Industry Wire

Geplaatst door XGIMI

De televisie, wat is dat?

Een tv in huis? 1 op de 5 Nederlanders liever niet in de woonkamer en 1 op de 10 doet het toestel helemaal weg 

Amsterdam, 31 januari 2023 – Blijf jij nog thuis voor een tv-programma? De status van de tv en het kijkgedrag van Nederlanders is de afgelopen decennia sterk veranderd. Waar Nederlanders tientallen jaren geleden nog thuis bleven om een programma op televisie te kijken, is dat nu voor 95 procent van de Nederlanders niet meer het geval. En waar de tv vaak het middelpunt van de huiskamer was, vindt 1 op de 5 Nederlanders een tv in de woonkamer storend. Op de vraag of je een tv helemaal weg zou doen, zegt 3 procent volmondig ja. Bijna 1 op de 10 Nederlanders verwacht over 5 tot 10 jaar definitief afscheid te nemen van hun tv. Dit blijkt uit onderzoek van XGIMI, producent van de nieuwste generatie projectoren en laser tv’s, onder meer dan 1.000 Nederlandse respondenten. 

“Er zijn op dit moment zoveel goede alternatieven om series, films en sportwedstrijden te kijken”, zegt Tex Yang, VP Global Business van XGIMI. “In ons onderzoek zien we dat tablets en laptops het meest worden gebruikt als alternatief op de tv. Maar projectoren wordt door een kwart genoemd als een goed alternatief. Dat is hoger dan het kijken van tv en videocontent op een mobiel.” De kwaliteit en gebruiksscenario’s van projectoren is dan ook de afgelopen jaren sterk verbeterd. “Waar je vroeger urenlang erover deed een projector te installeren, hoeft dat tegenwoordig met de All-in-one-home projectoren van XGIMI niet meer. XGIMI’s reeks draagbare, thuisprojectoren en laser tv’s zijn bijvoorbeeld in staat om van elke ruimte feilloos een thuisbioscoop te maken. Van woonkamers tot tuinen of het huis van vrienden, elke witte muur kan worden voorzien van een kristalheldere projectie op een groot scherm, gekoppeld aan uitstekende geluidskwaliteit. Hierdoor kunnen consumenten opgaan in films, tv-programma’s, games, muziek en meer, voor een lagere prijs dan een normale tv. Daarnaast beschikken de projectoren over ingebouwde WiFi, Bluetooth, Android tv en Chromecast waardoor er altijd en overal content gestreamd kan worden,” benadrukt Tex Yang.

 

 

Jongeren zeggen “No tv, no problem”

Onderzoek van Deloitte (Digital Media Trends 2022) laat zien dat vooral jongeren (Generatie Z en Millennials) minder films en series kijken. Steeds meer tijd gaat naar gaming en user generated content via social media. Middels het onderzoek is te zien dat vooral jongeren tussen 18 en 29 jaar van plan zijn afscheid te nemen van hun tv. Dat is bij jongeren twee keer zo vaak dan bij andere leeftijdscategorieen. Je hoort jongeren daarom steeds vaker zeggen “No tv, no problem”. Ondanks dat steeds meer schermtijd individueel wordt geconsumeerd, geeft 60 procent aan content via streamingdiensten nog wel via groot scherm te willen bekijken. Films, series en sportwedstrijden kijken Nederlanders dan ook het liefst samen. Dat gaat nou eenmaal beter op groot scherm. Social media en korte video’s zijn soorten content die bij voorkeur alleen worden geconsumeerd.

Niet meer thuisblijven voor tv

Maar liefst 95 procent van de Nederlanders blijft niet meer thuis om een tv programma te kijken. Ze geven aan het liever terug te kijken wanneer het hen uitkomt. Generatie Z en Millennials blijven het minst vaak thuis ten opzichte van andere leeftijdsgroepen. Ondanks deze cijfers geeft 77 procent aan dat zij nog naar televisie kijken. Dit heeft volgens onderzoek mede te maken met het grote scherm, al dan niet via een tv of projector. Met een laser- en LED-lichtbron krijg je een 4K-beeldscherpte dat glashelder geprojecteerd wordt. Een mooie film of spannende sportwedstrijd komt toch het best tot zijn recht met haarscherpe kwaliteit. Dit betekent dat er nog wel tv gekeken wordt, maar dat dit niet meer de prioriteit heeft als wat het decennia geleden had. Stichting kijkonderzoek (SKO, 2023) bevestigt dit en laat weten dat er in het jaar 2022 fors minder (16 minuten minder per dag) naar televisieprogramma’s is gekeken in vergelijking met 2021. Het percentage uitgesteld kijken steeg echter naar 21,5 procent. Dit komt neer op 30 minuten per dag, waar het in 2021 nog 27 minuten per dag was. De prioriteit voor het kijken van tv-programma’s is ook gedaald mede door de opkomst van streamingdiensten. 78 procent van de Nederlanders maakt namelijk gebruik van streamingdiensten waarbij 37 procent zelfs aangeeft hier vaak gebruik van te maken. Gemiddeld gebruiken Nederlanders ongeveer 3 verschillende streamingdiensten waardoor het totale aanbod van programma’s, films en series breder is.

Over het onderzoek

Voor dit onderzoek heeft Norstat in opdracht van XGIMI een onderzoek uitgevoerd onder 1.012 respondenten over de mediaconsumptie van Nederlanders en hun houding ten opzichte van apparatuur om media te consumeren. Onder de respondenten was 51 procent vrouw en 49 procent man. De leeftijdscategorieën zijn als volgt: 17 procent 18 – 29 jaar, 21 procent 30 – 44 jaar, 28 procent 45 – 60 jaar en 34 procent 60+. Dit onderzoek is uitgevoerd conform de richtlijnen van de ISO 20252.

 

EINDE PERSBERICHT

 

Over XGIMI

Sinds 2013 ontwikkelt XGIMI intelligente projectoren en laser-tv’s voor consumenten wereldwijd. In samenwerking met gerenommeerde partners als Google, Harman Kardon en Texas Instruments creëert het merk uitzonderlijke alles-in-één entertainment toestellen waarbij gebruiksvriendelijkheid centraal staat.

Middels innovatie, eenvoudige installatie en een esthetisch aantrekkelijk ontwerp, streeft XGIMI ernaar om continu kwalitatieve thuis- en draagbare projectoren te creëren waar iedereen van kan genieten. De gebruikersgerichte benadering heeft ervoor gezorgd dat XGIMI 44 internationale prijzen heeft gewonnen, waaronder EISA Best Buy Projector Award, CES Best Innovation Award, VGP Awards, iF Design Awards, Red Dot en Good Design Award. Maar daar blijft het niet bij. Het bedrijf blijft innoveren en de gebruikerservaring verbeteren, en streeft ernaar de wereldleider en nummer 1 in projectietechnologie wereldwijd te worden. https://www.xgimi.com/

 

Dit artikel is een ingezonden bericht en valt buiten de verantwoordelijkheid van de redactie.

Deel dit bericht