Deel dit artikel
-

ABN Amro: Digitalisering sleutel tot productiviteitsgroei in retailsector

De Nederlandse retailsector staat aan de vooravond van een digitale versnelling. Dat blijkt uit de nieuwste Retailprognoses van ABN AMRO. Door aanhoudende personeelstekorten en stijgende kosten wordt digitalisering steeds belangrijker om de arbeidsproductiviteit te verhogen en relevant te blijven in een snel veranderende markt.

Toepassingen zoals zelfscan- en kassaloze technologie, geautomatiseerd voorraadbeheer, AI-gestuurde klantvoorspellingen en CRM-systemen worden steeds vaker ingezet. ‘Retailers creëren zo meer waarde met minder handen,’ stelt het rapport. Vooral supermarkten en grote ketens lopen hierin voorop, met vergaande automatisering van distributie en datagedreven promoties.

Het online-kanaal blijft een groeimotor. ABN AMRO verwacht een volumegroei van 6 procent in 2025. Consumenten stellen hoge eisen aan gebruiksgemak, snelheid en transparantie. Grote spelers als Bol, Amazon en Coolblue domineren de markt, terwijl veel fysieke winkels inzetten op een omnichannelstrategie met Click & Collect en online retourmogelijkheden.

De digitale transformatie vraagt ook om nieuwe vaardigheden. Zo investeren steeds meer bedrijven in opleidingen op het gebied van e-commerce, datamarketing en onderhoud van elektrische voertuigen. In de autohandel en -reparatie biedt inmiddels 27 procent van de bedrijven digitale trainingen aan.

Hoewel digitale processen als bestellen en betalen grotendeels geautomatiseerd zijn, blijft de logistieke achterkant arbeidsintensief. Met name orderpicken, retourverwerking en klantenservice drukken op de productiviteit — vooral bij kleinere orders. Optimalisatie van deze processen is essentieel om rendabel te blijven.

Ondanks het digitale potentieel geeft een aanzienlijk deel van de ondernemers aan te kampen met belemmeringen, zoals personeelstekort en hoge investeringskosten. Toch ervaart 39 procent geen drempels, vaak omdat zij al ver zijn met digitalisering of hier (nog) geen noodzaak toe zien.

De conclusie van ABN AMRO is helder: wie in technologie en mensen investeert, verstevigt zijn concurrentiepositie en blijft relevant in een markt waar gemak, snelheid en personalisatie de norm zijn.

Deel dit bericht

Plaats een reactie

Uw e-mailadres wordt niet op de site getoond