Industry Wire

Geplaatst door CACI

Verzekeraars negeren basisprincipes digitale marketing

Amsterdam, 4 januari 2017 – Ditzo eindigt op de eerste plaats in de vandaag verschenen Digital Marketing Scorecard 2016 waarin een meerderheid van verzekeraars een onvoldoende scoort. CACI concludeert, uit onafhankelijk onderzoek onder 25 verzekeraars, dat in veel gevallen digitale marketing activiteiten niet op orde zijn.

Overstapseizoen is cruciaal
De maanden november en december zijn traditioneel gezien de meest belangrijke in de verzekeringsbranche – ruim 1,2 miljoen verzekerden switchen van aanbieder. Juist in deze periode is het essentieel dat de digitale marketing kanalen zijn geoptimaliseerd en dat inspanningen om klanten te winnen of behouden zich uitbetalen. Temeer omdat vergelijkers zoals Independer en Zorgkiezer zich erg sterk manifesteren als intermediair.

Digital Marketing Scorecard
In het onderzoek, dat later ook voor andere industriën zal volgen, zijn de meest impactvolle kanalen voor iedere verzekaar beoordeeld. Het gaat hierbij om basisprincipes die eenvoudig te implementeren zijn, zoals het gebruik van sitelinks in Google Adwords advertenties en de inzet van dynamische banners. Aan de hand van de scores is de Digital Marketing Scorecard 2016 tot stand gekomen – een overzicht van hoe effectief verzekeraars hun digitale marketing kanalen inzetten.

Mogelijkheden affiliate marketing en social media onbenut
Uit de Digital Marketing Scorecard komt naar voren dat vooral affiliate marketing en social media aandachtsgebieden zijn voor verzekeraars. In enkele gevallen is er niet eens een affiliate programma beschikbaar, terwijl dit een uitermate geschikt kanaal is voor acquisitie van klanten en aanvullende informatie te geven over de kwaliteit van verzekeringen.

Online labels laten het liggen
Verder valt op dat digital marketing bij de online labels van grote verzekeringsmaatschappijen zoals CZdirect en Zekur onderbelicht is. Uitzondering is Ditzo: zij laten met het rapportcijfer 7.1 zien dat zij op de goede weg zijn, al domineren zij ook niet over alle kanalen. Daarnaast presteren uitvaartverzekeraars bijzonder goed met twee bedrijven in de top-5 van de lijst.

Begin bij de basis
Ruud Verdellen, directeur CACI, zegt hierover: “Waar veel bedrijven zich richten op digitale transformatie, wat normaal gezien voor de middellange termijn is, blijkt er aan de basis veel fout te gaan. Er zijn dus legio kansen om zaken op korte termijn te verbeteren en een goede basis te leggen voor de langere termijn.”

Dit artikel is een ingezonden bericht en valt buiten de verantwoordelijkheid van de redactie.

Deel dit bericht