Amsterdam, 6 maart 2025 – Klarna heeft sinds oktober vorig jaar 467.000 pogingen van niet-geverifieerde consumenten tegengehouden om toegang te krijgen tot de rentevrije ‘Buy Now, Pay Later’ (BNPL) producten van het bedrijf. Dit komt neer op minder dan 5% van alle betalingspogingen in die periode.
In april 2024 heeft Klarna de controlemaatregelen aangescherpt om ervoor te zorgen dat minderjarigen geen toegang krijgen tot kredietproducten. Klanten moeten hun naam, adres en geboortedatum invoeren, waarna deze gegevens worden gecontroleerd bij een kredietreferentiebureau. Als de gegevens overeenkomen en de klant ouder is dan achttien, volgen aanvullende controles om te beoordelen of zij de betaling verantwoord kunnen voldoen, inclusief een externe kredietcheck. Wanneer de gegevens niet overeenkomen, moet de klant een foto-identificatie scannen, die vervolgens wordt gevalideerd via een tweede externe database.
Sinds oktober vorig jaar heeft Klarna 570.000 klanten gevraagd om een ID-scan. Daarvan konden 102.600 een geldige identificatie tonen en verdergaan met hun aanvraag. De overige 467.400 konden geen ID overleggen of dienden een ongeldig document in. Een aanzienlijk deel van deze gevallen kan afkomstig zijn van minderjarigen die proberen toegang te krijgen tot krediet.
In april vorig jaar sprak de BNPL-sector zich in een vrijwillige gedragscode uit voor strengere maatregelen om minderjarigen uit te sluiten van kredietproducten. Een recente brief van de ministeries van Financiën, Economische Zaken en Justitie en Veiligheid aan de Tweede Kamer benadrukte de vooruitgang op dit gebied en riep BNPL-aanbieders op om verdere stappen te zetten.
“Hoewel we altijd maatregelen hebben genomen om de toegang tot onze kredietproducten te reguleren, is het terecht dat de ministeries oproepen tot strengere controles om te voorkomen dat minderjarigen deze regels omzeilen,” zegt Matthew Scott, General Manager van Klarna Nederland. “Daarom hebben we snel onze robuuste leeftijdsverificatie aangescherpt, en deze resultaten laten zien dat die aanpak werkt.”
Klarna heeft in Nederland al verschillende maatregelen doorgevoerd als onderdeel van zijn voortdurende inzet voor verantwoord lenen:
- Versterkte leeftijdsverificatie om minderjarigen uit te sluiten van BNPL-diensten.
- Meer kosteloze herinneringen verstuurd, wat heeft geleid tot een daling van 60% in te late betalingen per aankoop.
- Autopay geïntroduceerd voor het ‘Betaal in 30 dagen’-product, zodat klanten op tijd betalen.
- De betalingstermijn verlengd van 14 naar 30 dagen, waardoor klanten een volledige inkomenscyclus hebben tussen aankoop en betaling.
- Een extra ‘informatiescherm’ toegevoegd in het klanttraject om de belangrijkste voorwaarden van het product te benadrukken.
- Mede-oprichter van de BNPL Gedragscode, waarin we beloven nooit winst te maken op te late betalingen, terwijl de EU-richtlijn consumentenkrediet wordt opgenomen in de Nederlandse wetgeving.
- Aangesloten bij het NVVK-schuldhulpconvenant, inclusief een eigen traject, om betere ondersteuning te bieden aan klanten met financiële problemen.
- Transparantie vergroot door gedetailleerde gegevens over terugbetalingen, wanbetalingen en klantprofielen te publiceren op onze Wikipink-pagina, zodat er op feiten gebaseerde discussies over persoonlijke financiën kunnen plaatsvinden.
Met deze maatregelen blijft Klarna zich inzetten voor verantwoord lenen en een veiligere toegang tot kredietproducten.