Specsavers zet leven klant centraal in commercial

Maarssen, 10 oktober 2022 – Vanaf vandaag is een nieuwe commercial van Specsavers op de Nederlandse televisie te zien. Hierin staat het leven van een klant centraal. De commercial maakt onderdeel uit van een nieuwe campagne, om het laagdrempelige ooggezondheidsonderzoek onder de aandacht te brengen. Door een echte klant in de commercial te gebruiken benadrukt Specsavers diezelfde laagdrempeligheid in de communicatie hieromtrent. Met deze campagne wil de oogzorgketen zich op een nieuwe manier onderscheiden in de sterk concurrerende markt. Hiermee wordt verder invulling gegeven aan de missie om oogzorg toegankelijk te maken.
Judith bij haar vaste Specsavers winkel in Zeist
Belang van regelmatige oogcontrole
In de commercial zien we Judith uit Zeist aan haar eigen keukentafel kralen rijgen met haar kinderen, een balletje slaan op de tennisbaan, actief in de weer met een cliënt tijdens haar werk als fysiotherapeut, en op oogcontrole bij haar vaste Specsavers winkel in Zeist. Met deze visueel-gerichte activiteiten benadrukt de commercial het belang van gezonde ogen en het regelmatig laten controleren van je ogen. Het nieuwe ooggezondheidsonderzoek van Specsavers, waarbij een optometrist de resultaten van het onderzoek op afstand beoordeelt, speelt een belangrijke rol in de commercial. Specsavers heeft als missie oogzorg toegankelijk en betaalbaar te maken. Dit doet zij met het ooggezondheidsonderzoek, waarbij je de gezondheid van je ogen laagdrempelig kunt laten controleren, elke dag, door heel het land. Door een echte klant in de commercial te gebruiken wil Specsavers deze toegankelijkheid benadrukken.
Truusje Wijsman, Head of Marketing Optiek bij Specsavers, licht toe: “In Nederland dragen meer dan 9 miljoen mensen een bril en/of contactlenzen. Dit aantal groeit vanwege de vergrijzing en daarnaast neemt het aantal mensen met oogziekten tot 2030 met 17% toe. Het belang van gezonde ogen is dus groter dan ooit. De meeste mensen kennen de sterktemeting bij de opticien. Tijdens het ooggezondheidsonderzoek wordt naar de gezondheid van je ogen gekeken. Specsavers is de enige optiekketen die dit onderzoek op landelijk niveau aanbiedt: elke dag en in al onze winkels. Een onderzoek is heel laagdrempelig dus.”
Differentiatie door focus op zorg
De oogzorgketen staat in haar marketing met onder andere de ‘was nou maar naar Specsavers gegaan’ slogan voornamelijk bekend om het communiceren van aanbiedingen, maar daar komt nu verandering in. Wijsman licht toe: “In onze campagnes ligt de focus vaak op ‘value for money’ en dit is zeker een essentieel onderdeel van onze propositie. Maar we weten dat klanten ons professionele advies en expertise ook waarderen. Daarom willen we daar met deze campagne meer de focus op leggen, passend bij onze missie.” Bovendien vindt de keten het belangrijk om zich in de sterk concurrerende markt, waarin weinig differentiatie is, op een nieuwe manier te onderscheiden. “Consumenten willen meer gemak, dit onderzoek is heel toegankelijk. Met deze focus op zorg en dit ooggezondheidsonderzoek willen we ons differentiëren en onze meerwaarde laten zien,” aldus Wijsman.
Overigens heeft de consument die vertrouwd is met de welbekende aanbiedingen van Specsavers niets te vrezen, want de huidige communicatie laat de oogzorgketen niet los. Deze campagne wordt enkel toegevoegd aan de bestaande marketinguitingen. Wijsman: “We gaan alleen meer kenbaar maken wat we nog méér kunnen op gebied van onze expertise. De slogan en het voordelige aanbod gaan nergens heen. Die zitten in ons DNA en zijn net zo goed onderdeel van onze missie om betaalbare oogzorg toegankelijk te maken.”
Waar en wanneer?
De commercial is vanaf vandaag op TV te zien, en is hier online te bekijken. De commercial maakt onderdeel uit van een bredere campagne, met daarin ook print- en online uitingen. Met het ooggezondheidsonderzoek is het mogelijk om tekenen van medische (erfelijke) oogaandoeningen te signaleren, zoals glaucoom en maculadegeneratie. Voor het ooggezondheidsonderzoek kun je nu terecht bij de Specsavers winkels.
Campagne credits
• Specsavers: Keith Willis, Charlotte Riis-Cordsen, Julie Mohr, Truusje Wijsman, Leonie Hoogendoorn.
• Bureau: Sunrise
• Creatie: Sunrise
• Strategie: Specsavers
• Agency producer: Filippa Borg Willer
• Productiemaatschappij: FBvB
• Regisseur: Mathias Hovgaard
• Producer: Filippa Borg Willer
• Offline montage: Tanya Fallenius
• Online: Welcome
• Grading: Welcome Post
• Geluid: Welcome Post
– Einde persbericht –
Over Specsavers
Specsavers is een snelgroeiende retailketen die 143 oog- en hoorzorgwinkels in Nederland exploiteert. De winkels worden gerund op joint-venture basis onder leiding van lokale winkelpartners. Het van oorsprong Britse familiebedrijf is sinds 1997 in Nederland actief en heeft als missie om kwalitatief hoogwaardige én betaalbare oog- en hoorzorg voor iedereen toegankelijk te maken.
Specsavers Nederland boekte in 2021/2022 een omzet van 175,7 miljoen euro. Specsavers wil de komende jaren een steeds prominentere rol spelen in de markt van eerstelijns oog- en hoorzorg en haar positie verder versterken. Alle opticiens en optometristen die werkzaam zijn bij Specsavers hebben een externe (optiek)opleiding afgerond. Tevens zijn alle audiciens StAr (Stichting Audicienregister) geregistreerd, waarmee kwaliteit van dienstverlening en bedrijfsinrichting is gewaarborgd.
Een niet aflatende focus op innovatie maakt dat Specsavers staat voor kwalitatief hoogwaardige producten en service op het snijvlak van medische zorg, mode en technologie. Via Stichting Specsavers Steunt toont de organisatie haar betrokkenheid bij de samenleving, voornamelijk door het ondersteunen van goede doelen met een lokaal karakter.
Dit artikel is een ingezonden bericht en valt buiten de verantwoordelijkheid van de redactie.