-

Adieu, Google Glass?

Over, voorbij, goodbye. Dat leek een beetje de teneur van de commentaren op het nieuws dat Google de verkoop van Google Glass zou stoppen in afwachting van betere versies. Toegegeven: het nieuws klonk niet best, want ook al mag Tony Fadell, oprichter van Nest, zich nu over Google Glass ontfermen, er is voorlopig geen enkel zicht op een commerciële versie.

Sinds zijn debuut in 2012 heeft Google Glass tegenwind gehad. Weliswaar wilde iedere techfan er een op zijn hoofd, maar die moest schoorvoetend toegeven dat je er niet zo heel veel mee kon.

Mailtjes lezen moest met een moemakende hoofdknik, en trouwens, waarom zou je mail op een bril willen lezen? Foto’s of video schieten maakte omstanders nerveus en in de VS gingen mensen op de vuist met Google Glass-dragers omdat zij niet gediend waren van deze inbreuk op hun privacy. En dus werd Glass verboden in bars en restaurants en zelfs tijdens aandeelhoudersvergaderingen van Google zelf. Technisch was het ook allemaal nog niet in orde: de batterij raakte snel leeg.

Maar is Google Glass daarmee mislukt? Niet echt. De grootste fout van Google Glass was zijn perceptie. Het is geen apparaat dat onze smartphones gaat vervangen, of dat we op elk moment van de dag zouden moeten dragen. Een slimme horloge lijkt als extensie van de smartphone handiger.

Google Glass komt eerder in aanmerking voor professionele toepassingen. Schiphol heeft een app voor Google Glass ontwikkeld die luchthavenmedewerkers moet helpen hun werk op het luchthaventerrein te vergemakkelijken en te vereenvoudigen. In distributiecentra is het gebruik handig voor orderpickers die hun handen vrij kunnen houden. Dit soort partijen is niet afhankelijk van Google, er zijn andere fabrikanten (zoals Epson) die in deze leemte kunnen voorzien. Met bijbehorende verticale toepassingen.

Het falen van Google Glass toont eerder een heel ander probleem aan: Google lijkt goed in de ontwikkeling van nieuwe technieken, denk aan zelfsturende auto’s, maar slaagt er als technische kraamkamer niet in om de volgende stap te zetten. De eind vorig jaar gelanceerde Nexus tablets en smartphones zijn wederom gedoemd te mislukken omdat Google er nauwelijks serieuze marketingkracht achter zet. Het succes van Chromecast lijkt een toevalstreffer.

Het zou zomaar kunnen dat Tony Fadell (ex-Apple) van Google Glass alsnog een sexy product weet te maken, zoals hij dat eerder deed met de iPod en de slimme thermometer Nest. Uitvindingen hebben vaak meerdere iteraties nodig voordat ze een breed publiek bereiken. Tablets waren er ook al voordat Apple de iPad tot een succes maakte, maar die vroege modellen waren klunzig en duur.

Deel dit bericht

Plaats een reactie

Uw e-mailadres wordt niet op de site getoond