Deze vijf merken domineren YouTube door te helpen
Uit onderzoek blijkt dat het aantal views op YouTube, in vergelijking met 2018, in het afgelopen jaar wereldwijd is toegenomen met 26%. In Nederland bedraagt de groei 16%. Door deze groei heeft YouTube nu een groter bereik in Nederland dan Facebook. Hoe kan je als merk YouTube succesvol inzetten? Waar moet je beginnen?
In een eerder artikel schreef ik al over de enorme kans die ‘helpen’ biedt. YouTube is na Google de grootste zoekmachine ter wereld en goede videocontent in combinatie met YouTube-SEO kan helpen om dáár te zijn waar je doelgroep zich aan het informeren en oriënteren is, voor zijn of haar volgende aankoop. Ter inspiratie hierbij vijf nationale en internationale voorbeelden van merken die deze aanpak al met veel succes hebben ingezet.
#1: Hoe ‘Yoga with Adriene’ yoga op YouTube domineert
Adriene Misler begon in 2012 een kanaal genaamd ‘Yoga with Adriene’ op YouTube. Na jaren hard werken is dit kanaal een enorm succes en bereikt ze een miljoenenpubliek. De basis van haar succes is een combinatie van haar charisma en yoga-kunsten, kennis van YouTube-SEO en een ijzersterke contentstrategie. Deze strategie is gebaseerd op het gratis delen van volledige yoga-oefeningen. Iets wat niemand nog deed voordat zij met haar kanaal begon. Van alle content die Adriene maakt is minder dan 10% betaald, de rest geeft ze gratis weg via YouTube. Zoals ze zelf in een keynote-presentatie in 2018 zei: “Our mission was: Let’s simply give all our high quality yoga content away for free and see what happens.”.
De keuze welke video’s ze moeten maken baseren grotendeels op YouTube keyword research. Hierdoor bereikt ze niet alleen haar abonnees, maar scoort ze ook hoog op vrijwel alle relevante zoekopdrachten in YouTube-search. De kijkers die ze hiermee scoort, verleidt ze middels verwijzingen in haar video’s om haar website te bezoeken en zich in te schrijven voor de nieuwsbrief (weekly loveletter). Pas in deze nieuwsbrief brengt ze haar Yoga subscription service, inclusief exclusieve videocontent, live events en merchandise onder de aandacht. Het resultaat? 5,6 miljoen abonnees, bijna een half miljard YouTube-views en een wereldwijd opererend Yoga-imperium.
#2 Hoe een klein winkeltje uit Missouri dankzij de slimme inzet van YouTube uitgroeide tot een bedrijf met meer dan 400 medewerkers
Nadat de economie in 2008 ineenzakte, raakten Jenny Doan en haar man al hun spaargeld kwijt. Om hun geld te verdienen begonnen ze een klein winkeltje in Hamilton: The Missouri Star Quilt Company. Jenny had geen ervaring met het maken van video’s en opzetten van advertentiecampagnes, maar wel een enorme liefde voor quilten (Een quilt is een doorgestikte deken van drie lagen textiel die op elkaar genaaid worden).
Om hun producten onder de aandacht te brengen produceerden zij quilthandleidingen op YouTube, die vrij snel een groot aantal geïnteresseerden wisten te bereiken. Daarna hebben ze dit bereik vergroot en videoadvertenties ingezet waarmee ze een groot aantal potentiële klanten konden bereiken, zoals mensen die handwerkvideo’s bekijken en mensen die stoffen willen kopen. Dankzij de YouTube-tutorials en versterkende advertentiecampagnes konden ze meer dan 14.000 online verkopen genereren in de eerste zes maanden na lancering van hun campagnes. Dankzij hun YouTube-kanaal, met ondertussen meer dan 600.000 abonnees, is hun winkeltje uitgegroeid tot een bedrijf met meer dan 400 medewerkers en dagelijks meer dan 5.000 bestellingen die over de hele wereld worden bezorgd.
#3. Het Voedingscentrum helpt Nederlanders gezond(er) te eten
Hoe kan je gezond eten of op een verantwoorde wijze afvallen? Het Voedingscentrum, van oudsher bekend van de ‘Schijf van Vijf’, kwam tot de conclusie dat als je hiernaar zocht op YouTube je bij allerlei influencers uitkwam, die vooral hun eigen business promoten in plaats van een wetenschappelijk verantwoord dieet. Om tegenwicht te bieden aan al deze influencers-content publiceert Het Voedingscentrum nu zelf video’s, waarin zij uitleggen hoe je op een gezonde manier kan eten. Met deze content helpen zij Nederlanders om gezond(er) te eten. Doordat de video’s geoptimaliseerd zijn voor YouTube-SEO bereikt Het Voedingscentrum iedere maand op een organische manier nieuwe kijkers, die middels YouTube-search uitkomen bij de video’s.
#4. Gilette helpt mannen met scheren
Gilette, bekend van de scheermesjes, deelt op haar YouTube-kanaal haar TV-commercials, mini-documentaires en productvideo’s. Maar de populairste video’s zijn niet degene met het hoogste productiebudget maar hun How-To video’s over scheren en trimmen. Deze instructievideo’s geven handige tips en leggen stap voor stap uit hoe je diverse lichaamsonderdelen scheert of hoe je je baard perfect kan trimmen met een bepaald effect. De video’s ranken zowel hoog in de YouTube en Google zoekresultaten en genereren continue een nieuwe stroom van geïnteresseerde kijkers die zo op een natuurlijke manier in aanraking komen met het scheermerk.
#5 Hoe Learndutch.org miljoenen mensen bereikt met taallessen op YouTube
De online taalschool LearnDutch.org van instructeur Bart de Pau uploadt wekelijkse videolessen op YouTube waarmee je de Nederlandse taal kan leren. Deze lessen worden massaal bekeken. In plaats van enkel praktische content gebruikt dit kanaal publiceren ze ook video’s waarin klanten (expats) uitleggen hoe zij de Nederlandse taal en typische Nederlandse gebruiken ervaren. Sommige van deze humoristische video’s zijn meer dan 1 miljoen keer bekeken. In totaal genereert heeft het kanaal meer dan 138.000 abonnees en bijna 30 miljoen views. De kracht van dit kanaal is dat ze niet alleen hun doelgroep helpen maar ook effectief gebruik maakt humor en herkenbaarheid. Een effectieve mix voor succes op YouTube.
De aanpak van LearnDutch.org komt grotendeels overeen met die van Yoga with Adriene (#1 van deze lijst). Ze geven heel veel kennis gratis weg, bereiken daarmee een enorm publiek die ze op een natuurlijke wijze verleiden om hun site te bezoeken. Pas aangekomen op de site beginnen ze met verkopen van hun premium content.
Helpen is zeer effectief
Helpen is één van de meest effectieve YouTube-strategieën en voor veel merken interessant om mee te beginnen om invulling te geven aan hun YouTube-strategie. Het kan zonder een groot productiebudget en zeker in de Nederlandse markt is er nog een wereld te winnen in de YouTube zoekresultaten mits je je video’s slim produceert en optimaliseert. Mocht je met je video’s organisch goed scoren dan kan je dat vervolgens versterken door slim te adverteren. Wat let je om in 2020 je niche op YouTube te domineren?
Over de auteur: Peter Minkjan is co-Founder van 5PM.
Plaats een reactie
Uw e-mailadres wordt niet op de site getoond