Industry Wire

Geplaatst door shopware AG

Toyota opent marktplaats met meer dan 400 dealers op basis van Shopware

Keulen/Schöppingen, 27 januari 2024 – Het wereldwijd toonaangevende autobedrijf Toyota heeft een nieuwe mijlpaal bereikt in zijn digitaliseringsstrategie. In Duitsland kunnen eindklanten en dealers vanaf nu auto-onderdelen kopen via een nieuwe digitale marktplaats, waaraan meer dan 400 dealers zijn gekoppeld. De shop is gebouwd op de Shopware 6 en het project is uitgevoerd door Shopware agency Webmatch.

Het Japanse bedrijf Toyota is een wereldwijd toonaangevende autofabrikant. Met 10,3 miljoen wereldwijd verkochte voertuigen in 2023 staat het bedrijf aan de top van de sector. In Duitsland heeft Toyota in 2024 meer dan 100.000 voertuigen verkocht en is daarmee het meest succesvolle Aziatische automerk van het jaar in Duitsland.

De uitdaging
Enige tijd geleden besloot Toyota om een nieuwe online shop in Duitsland te ontwikkelen. Het platform moet dienen als centraal aanspreekpunt en biedt accessoires aan van officiële Toyota-dealers.
Toyota had hoge eisen aan het e-commerceproject. Een van de doelen was om een breed scala aan functies te creëren om klanten een eersteklas winkelervaring te bieden. Een andere belangrijke doelstelling was de automatisering van alle processen, zodat de communicatie met de meer dan 400 dealers op het platform eenvoudiger zou worden. Gezien de complexiteit van de gegevens was dit een uitdagende taak.

Het bedrijf beoordeelde meerdere oplossingen aan de hand van criteria zoals flexibiliteit, aanpasbaarheid, ecosysteem, stabiliteit, betrouwbaarheid en kosten. Uiteindelijk werd Shopware 6 gekozen als de betrouwbare oplossing.

Onder andere functies zoals Flow Builder en Rule Builder wisten te overtuigen. Deze functies stellen Toyota in staat om bedrijfsprocessen flexibel aan te passen en te automatiseren. Alle gegevensstromen van en naar de shop, evenals de verbinding met de dealers, worden nu afgehandeld via een slimme middleware. Dit leidt tot een aanzienlijke tijdsbesparing voor de medewerkers in de dagelijkse bedrijfsvoering.

Met de CMS-functies van Shopware, inclusief de Experience manager, kan het bedrijf bovendien een op maat gemaakte storefront ontwerpen die perfect aansluit bij het imago en de eisen van Toyota.

Sterke samenwerking met Webmatch

Toyota was zeer tevreden over de prestaties van zijn partner Webmatch. De agency heeft zich in zeer korte tijd ingewerkt in het project en de IT-infrastructuur van Toyota, en hield tegelijkertijd zowel de deadlines als het budget in de gaten. Dit zorgde voor een snelle uitvoering: Toyota Duitsland kon zijn e-commerceproject in slechts vier maanden – van besluitvorming tot livegang – met succes lanceren.
In de toekomst is het de bedoeling van de autofabrikant om het productassortiment verder uit te breiden en de kwaliteit van de productgegevens te verbeteren. Daarnaast wil het bedrijf zijn cross-selling- en upsellingactiviteiten intensiveren.

Michael Schödder, Digital Project IT-Consultant bij Toyota Duitsland, is zeer tevreden met het resultaat van het project: “De complexiteit van de brongegevens, de diversiteit aan functies en de hoge eisen aan gebruiksvriendelijkheid waren een grote uitdaging. Maar door creatieve oplossingen en sterke samenwerkingen hebben we deze overwonnen en een online shop gecreëerd die aan onze hoge verwachtingen voldoet.”

De shop is bereikbaar via https://tos.toyota-digital.de.

Dit artikel is een ingezonden bericht en valt buiten de verantwoordelijkheid van de redactie.

Deel dit bericht