Technisch onderlegd of naïef? 70% van de millennials geeft toe dat ze de echtheid van hun online connecties niet altijd verifiëren

Utrecht, 25 maart 2025- Een nieuw onderzoek van Kaspersky heeft een verontrustende naïviteit in het digitale gedrag van millennials aan het licht gebracht. Als de eerste generatie die is opgegroeid met sociale media, zijn millennials trots op hun technologische vaardigheden. Volgens het onderzoek ziet 71% zichzelf als de meest digitaal geletterde leden van hun huishouden. Ondanks deze zelfverzekerdheid geven zeven op de tien (70%) respondenten toe dat ze de echtheid van hun digitale connecties niet altijd verifiëren. Deze bevinding is opmerkelijk, gezien het feit dat bijna tweederde (64%) van de millennials online iemand heeft ontmoet waarvan zij denken dat die persoon zich anders voordoet dan wie hij of zij werkelijk is. Een op de tien millennials vertoonde niet zijn ware identiteit op sociale media Het onderzoek toonde aan dat meer dan één op de tien (14%) millennials ooit een valse naam heeft gebruikt, een nepprofiel heeft aangemaakt of zich op sociale media bewust heeft voorgedaan als iemand anders. Deze statistiek onderstreept een verontrustende trend: digitale misleiding beperkt zich niet alleen tot enkele bedrieglijke gebruikers, maar wordt ook door sommige millennials omarmd. Ruth Guest, cyberpsycholoog en oprichtster van het veiligheidsspel voor sociale media, Sersha, zegt: “Wanneer we blindelings vertrouwen op onze eigen digitale kennis, kunnen we over het hoofd zien dat anderen niet zo oprecht zijn als ze lijken. In sommige gevallen maken personen met sterke narcistische, psychopathische of gewetenloze trekken gebruik van dit vertrouwen door catfishing en andere misleidende tactieken. De impact van dit gedrag is duidelijk: 38% van de millennials heeft negatieve ervaringen gehad door onterecht vertrouwen online, en 68% geeft aan minder geneigd te zijn om online te vertrouwen en relaties aan te gaan. Wat misschien nog verrassender is, is dat ondanks deze ervaringen, 44% van de millennials nog steeds vertrouwen heeft in de informatie die binnen hun online communities wordt gedeeld Hoe millennials hun digitale weerbaarheid kunnen versterken “Als de belangrijkste digitale beheerders in huishoudens wereldwijd, ligt het bij millennials om de naïviteit en het misplaatste vertrouwen van hun generatie te herkennen en aan te pakken. Hun verantwoordelijkheid reikt verder dan hun eigen gebruik en beïnvloedt de bredere online gemeenschap door het beheer van het digitale leven van anderen”, zegt Marc Rivero, Lead Security Researcher in het Global Research & Analysis Team (GReAT) bij Kaspersky. “Door proactieve stappen te nemen, zoals het verifiëren van identiteiten, het beheren van persoonsgegevens en up-to-date blijven van cyberdreigingen, kunnen millennials de controle over hun online veiligheid waarborgen en het risico op misleiding verkleinen. De digitale gewoonten die ze ontwikkelen, beschermen niet alleen hun eigen veiligheid, maar stellen ook een voorbeeld aan jongere generaties en minder technisch onderlegde personen. Dit versterkt een cultuur van waakzaamheid in een online omgeving waar fraude en oplichting steeds meer voor komt.” |
![]() |
De volgende aanbevelingen en bronnen kunnen millennials en hun families en vrienden helpen bij het omgaan met risico’s van digitale interacties:
Gebruikt de checklist tegen doxing voor meer tips over het online beschermen van persoonsgegevens. Bekijk hier het volledige onderzoeksrapport.
### Onderzoeksmethodologie De online enquête werd in januari 2025 uitgevoerd door een toonaangevend onafhankelijk marktonderzoeksbureau in opdracht van Kaspersky, waarbij inzichten werden verzameld van 4.000 personen van 27 tot 43 jaar in acht landen: Verenigde Staten, Verenigd Koninkrijk, Frankrijk, Duitsland, Italië, Griekenland, Servië en Spanje. Aanvullend commentaar: Robert Faris, PhD, hoogleraar sociologie, Universiteit van Californië in Davis: “In tegenstelling tot wat vaak wordt gedacht, kunnen digital natives verrassend kwetsbaar zijn, vooral als het gaat om liefde en geld. Deze fundamentele verlangens maken individuen, zoals de meeste mensen, vatbaar voor online fraude. Mijn analyse van ongeveer 1.000 open antwoorden uit het onderzoek van Kaspersky toont aan dat 40% romantisch misleiding besprak, terwijl ongeveer een derde financiële oplichting noemde. Deze antwoorden benadrukken het snijpunt van romantiek en fraude, vooral met betrekking tot chantage- en afpersingspogingen voortkomend uit romantische misleiding. “Dit rapport geeft aan dat millennials zich bevinden tussen de online en de fysieke wereld. Aan de ene vormen ze betekenisvolle gemeenschappen en relaties online, wat hun welzijn verbetert, terwijl ze aan de andere kant persoonlijke relaties prioriteren, waarin ze meer vertrouwen stellen en meer voldoening vinden.. Voor sommigen, die misschien meer tijd over hebben of minder slapen, kunnen de uren online niet ten koste gaan van persoonlijke relaties. Maar de meesten staan voor een afweging en blijven zich voeden met het relatief magere dieet van het digitale leven.” “Tegen welke prijs? De gegevens suggereren dat veel millennials een behoorlijk deel van hun volwassen leven naar schermen staren, en hoewel slechts een klein deel een verslechterde mentale gezondheid als gevolg daarvan meldt, meldt de meerderheid ook geen voordeel. Het is moeilijk te verklaren waarom men dagelijks zoveel tijd besteedt aan een activiteit die geen voordeel biedt.” Over Kaspersky Kaspersky, opgericht in 1997, is wereldwijd actief op het gebied van cybersecurity en digital privacy. Tot op heden zijn meer dan een miljard apparaten beschermd tegen opkomende cyberbedreigingen en gerichte aanvallen. Kaspersky’s threat intelligence en security-expertise worden voortdurend omgezet in innovatieve security-oplossingen en -diensten om bedrijven, kritieke infrastructuren, overheden en consumenten van over de hele wereld te beschermen. Het uitgebreide securityportfolio van het bedrijf omvat toonaangevende endpoint security en een aantal gespecialiseerde security-oplossingen en -diensten, evenals Cyber Immune-oplossingen om geavanceerde digitale bedreigingen te bestrijden. Meer dan 200.000 zakelijke gebruikers worden beschermd door technologieën van Kaspersky. Kijk voor meer informatie op www.kaspersky.nl. |
Dit artikel is een ingezonden bericht en valt buiten de verantwoordelijkheid van de redactie.