Industry Wire

Geplaatst door Ogilvy Social.Lab

Sea Shepherd & Ogilvy Social.Lab lanceren Catch Of The Day 2050-campagne

Zeeafval zal de ‘vangst van de dag’ zijn in 2050

Als overbevissing aanhoudt, zal er in 2050 meer zeeafval, zoals visnetten en ander visgerei, dan daadwerkelijke vis rondzwemmen in onze oceanen. Om dit bewustzijn te vergroten en onmiddellijke actie om de oceaan te redden te promoten, werkte Sea Shepherd samen met Ogilvy Social.Lab om de unieke campagne Catch Of The Day 2050 te lanceren – het tonen van vissen en schaaldieren gemaakt van in de Noordzee gevonden visnetten.

Catch Of The Day 2050
Als aftrap van de campagne is er in het centrum van Amsterdam (Spui) een klassieke Hollandse haringkar opgezet. Maar in plaats van echte vis, zullen de passerende lokale bevolking en toeristen er haring, makreel en garnalen vinden, die volledig zijn gemaakt van afgedankte visnetten. De kunstwerken, gemaakt door kunstenaars van designopleidingen in Nederland, dienen als een tastbare en alarmerende visuele metafoor voor de toekomst. Via een QR-code kunnen voorbijgangers meer informatie krijgen over het project en de dreiging die overbevissing vormt voor onze oceanen.

“Wereldwijde overbevissing en plasticvervuiling vormen een serieuze bedreiging voor onze oceaan en daarmee de planeet. Er wordt veel gesproken, er worden veel congressen georganiseerd en rapporten geschreven over milieukwesties, maar met welk resultaat? De feiten en statistieken zijn helder maar toch blijven we ze rationeel negeren. Daarom bedachten we een andere aanpak, direct en in your face, een visuele wake-up call. Kunst en creativiteit ten dienste van onze oceaan!” Drs. Geert Vons, Artistic Director Sea Shepherd Global, Director Sea Shepherd Nederland

Creatieve aanpak: samen voor een belangrijk doel
Om de Catch Of The Day 2050 tot leven te brengen, ging het creatieve team van Ogilvy Social.Lab Amsterdam voor een directe aanpak wat betreft overbevissing en het aanpakken van verwaarloosd vissersmateriaal. Kunstenaars van Dutch Design Academy Eindhoven en ArtEZ University of the Arts kregen de instructie om vis die typisch is voor de Nederlandse wateren na te bootsen met behulp van zee afval.

Ogilvy werkte samen met voedselfotografie-expert Chuck Studios die de vissen op dezelfde manier fotografeerde als echt eten. Productiehuis Tebber Nekkel zal een korte film produceren over de reis van de ‘Catch Of The Day in 2050’. Deze korte film zal na het live event in Amsterdam worden uitgebracht.

Executive Creative Director, Tolga Büyükdoganay: “De meesten van ons zullen de realiteit van de impact van zee afval op het oceaanleven in 2050 ervaren. Het was daarom belangrijk voor ons om dit gegeven zo visueel aantrekkelijk mogelijk te maken en onmiddellijke actie te stimuleren om onze oceanen te redden.”

Over de kunstenaars
Voor de Catch Of The Day 2050 campagne werkte Ogilvy Social.Lab en Sea Shepherd samen met kunstenaars van twee designscholen in Nederland: Dutch Design Academy Eindhoven en ArtEZ University of the Arts Zwolle.

“Op het eerste gezicht leken de visnetten stevig en stug, maar na wat onderzoek bleek dat het materiaal verschillende kwaliteiten had. Door hands-on met de visnetten te werken, werden we ons bewust van de impact die het heeft op de oceaan. Het resultaat in de vorm van kunst laat zien dat we zorg moeten dragen voor het milieu en meer aandacht moeten besteden aan dat wat er al is” – Evy Cornelissen, 4e jaars, Dutch Design Academy Eindhoven

“Voor mij zorgde deze opdracht voor bewustwording van de hoeveelheid afval die in de oceaan wordt gedumpt. Het is daarom extra mooi dat we dankzij deze samenwerking het gedumpte materiaal een tweede leven hebben kunnen geven.” – Salomé Kopong, 1e jaar Illustration Design, ArtEZ University of the Arts Zwolle.

Dit artikel is een ingezonden bericht en valt buiten de verantwoordelijkheid van de redactie.

Deel dit bericht