Industry Wire

Geplaatst door pegasystems

Snelle afhandeling van betalingsgeschillen met Pega’s Smart Dispute uitgerust met GenAI

Pegasystems introduceert de nieuwste versie van Pega Smart Dispute™. Met nieuwe generatieve AI- en automatiseringsfuncties helpt deze Enterprise Edition banken om geschillen en fraudeclaims voor alle soorten betalingen sneller op te lossen.

“Met de snelle groei van chargebacks moeten banken flexibel en snel reageren op klantverwachtingen. Door generatieve AI en automatisering in onze oplossing te integreren, helpen we banken efficiënter te werken en sneller geschillen op te lossen”, aldus Steve Morgan, global banking industry lead bij Pega.

Groei in betalingsgeschillen vraagt om efficiënte oplossingen
Wereldwijd worstelen banken met een explosieve toename van terugvorderingen (chargebacks). Alleen al in de VS werden in 2023 claims ingediend ter waarde van $11 miljard, een bedrag dat tegen 2026 naar verwachting met 40% zal groeien (bron: Datos Insights). Tegelijkertijd nemen alternatieve betaalmethoden zoals mobiele wallets, peer-to-peer betalingen en ‘achteraf betalen’ sterk toe. Banken moeten deze nieuwe betaaltypes verwerken en tegelijkertijd rekening houden met veranderende regelgeving en verouderde, gescheiden systemen.

Eén platform voor alle betaaltypes
De nieuwe Pega Smart Dispute Enterprise Edition verwerkt elk type betaling met geavanceerde AI en automatisering. Dankzij Pega GenAI Blueprint™ kunnen gebruikers in natuurlijke taal workflows ontwikkelen voor nieuwe of regionale betaalmethoden. Dit werkt heel goed samen met ingebouwde support voor bestaande betaaltypes zoals Visa, Mastercard en American Express.

Meer automatisering en begeleiding
Nieuwe AI-functionaliteiten maken de afhandeling van geschillen sneller en eenvoudiger:
• Slimme begeleiding: Pega GenAI Coach™ ondersteunt medewerkers als een actieve ‘coach’. Het analyseert continu de werkzaamheden en geeft adviezen over waar in de workflow het mogelijk mis kan gaan en hoe je dit kunt voorkomen.
• Snelle datatoegang: Met Pega Knowledge Buddy™ vinden medewerkers snel antwoorden op vragen over geschillen op basis van alle content die is opgeslagen in de kennisbanken van een organisatie.
• Ondersteuning door GenAI-agents: Extra GenAI-agents helpen medewerkers om geschillen slim en snel af te handelen, onder meer door directe samenvattingen van klantgesprekken via Pega Voice AI™ en snelle overzichten van claims en geschillenhistorie met Pega GenAI™.

Verbeterde architectuur en gebruikerservaring
De nieuwste Enterprise Edition biedt:
• Snellere implementaties en meer flexibiliteit voor het ontwerpen van nieuwe betaaltypes.
• Een modernere gebruikersinterface voor eenvoudige verwerking van claims en fraudezaken.
• Verbeterde integraties met Pega’s DX API voor eenvoudige beschikbaarheid van terugvorderingsverzoeken via elk kanaal, zoals zelfservice op mobiel of web en ondersteuning via telefoon en chat.
• Integratie met Pega Customer Service™ voor ondersteuning bij geschillen en klantinteracties via mobiele, web- en telefoonkanalen.
• Regelmatige updates voor compliance met de laatste regelgeving van Visa, Mastercard en American Express.

Dit artikel is een ingezonden bericht en valt buiten de verantwoordelijkheid van de redactie.

Deel dit bericht