Google transcribeert podcasts voor Search
Google investeert stevig in de bouw van een technisch en commercieel ecosysteem voor podcasts. Een belangrijke stap wordt nu gezet met het automatisch transcriberen van podcasts.
Het systeem lijkt vooralsnog enkel in Amerika te werken of het Engelse taalgebied. Deze redactie slaagde er niet in, zoals Android Police wel lukte, om Nederlandse transcripties te vinden in de broncode van lokale on demand audiobestanden.
Door uitzendingen te transcriberen worden audiobestanden, wat feitelijk domme bonken MP3 zijn, in een keer concrete brokken content die door een zoekmachine zijn te lezen en contextualiseren. In de wereld van Google betekent dat: 1) groter potentieel bereik voor de producent en 2) de mogelijkheid een nieuwe reclamebron aan te boren.
De beschrijving van de ontdekking door Android Police doet vermoeden dat Google in de beginfase zit van de uitrol van het systeem. Dat kan echter snel gaan, aangezien Google Podcasts een jaar geleden nog helemaal niet bestond. Dat werd in juni 2018 in de VS pas uitgebracht. De app maakt het makkelijk om nieuwe shows te vinden, beluisteren en te delen. Op onderdelen is de audio-app – in zekere zin te vergelijken met een moderne ‘radio-ontvanger’ – nog niet zo ver ontwikkeld als andere oudere potcatchers.
Luisteraars kunnen bij Google Podcasts de uitzendingen niet enkel naar hun telefoon downloaden om te beluisteren, maar ook streamen. Daar zit een mogelijk verdienmodel in. Technisch staat het Google niets in de weg om audioreclame te injecteren in podcasts, mits met toestemming van de producent. Zo levert YouTube jaarlijks ook miljarden euro’s aan reclame-inkomsten op.
Van de drie grote podcastplatformen Apple, Spotify en Google is laatstgenoemde de enige die tekstherkenning inzet om de vindbaarheid van podcasts te vergroten.
Foto: Gauthier Delecroix (cc)
Plaats een reactie
Uw e-mailadres wordt niet op de site getoond