-

Hoe ‘buy-now-pay-later’ e-commercebetalingen transformeert

Amazon biedt het aan, PayPal gaf het een make-over en Klarna groeit er hard mee. Je kunt er niet omheen: ‘buy-now-pay-later’ (BNPL) is een blijvertje, want het biedt voordelen voor zowel retailers als consumenten. Betalen wordt flexibel en geeft zekerheid aan beide partijen.

Het betaalmiddel is niet nieuw, maar wordt door een golf van nieuwe aanbieders wereldwijd steeds populairder. Uit cijfers van Mollie zelf blijkt dat het aantal betalingen met BNPL in 2021 met 156% is gegroeid ten opzichte van een jaar eerder. De stijging is niet alleen te danken aan een breder gebruik van BNPL-betaalmethodes bij meer handelaren, maar het gemiddelde aantal BNPL-betalingen per verkoper is ook met 76% gestegen. Onderzoek van Allied Market Research raamde de wereldwijde marktomvang van BNPL vorig jaar op €80 miljard en naar verwachting tikt deze in 2030 de €3.500 miljard aan.

Buy-now-pay-later kent voor zowel retailers als consumenten voordelen:

  • Voor online retailers:
    Online retailers zien het liefst dat klanten vooraf betalen, maar consumenten bouwen graag wat extra zekerheid in, vooral als ze een dure aankoop willen doen. BNPL biedt meer flexibiliteit, wat zorgt voor een hogere conversieratio en average order value (AOV). Bovendien verbetert het de klantervaring én helpt het een nieuwe doelgroep aan te boren: namelijk klanten die liever achteraf betalen. Een ander voordeel van BNPL is dat dure artikelen gemakkelijker verkocht worden. Klanten kunnen immers gespreid betalen of in één keer op een moment dat voor hen het beste uitkomt.Wanneer je betalingen als marketing-tool gebruikt, is BNPL een waardevol middel voor een hogere conversieratio en AOV. Laat de betaalmethode al vroeg in de customer journey zien zodat potentiële klanten weten ze dat ze gerust later mogen betalen, bijvoorbeeld wanneer ze hun salaris hebben ontvangen. Dit is een effectieve manier om klanten te stimuleren een aankoop te doen.
  • Voor consumenten:
    Er zijn meerdere redenen waarom het gebruik van BNPL steeds populairder wordt. Flexibiliteit is ongetwijfeld een van de belangrijkste. Klanten kunnen ervoor kiezen om in termijnen te betalen en bepalen vaak zelf hoe lang ze erover willen doen. Jongere gebruikers geven aan dat ze liever BNPL gebruiken dan creditcards.Het gebruik van BNPL zorgt bovendien voor meer zekerheid. Klanten plaatsen hun bestelling, sturen terug wat hen niet bevalt en betalen alleen voor wat ze daadwerkelijk houden. Verder zijn “vermijden van creditcards” en “makkelijker dure artikelen kopen” veel gehoorde redenen voor het gebruik van BNPL.
Verantwoord gebruik van ‘buy-now-pay-later’

Bij het gebruik van BNPL bouwt de klant – net als bij creditcards: lenen en rood staan – een schuld op. Hoewel sparen altijd verstandig is, kunnen schulden soms niet vermeden worden, bijvoorbeeld bij dure noodreparaties aan een kapotte verwarming of lekkend dak na een storm. Schulden zijn dus niet per se slecht, maar wel een financiële tool waar men verstandig mee om moet gaan. Het is dan ook belangrijk je klanten hierbij te helpen door volgende dingen te vermelden:

  • De volledige algemene voorwaarden
  • Een uitgebreide betalingsregeling
  • Het advies om niet te veel geld uit te geven
Concurrentie

Om de concurrentie de baas te blijven zijn veel e-commercebedrijven tegenwoordig zelfs genoodzaakt BNPL aan te bieden. Klanten verwachten immers dat online retailers alle betaalmethoden aanbieden waar ze het liefst gebruik van maken. Het niet aanbieden hiervan kan leiden tot een hogere cart abandonment rate. Dit geldt vooral voor sectoren waarin de methode het meest wordt gebruikt, zoals de mode-, technologie-, beauty- en retailsectoren.

Duidelijkheid voor meer vertrouwen

Ondertussen zal het duidelijk zijn dat BNPL een blijvertje is. De betaalmethode wordt steeds populairder en het is een goede manier om je klanten meer flexibiliteit te bieden. Hierbij is het verstandig om je klanten van alle informatie te voorzien die nodig is bij het gebruik ervan. Duidelijkheid over de werking van BNPL verhoogt namelijk het vertrouwen tussen jou en je klant, wat leidt tot hogere conversie en maakt dat ze je website steeds opnieuw zullen vinden.

Over de auteur: Brendon Montgomery is VP Benelux bij Mollie.

Op de hoogte blijven van het laatste nieuws binnen je vakgebied? Volg Emerce dan ook op social: LinkedIn, Twitter en Facebook.

Deel dit bericht

Plaats een reactie

Uw e-mailadres wordt niet op de site getoond