Schoolschrijver lanceert Taalklasse: Alpha Tango en Upside visuele identiteit en website
De Schoolschrijver, een stichting die lees- en schrijfvaardigheid onder Nederlandse leerlingen bevordert, lanceert deze week de sociale onderneming Taalklasse. Taalklasse biedt scholen een samenhangende aanpak om leerlingen beter te leren lezen en schrijven, geïntegreerd binnen het reguliere curriculum. De nieuwe identiteit en website van Taalklasse zijn ontworpen door digital experience studio Alpha Tango, de techniek is gebouwd door Upside.
Een methode voor een nieuwe generatie lezers en schrijvers
Taalklasse is voortgekomen uit de succesvolle aanpak van De Schoolschrijver, waarbij kinderboekenschrijvers kinderen op scholen inspireren met creatieve lees- en schrijfopdrachten. De methode biedt een alternatief voor bestaande lesmethodes en integreert lezen en schrijven met andere taaldomeinen zoals woordenschat, luisteren en taalbeschouwing. Het gebruik van kinderboeken vormt een belangrijk onderdeel van deze leerlijn.
Annemiek Neefjes, directeur van De Schoolschrijver: “Het Nederlands taal- en leesonderwijs moet echt anders en Taalklasse laat zien dat dit kan. Alpha Tango doorgrondde indrukwekkend snel onze missie en wist de dubbele kracht van Taalklasse – autoriteit op basis van vijftien jaar kennis en ervaring en spel als kern van haar aanpak – in een prachtig visueel concept te vangen. De vertaalslag van concept naar realisatie van huisstijl en website verliep optimaal. Alpha Tango en Upside weten maatschappelijke relevantie en eigen vakmanschap fantastisch te verenigen.”
Rijke teksten als hart van de Leerlijn
De leerlijn Taalklasse is opgebouwd rond vier inspirerende thema’s per schooljaar, die ieder acht weken duren en aansluiten bij de nieuwe conceptkerndoelen voor het basisonderwijs. Rijke teksten prikkelen de nieuwsgierigheid van leerlingen, vergroten hun woordenschat en helpen hen de wereld beter te begrijpen. Dankzij de thematische aanpak worden lezen en schrijven geïntegreerd met wereldoriëntatie en burgerschap, wat zorgt voor een betekenisvolle leerervaring.
Van concept tot identiteit
Alpha Tango heeft het nieuwe logo, de visuele identiteit en het webdesign van Taalklasse ontwikkeld, wat heeft geresulteerd in een eigentijdse uitstraling die zowel leraren als leerlingen aanspreekt. De website, gebouwd door Upside, is gebruiksvriendelijk en brengt het ontwerp tot leven met een heldere presentatie van de methodiek, waarmee onderwijsinstellingen worden uitgenodigd om deel te nemen.
Tobias van Veen, co-founder en creative director bij Alpha Tango: “Wij halen veel voldoening uit werk dat een maatschappelijke impact maakt. Voor Taalklasse hebben we ons gericht op toegankelijkheid en betrokkenheid, zodat de identiteit en website zowel leraren als leerlingen inspireren. Veel uitgeverijen richten hun vormtaal voornamelijk op kinderen, terwijl de inhoud vaak vooral is afgestemd op onderwijsprofessionals. Wij hebben gezocht naar een betere balans, waarin zowel de vorm als de inhoud op een warme, intellectuele en inhoudelijke manier de onderwijsprofessional aanspreekt. Het is fantastisch om te zien dat ons werk bijdraagt aan het bevorderen van taalvaardigheid en het oplossen van de leescrisis in Nederland.”
Meer informatie: www.taalklasse.nl | www.alphatango.com
Dit artikel is een ingezonden bericht en valt buiten de verantwoordelijkheid van de redactie.