid van de redactie.