Vijf veelvoorkomende fouten in Google Analytics
Tegenwoordig gebruikt bijna iedere website Google Analytics. Google Analytics is dé tool om je (online) marketing inspanningen beter te begrijpen, beoordelen en te optimaliseren. Om het maximale eruit te kunnen halen, is het cruciaal om de juiste en vooral correcte data voorhanden te hebben. Echter gaan er nog regelmatig simpele zaken fout in Google Analytics, die eenvoudig op te lossen zijn.
Als marketeer probeer je erachter te komen hoe je het maximale uit websitebezoekers kan halen. Belangrijk hierbij is te weten hoe de bezoeker zich gedraagt op de website en welke kanalen of campagnes het effectiefst zijn. Om dit te kunnen analyseren, gebruiken bijna alle serieuze websites tegenwoordig Google Analytics. Op basis van de data in Google Analytics wordt het marketingbudget verdeeld, wordt gedrag op de website beoordeeld en worden er optimalisaties doorgevoerd. Aangezien Google Analytics de kern is van ingrijpende beslissingen, is het cruciaal dat de websitedata optimaal is. Toch worden nog vaak deze vijf fouten gemaakt in Google Analytics, die simpel op te lossen zijn.
1. Zorg dat de data in Google Analytics schoon is
De meest veelvoorkomende fout is niet schone data. Hiermee wordt bedoeld dat er data in Google Analytics staat van bezoekers die geen echte bezoekers zijn, maar bots, spiders of intern verkeer.
Het makkelijkste is om in de hoofdweergave van Google Analytics bekende bots en spiders eruit te filteren. Dit kan door in het beheer van je hoofdweergave onder ‘Weergave’ te klikken op ‘Instellingen voor dataweergave’. Vervolgens kan je onder het kopje ‘Bots filteren’ een vinkje zetten bij ‘Alle hits van bekende bots en spiders uitsluiten’.
Daarnaast wordt Google Analytics data nog regelmatig vervuild door intern verkeer. Deze is er dan niet uitgefilterd, terwijl juist dit neppe verkeer de data enorm vertroebeld. Het is doorgaans minder makkelijk om intern verkeer te onderscheiden van echte bezoekers dan dat dit het geval is bij bots of spiders. Juist daarom is het cruciaal dat het interne verkeer goed gefilterd wordt. Het makkelijkste is dit te doen aan de hand van IP-adressen. Mogelijk is hier intern al een lijst van voor andere doeleinden. Mocht je geen idee hebben wat je IP-adres is, dan is dit ook online te vinden op verschillende websites. Het IP-adres verschilt per apparaat en per netwerk. Als je deze IP-adressen verzameld hebt, kan je deze toevoegen als filter. Dit doe je door te gaan naar ‘Beheer’, vervolgens ‘Account’, ‘Alle Filters’, ‘Filter Toevoegen’. Hier geef je het filter een makkelijk te herkennen naam. Vervolgens zet je filtertype op ‘Aangepast’. Je zet het filter op ‘Uitsluiten’ met als Filterveld ‘IP-adres’. Onder het filterpatroon kun je de IP-adressen neerzetten. Alle filters maken gebruik van reguliere expressies, mocht je een IP-reeks of meerdere IP-adressen in 1 filter willen plaatsen.
Een ander filter dat veel spamverkeer weghaalt, is de zogenoemde hostnaam filter. Hiermee wordt een filter aangemaakt die alleen verkeer opneemt in de hoofdweergave van de hostnaam. Mocht je meerdere hostnamen gebruiken, zorg er dan voor dat alle hostnamen in een reguliere expressie worden opgenomen.
2. Slechts één weergave per property
WE ZIEN regelmatig dat er per property in Google Analytics gebruik wordt gemaakt van maar één weergave. Het gebrek aan een volledig ongefilterde backup weergave naast de hoofd weergave is erg gevaarlijk. Eenmaal volledig gefilterde data in Google Analytics blijft namelijk voor altijd verloren. Een kleine typefout in een filter kan daardoor grote gevolgen hebben. Maak daarom een volledig ongefilterde backup weergave aan. Daarnaast is het aan te raden om weergaves aan te maken voor 404 pagina’s, de testomgeving of een weergave met soft conversies.
3. Koppelen met verschillende Google systemen
De kracht van Google Analytics ligt mede in de koppeling met verschillende Google systemen. Door deze te koppelen, ontstaat een completer beeld en kan de data elkaar aanvullen. Denk hierbij aan het koppelen met bijvoorbeeld Google Search Console, Google Ads, Google Optimize of BigQuery. Deze kun je koppelen op property niveau onder ‘Beheer’ en dan ‘Property’. Onder ‘Producten koppelen’ kun je vervolgens per product koppelen. Gebruik je naast Google Analytics ook nog andere Google systemen? Koppel ze dan meteen als dit nog niet gebeurd is.
4. Missende verwijzingsuitsluitingen voor e-commerce websites
Om goed te kunnen attribueren is het cruciaal om betaal domeinen zoals Mollie of ING uit te sluiten als verwijzingsuitsluiting in Google Analytics. Echter wordt dit vaak nog niet of onvolledig gedaan. Een verwijzingsuitsluiting betekent dat een bepaald domein wat verkeer naar de website brengt, wordt uitgesloten als bron. Er wordt dan geen nieuwe sessie gestart op basis van het verkeer van het uitgesloten domein. Door betaalproviders en banken uit te sluiten als betaal domein, wordt voorkomen dat de conversie in Google Analytics wordt gegeven aan de bank in plaats van het daadwerkelijke kanaal dat de conversie heeft aangedragen.
Zorg dus dat alle betaalproviders en banken in Google Analytics staan uitgesloten als verwijzingsuitsluiting. Dit stel je in onder ‘Beheer onder Property’ ‘Trackinginfo’, ‘Lijst met verwijzingsuitsluitingen’. Twijfel je of je dit volledig hebt gedaan? Check dan of er betaalproviders of banken staan in Google Analytics bij bron/medium en sluit ze indien nodig uit.
5. Vergeet niet de sub of cross domeinen uit te sluiten
Tot slot is het ook belangrijk om niet de sub en cross domeinen te vergeten. Mogelijk heb je cross domain tracking voor Google Analytics ingesteld om bezoekers goed te volgen over meerdere domeinen heen. Dit is zeker aan te raden als je verschillende domeinen gebruikt waarover bezoekers heen en weer gaan. Vergeet dan echter niet ook je sub en cross domeinen in te stellen als verwijzingsuitsluiting. Op deze manier blijft de originele bron staan en begint er niet een nieuwe sessie op het sub of cross domein.
Loop vandaag nog de kwaliteit van je Google Analytics na
Om als bedrijf het maximale uit Google Analytics te halen is het cruciaal dat de data schoon en compleet is. Echter zien we regelmatig nog deze veelgemaakte fouten in de Google Analytics van bedrijven terug. Loop daarom vandaag nog deze lijst na in je eigen Google Analytics property, zodat je beslissingen over online marketing op grond van de juiste data gemaakt worden.
Over de auteur: Jesse Wieleman is marketing analytics consultant bij SDIM.
Deel dit bericht
Plaats een reactie
Uw e-mailadres wordt niet op de site getoond
1 Reacties
Frans Jan Boon - Add to Friends
Goed artikel. Nog wat fouten die ik vaak bij klanten tegenkom: ontbrekende of niet goed werkende tracking, filters, doelen, doelwaarden, funnels, tags. Zie https://www.addtofriends.nl/2017/09/google-analytics-fouten/