Dé personalisatiegids voor de moderne CMO
Slechts 51% van de managers zegt dat het testen en meten van de impact van personaliseringsprogramma’s een belangrijke prioriteit is voor hun bedrijf, blijkt uit cijfers van Sitecore. Dat gepersonaliseerde ervaringen van toegevoegde waarde zijn is inmiddels wel duidelijk. Elke marketeer heeft personalisatie hoog op de prioriteitenlijst staan. Toch weten veel merken niet waar ze moeten beginnen. Lees in deze personalisatiegids voor de CMO hoe bekende merken zoals L’Oreal, IBM iX en Avanade dit aanpakken.
Een handleiding voor CMO’s over personalisering
Sitecore heeft meer dan 350 CMO’s en senior marketingmanagers ondervraagd over hoe hun merk klantervaringen personaliseert. Uit hun antwoorden bleek dat er nog veel ruimte is voor verbetering. De inzichten uit het onderzoek zijn vertaald naar praktische handvatten. De personalisatiegids voor de CMO gaat in op:
- Wat is personalisering en waarom is dit belangrijk?
- Wat houdt de meeste CMO’s dan tegen?
- De weg naar personalisering.
Personaliseren, het is makkelijker dan je denkt
Ondanks dat veel merken niet weten waar ze moeten beginnen met het ontwikkelen van hun personalisatiestrategie, is dat het aanbieden van op maat gemaakte klantervaringen makkelijker is dan je wellicht denkt. L’Oreal wilde de online ervaringen van klanten verbeteren door het aanbieden van gepersonaliseerde content en aanbevelingen op basis van engagementdata. Lees in de whitepaper hoe ze dat hebben aangepakt en welk systeem ze hiervoor gekozen hebben.
De personalisatiebarrière van CMO’s
Volgens een onderzoek van Forbes Insights gelooft slecht 25 procent van de leidinggevenden in het bedrijfsleven dat hun klanten loyaal aan hun merk zijn. Volgens 62 procent zal klantloyaliteit op termijn gaan verdwijnen. Aan CMO’s de taak om de kloof te overbruggen tussen de personalisatiebehoefte van klanten en de mate van de toepassing van personalisatie van hun eigen bedrijf.
Uit onderzoek van Sitecore blijkt dat een gebrek aan data maar overmoed de grootste belemmering is voor personalisatie. Marketeers denken dat zij personalisering aardig onder de knie hebben en 66 procent van de ondervraagde managers ziet zichzelf als expert in het bieden van gepersonaliseerde digitale ervaringen. Deze overmoed heeft een negatieve impact op de effectiviteit van de marketingactiviteiten en het vertrouwen van klanten. Lees in de whitepaper wat de visie van de CMO’s van Avanade en IBM&X hierop is.
Zo bied je een impactvolle klantervaring
Minder dan 40 procent van de marketeers maakt op dit moment gebruik van de basisgegevens voor personalisatie, namelijk aankoopgeschiedenis, websitegedrag, verwijzingsbron en klikgegevens. Daarentegen verwacht je klant dat je hen een gepersonaliseerde ervaring biedt op basis van historische data.
Personalisatie is een doorlopende, levenslange beleving. Voortdurende personalisering is de sleutel tot succes en de standaard op uw website. Lees in de whitepaper wat op dit moment de belangrijkste belemmering van marketeers is om niet voortdurend te personaliseren. Lees daarnaast hoe je over die personaliseringsverlamming heen kunt stappen door simpelweg aan de slag te gaan.
De weg naar succesvolle personalisatie
Slechts 48 procent van de marketingteams heeft een duidelijk stappen- en investeringsplan opgesteld voor hun personaliseringsprogramma. Marketeers moeten bij het ontwikkelen van een dergelijk programma het onderscheid maken tussen een personalisatiestrategie en een stappenplan. Lees in de whitepaper wat de belangrijkste verschillen zijn.
Personalisering mag nooit een bijzaak zijn. Vanaf het begin moet dit een belangrijk onderdeel zijn van je complete marketingprogramma. Je personalisatiestrategie moet diep doorgedrongen zijn in al je marketing- en salesfunnels. De route naar personalisering kent geen eindpunt. Het is een doorlopend proces.