-

Vijf prioriteiten voor e-mailmarketing

E-mailmarketing is wederom onmisbaar gebleken in 2014, reden om ook voor het komende jaar een e-mailstrategie uit te zetten. Want in tegenstelling tot wat vaak wordt gedacht, zit er nog veel ontwikkeling in e-mail, schrijft Cara Olson bij Marketing Land.

1. Meer realtime content
De levensduur van een marketing e-mail is maar beperkt. Na 48 uur is er niet veel kans dat de mail nog wordt geopend. Tegenwoordig zijn er echter een hoop hulpmiddelen – bijvoorbeeld  LiveClicker, MovableInk, of Content Syndication in de Salesforce Marketing Cloud – waarmee je actuele content in een mail kunt weergeven. Oftewel content die elke keer weer anders is als je de mail opent. Op die manier kun je ontvanger aanbiedingen doen die binnen 24 uur aflopen. Of als Ajax landskampioen wordt kun je daarop inspringen.

2. Transactionele e-mails
Over het algemeen is het verstandig om al je e-mailmarketing activiteiten onder te brengen bij een enkele Email Service Provider (ESP). Transactionele mails worden daarentegen meestal via een apart adres verzonden. Dit zijn mails die volgen op een actie (de gebruiker heeft zich bijvoorbeeld ergens voor ingeschreven, of heeft iets gekocht). Ook deze mails kun je beter onderbrengen bij een ESP, maar dan wel vanaf een ander IP-adres.

3. Keuze technologiepartner
Er zijn veel producten op de markt gekomen die e-mailmarketing uitbreiden. Vaak gaat het om niche oplossingen waarvan moeilijk kan worden vastgesteld of die duur of juist redelijk geprijsd zijn. Het is niet verkeerd om je te oriënteren op nieuwe mogelijkheden, maar doe dit bij voorkeur samen met je ESP.

4. Adressenlijsten
Omdat de aandacht de laatste jaren vooral is uitgegaan naar bijvoorbeeld segmentering en responsive design, zijn adressenlijsten wat onderbelicht gebleven. Met als gevolg dat adressenbestanden niet meer groeien en mogelijk verouderd raken. Probeer die lijsten daarom up to date te houden.

5. Personalisatie
Personalisatie is erg belangrijk geworden, schieten met hagel op alles wat beweegt wordt niet langer aangeraden. Bovendien is aangetoond dat e-mail personalisatie ook daadwerkelijk meer rendement oplevert. Het evalueren en verder ontwikkelen daarvan zal de komende maanden de hoogste prioriteit moeten krijgen.

Deel dit bericht

Plaats een reactie

Uw e-mailadres wordt niet op de site getoond