Wayflyer koopt financieringsplatform voor content creators Peblo, eerste grote overname

Amsterdam, 06 mei 2022 – Wayflyer, het op inkomsten gebaseerde groei- en financieringsplatform voor eCommerce bedrijven, heeft het financieringsplatform voor content creators Peblo overgenomen. Dankzij de overname neemt krijgt Wayflyer een belangrijke positie binnen de influencer marketing markt.
Er zijn wereldwijd ongeveer 2 mln. content creators die op jaarbasis gemiddeld $100.000 verdienen. Zij moeten echter vaak tot 120 dagen wachten om betaald te worden door partnermerken, wat de mogelijkheden beperkt om hun business te laten groeien. Peblo lost dit op door het verstrekken van financiering aan content creators en zo het gat te dichten tussen de initiële kosten en betaling door de klant. Klanten zijn in staat om facturen, merkdeals en uitgaven te bekijken op een gebruiksvriendelijk platform. Door creators in staat te stellen hun kosten te betalen en hun uitgaven aan content te verhogen, geeft Peblo hen de ruimte om ambitieuzere deals aan te gaan en hun groei te versnellen.
Wayflyer’s overname van Peblo zal individuele content creators toegang geven tot zo’n $2 mln. aan financiering. Het bedrijf verwacht het komende jaar meer dan $500 mln. aan creators te verstrekken.
Aidan Corbett, CEO en Co-Founder van Wayflyer: “In 2026 zullen er naar verwachting wereldwijd 15 miljoen influencers zijn, dus de creator-markt is er een die te snel groeit om te negeren. Deze strategische overname betekent dat zowel online merken, als de content creators met wie ze samenwerken om hun producten op de markt te brengen, zullen profiteren van onze best-in-class underwriting, financiering en marketinganalyses. Ook stelt deze overname ons in staat om onze klanten een directe link te bieden naar de meest geschikte content creators die hun bedrijf kunnen laten groeien. Jake en het team van Peblo hebben een geweldig product gebouwd en we kijken ernaar uit om samen met hen te werken aan de verdere groei ervan in de komende jaren.”
Efficiënt verbinden van influencers en eCommerce merken
Naast het oplossen van cashflow problemen, zal Peblo ook in staat zijn om influencers efficiënt te verbinden met relevante eCommerce merken via het platform van Wayflyer. Hierdoor zal het proces van het selecteren en bemiddelen van influencer overeenkomsten naadloos verlopen.
Peblo blijft een zelfstandig merk en profiteert van Wayflyer’s toonaangevende underwriting capaciteiten en kennis van de eCommerce sector. Het zeskoppige team van Peblo sluit zich aan bij het snel groeiende team van Wayflyer: het bedrijf zag haar personeelsbestand in 2021 met 525% groeien en wil eind dit jaar wereldwijd meer dan 400 mensen werven.
De overname van Peblo volgt op de Series B-ronde in februari 2022. Wayflyer haalde toen $150 mln. op en zag haar waardering stijgen naar $1,6 miljard, waardoor het bedrijf de zesde unicorn-onderneming van Ierland is. Wayflyer heeft een indrukwekkende periode van groei doorgemaakt, dat vorig jaar kantoren opende in Atlanta, Spanje en Australië en ook de Nederlandse markt betrad onder leiding van Matthijs Onland.
Jake Browne, CEO en Co-Founder van Peblo, licht toe: “Wayflyer is een van Europa’s snelst groeiende FinTechs en we zijn enorm verheugd om deel uit te maken van dit indrukwekkende verhaal. De kennis van Aidan en het team over de interneteconomie is ongeëvenaard. Content creators worden grotendeels genegeerd in de financiële dienstverlening, en door gebruik te maken van de ongelofelijke middelen van Wayflyer kunnen we daar nu verandering in brengen.”
Over Wayflyer
Wayflyer werd opgericht in september 2019 en helpt wereldwijd eCommerce bedrijven hun groeipotentieel te bereiken, door het bieden van een reeks financierings- en analyse oplossingen die cashflow verbeteren, verkoop stimuleren en supply chain optimaliseren.
Door het aanbieden van betaalbaar, niet-dilutief, ongedekt kapitaal, krijgen in aanmerking komende bedrijven de flexibiliteit om advertentieruimte en inventaris te waarborgen, om zo de weg vrij te maken voor groei en winstgevendheid. Het unieke en gratis analyseplatform van Wayflyer analyseert bovendien dagelijks de marketingprestaties van eCommerce bedrijven waardoor zij beschikken over kwalitatieve data en tastbare inzichten om hun prestaties te verbeteren.
Wayflyer fungeert als een groeiplatform voor eCommerce bedrijven. Het biedt hen een ‘one-stop shop’ voor het werkkapitaal dat ze nodig hebben, samen met data-gedreven kennis en inzichten om hun kapitaal optimaal te besteden.
Dit artikel is een ingezonden bericht en valt buiten de verantwoordelijkheid van de redactie.