Industry Wire

Geplaatst door Pegasystems

Snellere terugvorderingsprocessen voor banken en creditcardmaatschappijen met AI-integratie in Pega Smart Dispute

Pega heeft verbeteringen aangebracht in Pega Smart Dispute™ om banken te helpen bij het stroomlijnen van tijdrovende terugvorderingsprocessen. Door Pega Process AI™-technologie te integreren in de software, kunnen banken slimmere beslissingen nemen om aankoopgeschillen en fraudeclaims voor klanten sneller op te lossen.

Een chargeback of terugvordering is het terugeisen van geld door de klant wanneer deze het niet eens is met een afschrijving. Als gevolg van de toename van fraude groeit ook het aantal chargebacks wereldwijd. Elke terugvordering betekent voor de betreffende bank de start van een tijdrovend proces om deze geschillen zorgvuldig te onderzoeken. De bank moet bepalen of een terugbetaling terecht is en heeft bij het verwerken te maken met de verschillende betalingsnetwerken en complexe en steeds veranderende regelgeving.

“De toename van het aantal chargebacks vergroot de druk op bankmedewerkers die sowieso al te maken hebben met steeds meer wet- en regelgeving en fraudezaken,” aldus Steve Morgan, industry market leader, banking, Pega. “Door Pega’s AI te integreren in onze Pega Smart Dispute-oplossing, hebben we weer een nuttige innovatie toegevoegd die banken helpt processen verder te stroomlijnen. Hierdoor zijn geschillen sneller op te lossen, besparen ze tijd van de medewerkers en vergroten ze de klanttevredenheid.”

Vergroten van chargeback efficiency
Door toevoeging van Pega Process AI binnen Pega Smart Dispute analyseert de software automatisch een aankoopgeschil en voorspelt hoe groot de kans is dat het wordt goedgekeurd volgens de validatieregels van betalingsnetwerken zoals bijvoorbeeld Visa. Met die cruciale informatie kunnen banken trajecten zo efficiënt en goedkoop mogelijk afhandelen.

Zo kan de bank gevallen met een hoge kans op acceptatie automatiseren en gevallen die meer onderzoek vereisen toewijzen aan een medewerker. Dit bespaart banken niet alleen arbeidskosten, maar leidt ook tot een snellere afhandeling voor klanten.

De nieuwste versie van Pega Smart Dispute is op meerdere punten geüpdatet:

• Uitgebreide ondersteuning van verschillende betaalmethoden: Pega Smart Dispute bouwt voort op de workflows van Pega voor Visa, Mastercard en American Express en komt nu met verbeterde workflow-sjablonen. Banken kunnen daarmee snel workflows bouwen voor het beheren van nieuwe betaalmethoden.
• Updates van compliance regelgeving: Pega geeft Pega Smart Dispute twee keer per jaar (april en oktober) een update met de laatste terugvorderingsregels vanuit Visa en Mastercard. Hierdoor kunnen betalingsgeschillen altijd volgens de laatste richtlijnen worden verwerkt.

Pega Smart Dispute is een oplossing die het beheer van betwistings- en fraudeclaims stroomlijnt. Het systeem beheert het volledige geschillenproces, ongeacht het kanaal, de regelgeving of het betalingstype. Smart Dispute legt alle benodigde informatie vast vanaf het eerste contactpunt tot de uiteindelijke resolutie via terugvordering, arbitrage, enz. Het ondersteunt consumentenbeschermingsregelgeving en regelmatige updates van Visa, Mastercard en American Express netwerkregels, inclusief VROL- en MCOM-integratie.

De nieuwste versie van Pega Smart Dispute is per direct beschikbaar. Pega Process AI is verkrijgbaar via een aparte licentie. Voor meer informatie: www.pega.com/industries/financial-services/smart-dispute.

Dit artikel is een ingezonden bericht en valt buiten de verantwoordelijkheid van de redactie.

Deel dit bericht