Industry Wire

Geplaatst door Toshiba TEC

Zelfscanoplossing van TOSHIBA TEC live bij Spar Schut op Schiermonnikoog

Spar Schut op Schiermonnikoog is de eerste Spar-ondernemer in Nederland die de zelfscanoplossing van TOSHIBA TEC – Mobile Shopping Experience – heeft ingevoerd. Onder de naam ‘Spar Schut Zelfscan’ introduceert Spar Schut deze nieuwe manier van winkelen op 5 september aan de vaste eilandbewoners. Zij kunnen een anonieme zelfscanpas ophalen in de winkel. Hiermee kunnen ze de wachtrijen bij de kassa – vooral tijdens het toeristenseizoen – omzeilen en ‘klantvriendelijker’ hun boodschappen doen. De klant rekent af bij een van de caissières aan de zelfscankassa waardoor het persoonlijk contact gewaarborgd blijft.

Bij binnenkomst in de winkel houdt de klant de zelfscanpas voor een scherm zodat een van de scanners wordt vrijgegeven. Met de zelfscan kunnen klanten al winkelend hun producten scannen en op het eind in een keer afrekenen, zonder alle producten bij de kassa op de band te leggen. Tijdens het winkelen is er voortdurend zicht op de uitgaven omdat zowel het bedrag per product als het totaalbedrag in het scherm wordt aangegeven. Ook kortingen worden direct op de handscanner verrekend. Zodra de klant klaar is met winkelen levert hij of zij de scanner in bij de caissière van de zelfscankassa (leverancier meubel: ITAB Shop Concept) en rekent af. Flessenbonnen en waardebonnen (zoals mixmatch-bonnen en kranten-vakantiebonnen) worden direct aan de kassa verrekend.

De zelfscanoplossing van TOSHIBA TEC is volledig online waardoor actuele aanbiedingen of prijswijzigingen meteen worden verwerkt op de mobiele handscanner. Het systeem werkt ook in combinatie met software van andere leveranciers wat de retailer volledige flexibiliteit geeft om het proces van scannen en betalen naar eigen wens in te richten.

Eigenaren van Spar Schut, Edwin en Sita Schut zijn erg enthousiast: “Het mooie van deze zelfscanoplossing is dat wij hiermee onze vaste klanten een extra service kunnen bieden. Tijdens het drukke toeristenseizoen zijn onze vijf kassa’s niet voldoende. Het is voor ons niet alleen technisch een innovatie, maar biedt onze vaste klanten direct het voordeel van snelheid en gemak tijdens het winkelen.”

Sjaak Kranendonk, Algemeen Directeur Spar Holding: “Spar zal zelfscanning vooralsnog niet landelijk introduceren, maar we bieden onze franchisenemers alle ruimte om dit soort initiatieven te ontplooien. De invoering van het zelfscanconcept als extra service aan vaste klanten door ondernemersechtpaar Schut op Schiermonnikoog toont aan dat betrokkenheid en servicegericht aan de lokale doelgroep bij Spar hoog in het vaandel staan. We volgen de ontwikkelingen op de voet en zijn benieuwd naar de ervaringen.”

Jean-Paul Lardenoye, Sales Manager Retail Nederland bij TOSHIBA TEC: “Wij zijn als Toshiba TEC zeer verheugd wederom bij een vooraanstaande supermarktformule in Nederland de zelfscanoplossing te introduceren. Zelfscanning verwacht je over het algemeen bij supermarkten met een zeer groot vloeroppervlakte en heel erg veel klantentraffic. Spar Schut is het bewijs dat dit niet altijd noodzakelijk is en is hiermee de eerste zelfscan Spar in Nederland.”

Dit artikel is een ingezonden bericht en valt buiten de verantwoordelijkheid van de redactie.

Deel dit bericht